Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pečeť

Mají křesťané nějaké potvrzení, nějakou pečeť, že patří Pánu Bohu a On patří jim ? A pokud ano, co všechno tato pečeť pro ně znamená ? Co znamená pro jejich nitro a pro jejich duchovní život ?  

2 Korintským 1:20-22 (CEP)  "Ke všem zaslíbením Božím, kolik jich jen jest, bylo v něm řečeno `Ano´. A proto skrze něho zní i naše `Amen´ k slávě Boží.

21  Ten, kdo nás spolu s vámi staví na pevný základ v Kristu a kdo si nás posvětil, je Bůh.

22  On nám také vtiskl svou pečeť a do srdce nám dal svého Ducha jako závdavek toho, co nám připravil.“

 

Třetí zamyšlení nad tím, jak Duch svatý v nás pracuje, se týká znamení, pečeti, potvrzení. Pečeť se obvykle dávala jako potvrzení pravosti významného dokumentu. A my jsme, naše srdce jsou takovým významným dokumentem. Apoštol Pavel píše sboru do Korintu: „Je přece zjevné, že vy jste listem Kristovým, vzniklým z naší služby a napsaným ne inkoustem, nýbrž Duchem Boha živého, ne na kamenných deskách, nýbrž na živých deskách lidských srdcí. 2 Korintským 3:3“ Tento verš je úžasný popis toho, o co vlastně jde. Celou bibli protkává zápas o jedno místo v nitru člověka. Je to místo, které je takovým řídícím stanovištěm. Odtud se ovládá, na co člověk myslí, co říká i co dělá. V každé válce vždycky šlo a vždycky půjde o to takové řídící centrum ovládnout. A tím centrem v případě člověka je, jak všichni tušíte, jeho srdce.

Moc se mi líbí obraz srdce jako listu, na který může Duch svatý psát. Copak asi je napsáno na prvním řádku tohoto listu ? Tušíte někdo ? Řekli jsme si to minule: Jsi Boží syn, jsi Boží dcera. A tak si to živě představuji. Přestože zbývá ještě spousta místa, Otec – Bůh přidává na konec listu svoji pečeť. Aby tak potvrdil pravost a pravdivost zápisu. Všechno, co Duch svatý napsal a ještě napíše nesmazatelným písmem do našeho srdce je pravda. A to se nezmění do konce našeho života.

A jakoby jedním dechem apoštol Pavel dodává: „a do srdce nám dal svého Ducha jako závdavek toho, co nám připravil.“ Rozumím tomu tak, že pečeť a Duch svatý spolu úzce souvisí. Pán Ježíš o sobě řekl: „jemuž jeho Otec, Bůh, vtiskl svou pečeť.“ Jan 6:27 Tak jsem přemýšlel o tom, kdy se to stalo? Pomohl mi kralický překlad, kde čteme: „Nebo tohoť jest potvrdil Bůh Otec.“ Slovo „potvrdil“ už mi připomnělo dvě situace v životě Božího Syna. První, kdy na něj sestupuje Duch Svatý v podobě holubice. A to je znamením, potvrzením pro Jana Křtitele, který řekl: „A já jsem to viděl a dosvědčuji, že toto je Syn Boží.“ Jan 1:34 A druhá situace proběhla na hoře proměnění, kdy Petr plánoval postavení stánků a během toho se ozval z nebe hlas: „Toto jest můj milovaný Syn, kterého jsem si vyvolil; toho poslouchejte.“ Matouš 17:5

Proto se domnívám, že tou živou pečetí v našem srdci je Duch svatý sám. Když říkám živá pečeť, chci nás tím odvést od tradiční představy úderu pečetidla, které vytvoří obraz v horkém vosku. Pečeť v duchovním významu je plná života a duchovní moci. Promlouvá k nám a hlasitě oznamuje celému duchovnímu světu, že jsme synové a dcery Boží – že patříme do Boží rodiny.

Teď když máme jasno ohledně podstaty Boží pečetě, mám odvahu přistoupit k tomu, jaký další význam pro nás tato skutečnost má – totiž že máme tuto pečeť ve svém srdci.

Je to velmi široké téma. Vyberu jen dva významy. Jeden vnitřní a druhý vnější.

Ten první zmiňuje apoštol Pavel ve 2. Kor 3:18: „Na odhalené tváři nás všech se zrcadlí slavná zář Páně, a tak jsme proměňováni k jeho obrazu ve stále větší slávě - to vše mocí Ducha Páně.“

„Na odhalené tváři nás všech se zrcadlí slavná zář Páně.“ Tak si přitom vzpomínám na Mojžíše, kterému po setkání s Pánem Bohem tak zářila tvář, že si ji musel zakrývat, aby neoslňoval ostatní. A také si vzpomínám na dobu svého studia, kdy během zkoušek jsem měl k Pánu Bohu velmi blízko. Spolužák katolík mi v té době řekl něco v tom smyslu jako: „Pavle, ty tak záříš. Ty musíš být často v Boží přítomnosti, viď ?“ Kdyby však naše tváře jenom zářili, tak by to bylo asi málo. Ale taková zář je projevem hluboké vnitřní proměny. Říká se, že oko je studnou do duše. Ale i výraz celé tváře napovídá tomu, co se děje uvnitř lidského srdce. Samozřejmě, jsme-li upřímní.

Navíc my lidé vidíme jen to, co je na povrchu. Ale Pán Bůh vidí to, co je uvnitř. Proto duchovním obrazem není jen naše tvář, ale také naše nitro. A právě o ně jde na prvním místě. Vždyť z našeho nitra přicházejí myšlenky. Myšlenky dobré i špatné. Jde o to, abychom byli tou dobrou větví, která ponese ovoce. A jak toho dosáhnout ? Důkladnou přestavbou.

Tak si hned vzpomenu na přestavbu jádra kazatelského bytu. Nejprve jsme uvažovali o tom, že jenom natřeme staré jádro. Jenom takový hezký nátěr, aby to dobře vypadalo. Vždyť to ještě pár let může sloužit. A někdy později to můžeme předělat. Musím teď dodat, že si pořád myslím, že v tomto případě to byla pravda. Ale nakonec jsme se rozhodli, že staré necháme zbourat, vyhodit a necháme postavit zcela nové. A to je ten správný přístup k přestavbě našeho nitra. Vždyť Pán Ježíš sám řekl, že nové víno patří do nových měchů. Tak i nové duchovní dary patří do nového nitra. A já má za to, že právě takto postupuje Duch svatý při niterné přestavbě. Vezme sbíječku a rozbourá to staré, trouchnivé a postaví nové a bytelné. Vloží do našeho srdce ty nové měchy, které budou určeny pro nové věci, jež pro nás připravil.

Provází mě jedno heslo, které jsem zaslechl z kazatelny a vzal jsem je za své: „Pavle, buď ochoten opustit dobré pro to lepší.“ Jsme k tomu připraveni ? Jsme ochotni opustit to, co vypadá ještě docela dobře ? Jsme ochotni začít spolu s Duchem svatým nové věci ? Věci, které nemáme vyzkoušené a zprvu vypadají tak nejistě ?

Tak si připomínám stav učedníků v neděli večer po pátečním ukřižování Pána Ježíše. „Byli ze strachu před Židy shromážděni za zavřenými dveřmi.“ Jan 20:19 Najednou jsou ve zcela nové situaci a neví si rady. Dostávali prorocké slovo, slyšeli svědectví žen, ale přesto zůstávají v nejistotě a ve strachu. Tak si můžeme připadat, kdykoli se rozhodneme začít novou věc. Jsme bez zkušeností a nevíme, jak to dopadne.

Musím se přiznat, že já miluji takovou situaci. A doufám, že ani tady v Neratovicích tuto zamilovanost neztratím. Zatím vždy nová věc pro mne byla podobnou situací, jako když dítěti dáte plnou hrst lízátek. A to přes to, že každá nová věc pro mě znamenal hodně učení, řadu nezdarů a nových a nových začátků. Ale ta radost, když se věc nakonec podaří.

Přitom si stále znovu a znovu uvědomuji, jak v novém začátku nejsem sám. Že ne to já začínám něco nového. Ale je to Duch svatý, který začíná budovat něco nového v mém nitru a zároveň mě povolává k novému úkolu. A tento nový úkol jsem si nevymyslel sám, ale stejný Duch ho pro mne připravil. A to je princip, který platí pro každého z nás. Duch svatý nás zve ke změnám. Ke změnám našeho nitra a k novým úkolům. Tyto dvě věci jdou spolu ruku v ruce. Přestavba nitra a nový úkol. Nový úkol beze změny uvnitř bychom nezvládli. A nový úkol nedostaneme, pokud nebudeme ochotni ke změnám sebe sama.

Teď se krátce zmíním o tom druhém – vnějším významu Boží pečetě. V našem textu jsme četli, že „do srdce nám dal svého Ducha jako závdavek toho, co nám připravil.“ A já se teď odvážím říci, že to, co nám připravil, nám také dá v určité míře již teď a tady. Proč si to myslím ? Vycházím z jiného biblické textu z Ef 1. kap. verš 3., kde se píše: „Pochválen buď Bůh a Otec našeho Pána Ježíše Krista, který nás v Kristu obdařil vším duchovním požehnáním nebeských darů.“ Duchovní požehnání všemi nebeskými dary – co si pod tím představit ? A je to vážně úplně všechno ? Už jsem to asi řekl: Tak stojím na okraji Božího království. Dívám se dovnitř a vidím spoustu krásných darů. Rád bych si alespoň některé vzal a nemám dost odvahy. Můžeme si vzít sami každý duchovní dar, co nás napadne ? Nebo jsou duchovní dary jen pro vyvolené ?

Vzpomínám si na další biblický text: To všechno působí jeden a týž Duch, který uděluje každému zvláštní dar, jak sám chce. 1 Korintským 12:11 Duch, který uděluje každému zvláštní dar, jak sám chce. To je ten správný princip. Je tu prostor pro naše přání, pro naše prosby. Ale Duch svatý je svrchovaný Pán, který rozdává duchovní dary podle vlastního uvážení.

Ještě jedna věc mne zaujala: „každému zvláštní dar“. To slovo „zvláštní“. Není to nějaký náhodný dar, ale přesně vybraný pro toho kterého křesťana. Připomínám mi to myšlenku o kříži, který neseme a ten je přesně uzpůsoben našemu nitru. Podobně i duchovní dar nebo dary jsou přesně uzpůsobeny naší osobnosti. Tomu, jaké nás Pán Bůh stvořil. Tomu, jak nás Duch svatý již proměnil.

Teď mi vše, o čem jsme hovořili, zapadlo jako mozaika. Je tu člověk, který si sebou nese svoje nitro. A je tu Duch svatý, který člověka proměňuje, aby se čím dál více podobal svému Stvořiteli. A tentýž Duch tomuto člověku dává duchovní dar a spolu s ním i úkol. Oboje dává podle svého uvážení. Nikomu nedá nic, pokud k tomu nedozrál. Pokud k tomu nebyl proměněn. A ani úkol, pokud k němu nebyl duchovně obdarován.

Jsem vděčný, že můj duchovní růst má plně v rukou Duch svatý. A totéž platí i o každém z vás. Vzpomínáte si na ten vlas. Ani ten nedokážeme protáhnout o milimetr. On prostě sám roste.

Na druhou stranu bych se mohl bránit. Mohl bych se rozhodnout, že se nechci nechat proměňovat. Ale o kolik dobrých změn, věcí a situací bych potom přišel.

Já nechci přijít ani o jednu věc, kterou pro mě Duch svatý připravil. Pokud také toužíte po dobrých věcech, pojďme to spolu říci Duchu svatému v modlitbách.

 

Požehnání:

"Nakonec, bratří: žijte v radosti, napravujte své nedostatky, povzbuzujte se, buďte jednomyslní, pokojní, a Bůh lásky a pokoje bude s vámi. Milost našeho Pána Ježíše Krista a láska Boží a přítomnost Ducha svatého se všemi vámi." 2 Korintským 13:11,13

Autor: Pavel Král | neděle 20.9.2020 13:00 | karma článku: 7,92 | přečteno: 243x
  • Další články autora

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,09 | Přečteno: 143x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,20 | Přečteno: 134x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,86 | Přečteno: 169x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,67 | Přečteno: 166x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Svoboda

„Každý dělal, co uznal za správné.“ Není právě tohle svoboda? Netouží právě po tomto lidé? Aby je nic a nikdo neomezoval. A tak aby si konečně mohli dělat jen to, co sami chtějí!

17.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,94 | Přečteno: 132x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Srdce je nebezpečná věc

Hospodin řekl Jozuovi: „Všechny obyvatele ... vyženu před Izraelci já sám. Jen přiděl zemi losem Izraeli za dědictví ...“ Tak mi při četbě tohoto pokynu vytanulo na mysli to, jak se říká úpravě státního rozpočtu – „porcování medvěda.“

10.3.2024 v 13:00 | Karma: 4,64 | Přečteno: 72x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak uslyšet Pána Boha

Když jsem v sobotu četl: „Kéž neslyším už hlas Hospodina, svého Boha ...," tak jsem si uvědomil, jak mi připadá Hospodinovo slovo vzácné. A teď mám na mysli přesně to, co Izraelci odmítli na hoře Choréb. Mám na mysli slovo, ...

3.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,48 | Přečteno: 124x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Muž by neměl mlčet

Jak my muži řešíme situaci, když se máme vyjádřit k nějaké ožehavé věci? Já při tom zatvrzele mlčím. A proč to dělám? Možná to dělám s nadějí, že se věc nakonec sama nějak vyřeší. A mě to pak nebude nic stát. Vždyť jsem k tomu ...

25.2.2024 v 13:00 | Karma: 5,76 | Přečteno: 180x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Všichni jsme v Božích rukou

Četli jsme: „Avšak i když budou v zemi svých nepřátel, nezavrhnu je a nezprotivím si je, ...“ Rozumím tomu tak, že Izraelci měli zůstat Božím lidem, ať provedou, co provedou. Připomíná mi to zaslíbení o církvi: „ani brány pekelné...

18.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 82x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dosáhnout úspěchu?

Dnes přemýšlím o tajemství úspěchu. O tajemství úspěchu Božích služebníků na Božím díle. Protože co jiného by si každý věrný služebník přál? No přece to, aby ta jeho služba byla završena úspěchem! Nikdo přece nechce být podoben...

11.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 63x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak se zachránit?

Tato egyptská rána se zásadním způsobem liší od těch všech ostatních. A čím se tedy liší? Egypťané mohli této ráně uniknout. Mohli se tomu vyhnout. Mohli zabránit tomu, aby na ně tentokrát dopadla ruka Hospodinova plnou silou.

4.2.2024 v 13:00 | Karma: 6,53 | Přečteno: 186x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak vykročit zlehka?

„Jákob vykročil lehkým krokem ...“ Vzhledem k tomu, co měl právě za sebou, to byl vlastně zázrak. Druhou lstí připravil svého bratra Ezaua o Izákovo požehnání. Ten se na něj rozzlobil a chtěl ho zabít. Utíká tedy z domova. Míří sice

28.1.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 84x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Vítězové berou vše!

Dnes jsme spolu četli nejkrásnější dvě kapitoly v bibli. Alespoň mně tak připadají. Co bych si totiž jako člověk mohl více přát? Místo, kde najdu pokoj. Místo bez trápení. Místo, kde budou naplněna všechna má nejtajnější přání.

21.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,61 | Přečteno: 137x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Máme do církve přijmout opravdu každého?

Společným jmenovatelem obou dnešních textů je láska. Máme milovat jedni druhé. A Gaios měl dobré svědectví od bratrů: „... oni vydali před církví svědectví o tvé lásce.“ Přesto v prvním textu se i tato láska má mít na pozoru.

14.1.2024 v 13:00 | Karma: 4,46 | Přečteno: 130x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Naděje nás drží nad vodou

V našem sboru začíná výzva k účasti na Večeři Páně v poslední době slovy: „Pojďte, vše je připraveno.“ A právě podobnou výzvu slyším i z dnešních veršů z epištoly Židům. Tyto verše hovoří o dvou nezměnitelných věcech, „v nichž ...

7.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,70 | Přečteno: 83x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Pojďme prosit za tichý a klidný rok 2024

Tak dnes přemýšlím o tom, jak spolu může působit láska a pevné vedení. Protože právě láska je „cílem našeho vyučování,“ jak napsal apoštol Pavel. Ale to mu vůbec nebránilo v tom, aby před tím napsal: „... žádal jsem tě, abys ...

31.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,68 | Přečteno: 107x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Co se Bohu líbí?

Dnes mne oslovilo toto: „... činíte, co se mu (rozuměj Pánu Bohu) líbí.“ A vzápětí se mi okamžitě vynořila otázka: A co se tedy Pánu Bohu líbí? Jaké myšlenky, jaká slova a jaké činy si zaslouží ocenění v Božích očích? K čemu ...

24.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,05 | Přečteno: 119x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak porazit toho starého člověka v nás?

Dnes mě oslovil poslední verš z textu, který jsme si přečetli: „Ne ten, kdo doporučuje sám sebe, je osvědčený, nýbrž ten, koho doporučuje Pán.“ A hned se mi vynořila myšlenka: Jak mě může doporučit Pán Ježíš Kristus, když přece...

17.12.2023 v 13:00 | Karma: 7,12 | Přečteno: 154x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dodat kázání tu správnou „šťávu?“

Apoštol Pavel napsal: „Tak jsem celý okruh od Jeruzaléma až po Illyrii naplnil Kristovým evangeliem.“ To mě oslovilo. A tak jsem si v duchu představil plán. Co kdybych podobně jako apoštol Pavel naplnil evangeliem celý okruh ...

10.12.2023 v 13:00 | Karma: 4,41 | Přečteno: 94x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak daleko je Hospodin?

Když jsem si přečetl kázání apoštola Pavla, tak jsem si řekl: „Co dalšího bych k tomu mohl ještě přidat? Nic lepšího už nevymyslím!“ Ale přece jen připojím několik reakcí. Vždyť i tehdejší posluchači také na kázání nějak ...

3.12.2023 v 13:00 | Karma: 5,79 | Přečteno: 71x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 189
  • Celková karma 4,67
  • Průměrná čtenost 139x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky