Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Svaté místo

Proč "Šalomoun vyvedl Faraónovu dceru z Města Davidova do domu, který jí vystavěl ?" Co nebo kdo nepatří do našich modliteben a kostelů? A co nepatří do našeho srdce ? Platí o nás, že nám "nic není svaté?"

'Faraónovu dceru vyvedl Šalomoun z Města Davidova do domu, který jí vystavěl. Řekl si totiž: "Moje žena nemůže bydlet v domě Davida, krále izraelského, neboť místa, kam vstoupila Hospodinova schrána, jsou svatá." 2 Paralipomenon 8:11'

Šalomoun neodolal a vzal si za ženu dceru egyptského faraona. Zůstala mu však soudnost. Uvědomil si, že jsou místa oddělená – posvěcená. Pro něj byl takovým místem dům jeho otce, kde přebývala truhla smlouvy – Hospodinova schrána. A proto vybudoval zvláštní dům pro svou ženu z Egypta. A tam ji také vyvedl. Dostala se tak na okraj, mimo centrum duchovního dění. Jakoby na nádvoří určené pro setkávání Božího lidu s ostatními národy.

Nechci posuzovat Šalomounův výběr manželek. Chtěl bych spíše použít jeho postup v naší situaci. Pojďme se zamyslet nad tím, jestli máme takové svaté – oddělené místo? To první, které mě napadá je naše modlitebna. Teď nemám na mysli přímou aplikaci Šalomounova jednání. Nechci, abychom probírali naše hosty a ty, kteří neprojdou kritériem čistoty, vyváděli ven.

Určitě se shodneme na tom, že bude dobré, aby tato místnost byla využita co nejvíce. A pokud se zde schází nízkoprahový klub, je to výborné. Musím se ale přiznat, že mám trochu obavy z průběhu pivních slavností. Představoval jsem si, jak modlitebnou procházejí podroušení lidé. Neustále se čepuje další a další pivo. A toalety vypadají pod obraz. Takový stav jsem si spojoval s nádvořím jeruzalémského chrámu, ze které ho Pán Ježíš vyháněl penězoměnce a prodavače obětin. Naštěstí pro mne Pán Bůh viděl moje rozpaky a zařídil, že se pivní slavnosti znovu odkládají. Pokud mám správné informace.

Tak to byl jen takový příklad. Můj osobní zápas. Ale pojďme spolu uvažovat. Kde je ta hranice ? Kam až můžeme ? Co je ještě otevřením a pozváním pro hledající ? A co už zabřednutím a zpronevěrou vůči Pánu Bohu ?

Napadá mě, že nemám problém kohokoliv pozvat na shromáždění nebo jinou akci, kterou pořádá sbor. Nemám problém s jakoukoli jinou akcí, která bude mít sociální charakter. Bude-li zcela jasně rozpoznatelná, jako dobrá a prospěch přinášející. Ale asi budu mít problém s akcemi oslavného a zábavného charakteru. S těmi, které by mohly připomínat zábavu izralského národa na poušti. Mám na mysli tanec kolem zlatého telete.

Rád se vracím ke knihám Jana Šmída – Čisté radosti mého života. A v ní se zmiňuje o pouti spojené s taneční zábavou, kterou pořádala místní metodistická církev. Když jsem to četl, tak jsem si neuměl představit, že by něco takového zorganizoval sbor Církve bratrské. Ale pak jsem se dostal na English camp a tam jsem vesele skotačil během country tanečcích. A neviděl jsem na tom nic špatného.

Vidím to tak, že se hranice mezi svatým a nečistým během doby posouvá. A posouvá se také během života křesťana. Vzpomínám se na téma masa obětované modlám. Někdo měl tak silnou víru, že ho jíst mohl. Ale pro jiného to byl hřích. Apoštol Petr také zažil šok s plátnem plným nečistých zvířat. A slyšel: Zabíjej a jez.

Rozumím tomu tak, že se nemusíme vrhat po hlavě do každé akce. Ale to, že se mi něco teď nelíbí neznamená, že k této věci – k této akci časem nedozraji. Někdy to chce jenom dát Pánu Bohu čas, abych k tomu dozrál.

Zatím jsme uvažovali o modlitebně, o akci, která probíhá kolem nás. Pojďme ale spolu přemýšlet o zápasech, které probíhají uvnitř našeho srdce. Naše srdce je přece také svatým místem. Sám Pán Bůh si ho zvolil jako místo, kde bude přebývat.

V tomto týdnu jsem četl podruhé o posvěcení chrámu, který vystavěl Šalomoun. Po jeho modlitbě „Hospodinova sláva naplnila Hospodinův dům.“ Také naše srdce je místo, které chce Duch svatý naplnit. Chce tam přebývat. A v jeho přítomnosti nemůže být nic nesvatého.

Došlo mi, že srdce a chrám mají více společného, než by se zdálo na první pohled. Co Pán Bůh slíbil? Jak bude jednat ? Pokud budete jednat podle mého slova, mé jméno spočiné v tomto chrámu. Ale pokud se odchýlíte od mých zákonů a budete uctívat jiné bohy, moje jméno se z něho vzdálí. Jinými slovy. Můj slib platí navždy. Ale jeho dodržení máte ve svých rukou.

Každá smlouva má dvě smluvní strany. Pokud jedna strana smlouvu nedodrží, přestává být platná i pro stranu druhou. Můžeme si být jisti, že Pán Bůh nebude tím prvním, kdo smlouvu poruší. Ale co my ? Co naše srdce ? Odkud se berou všechny nápady, jak smlouvu obejít ? Odoláme ?

Dobře známe slovo: „Nezarmucujte Ducha svatého.“ S Jeho zármutkem přichází i jeho poodstoupení. Jeho přítomnost v našem srdci pomáhá našemu boji proti pokušení udělat něco zlého. Ale co když se sami rozhodneme pro polovičaté řešení ? Víme sice, že bychom se na tenhle film dívat neměli, no tak se podíváme jenom na půlku toho filmu. Snad se tolik nestane. Víme, že tahle počítačová hra nás tak přitahuje, že ztrácíme kontakt s rodinou. No tak ji nebudeme hrát v neděli. Ve všední dny to snad všichni přežijí.

Duch svatý nemá zakryté oči. Já nad některými scénami filmu oči zavírám, abych je neviděl. Ale Duch svatý ne. Dívá se pořád. A vidí i to, co se odehrává v naší mysli. Dobře ví, jestli věci myslíme upřímně, nebo jen na oko. Buďme si jisti, že věci na oko, nedopadnou dobře. Do takových věcí s námi Pán Bůh nepůjde. Nepožehná nám. Neplatí pro ně zaslíbení z prvního žalmu: „cožkoli činiti bude, šťastně mu se povede.“

Tak co máme dělat ? Jak zajistit, aby Duch svatý přebýval v našem srdci a Boží jméno spočívalo v našem shromáždění ?

Jednoduchá odpověď zní: „Jednejme podle Božího slova.“

Ale kde nalézt aktuální Boží slovo pro danou chvíli a situaci ? A je Boží pokyn stále stejný, neměnný ? Je to soustava pravidel, které když dodržíme, bude vše v pořádku ?

Rozhodně ne!

Jak je to tedy správně ? Jaký je správný začátek ?

Předpokládejme, že jsme v obtížné situaci. Nic se nám nedaří a nevíme si rady, jak z toho ven? První krok jsem nedávno probíral s mládeží. Vzpomene si někdo z vás ? Chceme své postavení vrátit zpátky. Co je tím prvním krokem, který bychom měli udělat?

Obrátit se ! Je to jako na výletě. Vzpomínám si na výlet během sborové dovolené. Vesele si vykračujeme, povídáme a najednou nám došlo. „Vždyť tu není značka!“ Honem do mapy. A pak už jen se pokorně obrátit, vrátit se zpět na rozcestí a vydat se správnou cestou.

Obrácení. To je ten správný první krok. A kam se máme obrátit ? No přece k Tomu, ke kterému jsme dosud byli obráceni zády. Nevěnovali jsme jeho slovům žádnou pozornost. To se ale teď změní. Obracíme se a jsme připravení naslouchat. Co se stane pak ?

Opět mi může pomoci někdo z mládeže. Pamatujete si někdo druhý krok – druhou fázi ? Člověka, který je připraven naslouchat, Pán Bůh nenechá dlouho stát. Ale uchopí ho a přenese ho do své přítomnosti. Možná že prakticky je to tak, že Hospodin naplní svojí přítomnosti chrám našeho srdce.

Ať už je to jakkoli, důležitý je výsledek. My se znovu setkáme se svým Stvořitelem, který nás má rád a který nám rozumí. Moc se mi líbí verš ze žalmu 37 v kralické verzi: „Uval na Hospodina cestu svou, a slož v něm naději, onť zajisté všecko spraví. Žalmy 37:5“ Jinými slovy, On dá do pořádku tvůj život. Možná, že se něco pokazilo, možná jsi udělal chybu, možná, že nevíš kudy kam. Ale je tu někdo, kdo má dostatek moudrosti a prozíravosti. To, co vypadá dnes jako nepřekročitelná překážka a nevyřešitelný problém, bude zítra v pořádku.

A jak si tím můžeme být tak jisti? Co nás přesvědčí, abychom Bohu důvěřovali? Nic se nevyrovná osobní zkušenosti. Zkusme něco malého. Gedeon použil rouno. Apoštol Tomáš chtěl vložit prsty do Ježíšových ran. Vyberte si cokoliv malého, co pomůže vaší víře. Natanael slyšel „Pojď a viz.“ Jinými slovy pojď a přesvědč se. Pojďme a přesvědčme se, že Pán Bůh je mocný a že nás má rád. Ámen.

Autor: Pavel Král | neděle 27.9.2020 13:00 | karma článku: 9,16 | přečteno: 275x
  • Další články autora

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,09 | Přečteno: 143x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,20 | Přečteno: 134x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,86 | Přečteno: 169x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,67 | Přečteno: 166x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Svoboda

„Každý dělal, co uznal za správné.“ Není právě tohle svoboda? Netouží právě po tomto lidé? Aby je nic a nikdo neomezoval. A tak aby si konečně mohli dělat jen to, co sami chtějí!

17.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,94 | Přečteno: 132x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Srdce je nebezpečná věc

Hospodin řekl Jozuovi: „Všechny obyvatele ... vyženu před Izraelci já sám. Jen přiděl zemi losem Izraeli za dědictví ...“ Tak mi při četbě tohoto pokynu vytanulo na mysli to, jak se říká úpravě státního rozpočtu – „porcování medvěda.“

10.3.2024 v 13:00 | Karma: 4,64 | Přečteno: 72x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak uslyšet Pána Boha

Když jsem v sobotu četl: „Kéž neslyším už hlas Hospodina, svého Boha ...," tak jsem si uvědomil, jak mi připadá Hospodinovo slovo vzácné. A teď mám na mysli přesně to, co Izraelci odmítli na hoře Choréb. Mám na mysli slovo, ...

3.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,48 | Přečteno: 124x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Muž by neměl mlčet

Jak my muži řešíme situaci, když se máme vyjádřit k nějaké ožehavé věci? Já při tom zatvrzele mlčím. A proč to dělám? Možná to dělám s nadějí, že se věc nakonec sama nějak vyřeší. A mě to pak nebude nic stát. Vždyť jsem k tomu ...

25.2.2024 v 13:00 | Karma: 5,76 | Přečteno: 180x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Všichni jsme v Božích rukou

Četli jsme: „Avšak i když budou v zemi svých nepřátel, nezavrhnu je a nezprotivím si je, ...“ Rozumím tomu tak, že Izraelci měli zůstat Božím lidem, ať provedou, co provedou. Připomíná mi to zaslíbení o církvi: „ani brány pekelné...

18.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 82x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dosáhnout úspěchu?

Dnes přemýšlím o tajemství úspěchu. O tajemství úspěchu Božích služebníků na Božím díle. Protože co jiného by si každý věrný služebník přál? No přece to, aby ta jeho služba byla završena úspěchem! Nikdo přece nechce být podoben...

11.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 63x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak se zachránit?

Tato egyptská rána se zásadním způsobem liší od těch všech ostatních. A čím se tedy liší? Egypťané mohli této ráně uniknout. Mohli se tomu vyhnout. Mohli zabránit tomu, aby na ně tentokrát dopadla ruka Hospodinova plnou silou.

4.2.2024 v 13:00 | Karma: 6,53 | Přečteno: 186x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak vykročit zlehka?

„Jákob vykročil lehkým krokem ...“ Vzhledem k tomu, co měl právě za sebou, to byl vlastně zázrak. Druhou lstí připravil svého bratra Ezaua o Izákovo požehnání. Ten se na něj rozzlobil a chtěl ho zabít. Utíká tedy z domova. Míří sice

28.1.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 84x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Vítězové berou vše!

Dnes jsme spolu četli nejkrásnější dvě kapitoly v bibli. Alespoň mně tak připadají. Co bych si totiž jako člověk mohl více přát? Místo, kde najdu pokoj. Místo bez trápení. Místo, kde budou naplněna všechna má nejtajnější přání.

21.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,61 | Přečteno: 137x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Máme do církve přijmout opravdu každého?

Společným jmenovatelem obou dnešních textů je láska. Máme milovat jedni druhé. A Gaios měl dobré svědectví od bratrů: „... oni vydali před církví svědectví o tvé lásce.“ Přesto v prvním textu se i tato láska má mít na pozoru.

14.1.2024 v 13:00 | Karma: 4,46 | Přečteno: 130x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Naděje nás drží nad vodou

V našem sboru začíná výzva k účasti na Večeři Páně v poslední době slovy: „Pojďte, vše je připraveno.“ A právě podobnou výzvu slyším i z dnešních veršů z epištoly Židům. Tyto verše hovoří o dvou nezměnitelných věcech, „v nichž ...

7.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,70 | Přečteno: 83x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Pojďme prosit za tichý a klidný rok 2024

Tak dnes přemýšlím o tom, jak spolu může působit láska a pevné vedení. Protože právě láska je „cílem našeho vyučování,“ jak napsal apoštol Pavel. Ale to mu vůbec nebránilo v tom, aby před tím napsal: „... žádal jsem tě, abys ...

31.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,68 | Přečteno: 107x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Co se Bohu líbí?

Dnes mne oslovilo toto: „... činíte, co se mu (rozuměj Pánu Bohu) líbí.“ A vzápětí se mi okamžitě vynořila otázka: A co se tedy Pánu Bohu líbí? Jaké myšlenky, jaká slova a jaké činy si zaslouží ocenění v Božích očích? K čemu ...

24.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,05 | Přečteno: 119x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak porazit toho starého člověka v nás?

Dnes mě oslovil poslední verš z textu, který jsme si přečetli: „Ne ten, kdo doporučuje sám sebe, je osvědčený, nýbrž ten, koho doporučuje Pán.“ A hned se mi vynořila myšlenka: Jak mě může doporučit Pán Ježíš Kristus, když přece...

17.12.2023 v 13:00 | Karma: 7,12 | Přečteno: 154x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dodat kázání tu správnou „šťávu?“

Apoštol Pavel napsal: „Tak jsem celý okruh od Jeruzaléma až po Illyrii naplnil Kristovým evangeliem.“ To mě oslovilo. A tak jsem si v duchu představil plán. Co kdybych podobně jako apoštol Pavel naplnil evangeliem celý okruh ...

10.12.2023 v 13:00 | Karma: 4,41 | Přečteno: 94x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak daleko je Hospodin?

Když jsem si přečetl kázání apoštola Pavla, tak jsem si řekl: „Co dalšího bych k tomu mohl ještě přidat? Nic lepšího už nevymyslím!“ Ale přece jen připojím několik reakcí. Vždyť i tehdejší posluchači také na kázání nějak ...

3.12.2023 v 13:00 | Karma: 5,79 | Přečteno: 71x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 189
  • Celková karma 4,67
  • Průměrná čtenost 139x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky