Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Neprošvihli jsme svoji šanci ?

Začnu otázkou. Je celoživotní služba jen pro zvlášť obdarované jedince ? V textu, který jsme četli, to tak na první pohled vypadá.

Lukáš 2:25-52

Začnu otázkou. Je celoživotní služba jen pro zvlášť obdarované jedince ? V textu, který jsme četli, to tak na první pohled vypadá.

Simeon – mimořádně obdarovaný muž. O kolika mužích starého zákona je napsáno, že: „Duch svatý byl s ním.“ V jiných překladech čteme: „Duch svatý byl v něm.“ Ještě tak o Jobovi bylo napsáno, že „Je to muž bezúhonný a přímý, bojí se Boha a vystříhá se zlého.“ Jób 1:8 Ale byl s ním Duch svatý? Enoch chodil s Bohem. K prorokům se stávalo slovo Hospodinovo. Ale trvalá přítomnost Ducha svatého v nitru člověka ? To je zcela výjimečné obdarování. Schválně, jestli odpoledne doma najdete jiného Izraelitu, se stejným darem.

Prorokyně Anna. Opět zcela mimořádný člověk. Vzpomínám si jen na prorokyni Debóru. (Soud 4) Ale jinak nevím, že by Pán Bůh svěřoval ženám prorockého Ducha.

Nakonec Pán Ježíš. Nevím, jestli jste si všimli. Pánu Ježíši je dvanáct let. A v tomto věku je schopen diskutovat s učiteli zákona. Nikde nestudoval. Z lidského hlediska sotva pobral rozum. A přitom rozumí duchovní disputaci. Klade rozumné otázky. A nejen to: „Všichni, kteří ho slyšeli, divili se rozumnosti jeho odpovědí.“ Kde se vzala ta moudrost ? Kde se vzali ty odpovědi ? Pokud jsem v případě Simeona a Anny hovořil o mimořádnosti, tak v případě Pána Ježíše se jedná o zázrak. Takovou moudrost není možné získat díky učení se tesařině.

Je pravda, že každá z těchto biblických postav měla před sebou mimořádný úkol. Proto dostali i mimořádné obdarování. Duch svatý byl mimořádně přítomen v jejich nitru. Díky němu pak vytrvali a byli připraveni pro výjimečnou situaci. A během ní také obstáli. Simeon požehnáním Ježíše a proroctvím Marii. Anna chválou Boha a  rozhovorem o tomtéž Ježíši. A dvanáctiletý Ježíš moudrými otázkami a odpověďmi, kterými uváděl v úžas své okolí.

Musím tedy zákonitě pokračovat otázkou: Má každý z nás před sebou nějaký mimořádný úkol ? A pokud ano, jak se o něm dozvím a jak se na něj mám připravit ? Možná vám připadá, že je to trochu moc otázek najednou. Podívejme se tedy na ně pěkně popořadě.

Nejprve tedy: Má každý z nás před sebou nějaký mimořádný úkol ? Shodneme se asi na tom, že každý z nás je naprosto jedinečný. Moc se mi líbí obraz lidského těla. Každý den se na něj dívám. Udivuje mne, jak je dokonale promyšlené. Jak jednotlivé části jsou jiné, ale přitom si vzájemně slouží. Nic není zbytečné a jaksi navíc. Každou část těla potřebuji. Bez palce už bych nebyl úplný. Čas od času bych se dostával do pěkných potíží. Kdybych neměl palec. Využijme tuto známou představu a použijme ji jako příměr na sbor Církve bratrské. Je jedno, jestli tím sborem budou Benátky, Mladá Boleslav nebo Neratovice. V každém případě platí, že každý člen sboru je naprosto jedinečný. A odvážím se říci, že nikdo takový se již nebude nikdy opakovat. A to už jsem blízko stejně jedinečnému a mimořádnému úkolu.

Pán Bůh je neskutečně bohatý. Mohl by si své služebníky udělat z kamenů. Ale On se rozhodl, že bude používat nás – lidi. A s námi – lidmi – pak hospodaří stejně jako s částmi lidského těla. Žádný člověk není zbytečný. Nikdo není jaksi navíc. To neznamená, že si Pán Bůh neporadí, když někdo odpadne. Ale to není v první verzi Božího plánu. V té první verzi se počítá úplně s každým. A jak jsme viděli, počítá se od těch nejstarších babiček až po dvanáctileté mladíky. Věk nerozhoduje. Ať žena nebo muž, každý je postaven na mimořádné a jedinečné místo. Každému z nás přicházejí zcela mimořádné a jedinečné příležitosti. A je jenom na nás, jestli je využijeme.

Uvědomil jsem si, že už jsme si s manželkou mnohokrát řekli: Toto se již nebude opakovat. Musíme si to proto pořádně užít. A ke stejnému přístupu povzbuzuji i vás. Vyhlížejte mimořádné příležitosti. Očekávejte je. A když přijdou, tak si je maximálně užijte. Protože se nebudou opakovat.

Další otázkou bylo, jak se o mimořádném úkolu dozvím. Simeonovi to předpověděl Duch svatý. Jsem si jist, že stejným způsobem se to dozví i každý z nás. A jak ? Mám v této souvislosti rád biblický text: „Častokrát a rozličnými způsoby mluvíval někdy Bůh …“ Židům 1:1 Jinými slovy bych řekl, že způsob promluvy Pán Bůh přizpůsobuje každému z nás. Každý z nás vnímá a chápe různým způsobem. A protože nás Hospodin učinil, dobře to ví. Promluví k nám přesně takovým způsobem, který je pro nás přijatelný, snesitelný a důvěryhodný.

Někdy Hospodin promluví pomocí Gedeonova rouna. Před mnoha lety jsem šel po cestě. Zrovna hodně foukalo a zároveň padal déšť. Přitom jsem dobře věděl, že cíl mé cesty se Pánu Bohu nelíbí. A tak jsem řekl: Pokud se mám zastavit a vrátit domů, ať se deštník otočí na ruby. A během několika vteřin zadul vítr zespoda a deštník se otočil, vzpěry se polámaly. Už se nedal použít. Musel jsem ho vyhodit do popelnice. Ale ! A to je závažné. Neposlechl jsem a pokračoval jsem dál ke špatnému cíli.

Zhruba před třemi lety ke mně Pán Bůh promluvil v mém nitru. A položil my na mysl úžasný úkol: „Pavle, chci abys mi sloužil jako kazatel.“ A já jsem poslechl a proto jsem dnes spolu s vámi na Zoomu.

Co jsem těmi příklady z vlastního života chtěl říci ? Mohu vám potvrdit, že Pán Bůh ke každému z nás mluví srozumitelně a odpovídajícím způsobem. K dítěti mluví jako dítě. Ke kostnatému starci jako stařec. K letničnímu jako letniční. Prostě ke každému tak, aby mu dobře porozuměl. Aby se nikdo z nás nemohl vymlouvat. Pokud neposlechnu Boží výzvu, není to proto, že bych neporozuměl. Je to vždy proto, že se mi nechce.

A poslední otázka byla: Jak se mám na mimořádný úkol připravit? A mám se vůbec nějak připravovat ? Pán Bůh ví, jak na tom sami jsme. Dobře ví, že jsme jen hlína – prach. Vítr zavěje a my jsem odváti pryč. Proto ví, že musí něco s námi udělat. Abychom byli použitelní, musí nám dát nástroj. A musí nám vysvětlit nebo nás naučit, jak nástroj používat.

Existuje drastický způsob, jak naučit dítě plavat. Hodit ho do rybníka. Údajně většinou zafunguje podvědomí a dítě se skutečně rozplave. Mně se stalo něco podobného. Zhruba před třemi lety mi obvykle příprava kázání trvala tři soboty. Tak si takhle v klidu pracuji na kázání pro jeden nejmenovaný sbor Církve bratrské. Když tu mi zavolá kazatel z jiného sboru téže církve: „Pavle, nemohl bys u nás kázat ?“ Tak co teď. Stejný kazatel mi dlouho před tímto rozhovorem řekl, že pozvání ke kázání se prostě neodmítají. Tak jsem souhlasil. A hned vzápětí jsem se sklonil k modlitbě: „Tak, Pane Bože, to jsem zvědav, jak to uděláš. Já na to nemám.“ Ta kázání totiž byla dvě neděle těsně za sebou. Mým obvyklým tempem se příprava nedala stihnout. Šest sobot jsem k dispozici neměl. Měl jsem už jenom dvě soboty. A Pán Bůh se k mé zoufalé prosbě přiznal. Příští sobotu jsem dokončil jedno kázání. A další sobotu jsem napsal to druhé. Díky Božímu nástroji se zkrátila má příprava kázání ze tří sobot na tři hodiny.

Tímto příkladem ze života jsem vás chtěl povzbudit. Nemusíte se bát. Když Pán Bůh posílá úkol, posílá také nástroj. Jeho slovo je dokonalé. Jsou v něm obsaženy obě stránky. Pozvání, příležitost k činům a také povzbuzení, posilnění a vyzbrojení. Na nás je pouze důvěra. Důvěra v Boha, který si nás používá. Používá si nás proto, abychom ho poznali. Abychom ho poznali jako Všemohoucího. Jako toho, pro kterého naše slabost není překážkou. Jako toho, v jehož moci překonáme každou nesnáz. Vždyť právě proto poslal na zem svého Ducha. Aby chodil s námi. A když si nevíme rady, když už nemůžeme, aby nás přenesl a postavil znovu na pevnou zem.

Tak co si můžeme dnes odnést ? Každý z nás je naprosto jedinečný. Každý z nás má naprosto jedinečný úkol. A také k němu dostal potřebný nástroj. Otázkou zbývá: Poslechneme ? Chopíme se nabízené příležitosti ? Kéž se necháme strhnout příkladem proroka Izajáše: „Hle, zde jsem, pošli mne!“ Izajáš 6:8 Amen.

https://zoom.us/j/95430032796?pwd=ZW9HUVdFSGwrNXNnRWkrbmg2YlN1QT09

Autor: Pavel Král | neděle 28.2.2021 13:00 | karma článku: 6,80 | přečteno: 161x
  • Další články autora

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,08 | Přečteno: 142x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,19 | Přečteno: 133x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,85 | Přečteno: 168x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,66 | Přečteno: 165x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Svoboda

„Každý dělal, co uznal za správné.“ Není právě tohle svoboda? Netouží právě po tomto lidé? Aby je nic a nikdo neomezoval. A tak aby si konečně mohli dělat jen to, co sami chtějí!

17.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,93 | Přečteno: 131x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Srdce je nebezpečná věc

Hospodin řekl Jozuovi: „Všechny obyvatele ... vyženu před Izraelci já sám. Jen přiděl zemi losem Izraeli za dědictví ...“ Tak mi při četbě tohoto pokynu vytanulo na mysli to, jak se říká úpravě státního rozpočtu – „porcování medvěda.“

10.3.2024 v 13:00 | Karma: 4,64 | Přečteno: 72x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak uslyšet Pána Boha

Když jsem v sobotu četl: „Kéž neslyším už hlas Hospodina, svého Boha ...," tak jsem si uvědomil, jak mi připadá Hospodinovo slovo vzácné. A teď mám na mysli přesně to, co Izraelci odmítli na hoře Choréb. Mám na mysli slovo, ...

3.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,48 | Přečteno: 124x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Muž by neměl mlčet

Jak my muži řešíme situaci, když se máme vyjádřit k nějaké ožehavé věci? Já při tom zatvrzele mlčím. A proč to dělám? Možná to dělám s nadějí, že se věc nakonec sama nějak vyřeší. A mě to pak nebude nic stát. Vždyť jsem k tomu ...

25.2.2024 v 13:00 | Karma: 5,76 | Přečteno: 180x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Všichni jsme v Božích rukou

Četli jsme: „Avšak i když budou v zemi svých nepřátel, nezavrhnu je a nezprotivím si je, ...“ Rozumím tomu tak, že Izraelci měli zůstat Božím lidem, ať provedou, co provedou. Připomíná mi to zaslíbení o církvi: „ani brány pekelné...

18.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 82x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dosáhnout úspěchu?

Dnes přemýšlím o tajemství úspěchu. O tajemství úspěchu Božích služebníků na Božím díle. Protože co jiného by si každý věrný služebník přál? No přece to, aby ta jeho služba byla završena úspěchem! Nikdo přece nechce být podoben...

11.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 63x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak se zachránit?

Tato egyptská rána se zásadním způsobem liší od těch všech ostatních. A čím se tedy liší? Egypťané mohli této ráně uniknout. Mohli se tomu vyhnout. Mohli zabránit tomu, aby na ně tentokrát dopadla ruka Hospodinova plnou silou.

4.2.2024 v 13:00 | Karma: 6,53 | Přečteno: 186x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak vykročit zlehka?

„Jákob vykročil lehkým krokem ...“ Vzhledem k tomu, co měl právě za sebou, to byl vlastně zázrak. Druhou lstí připravil svého bratra Ezaua o Izákovo požehnání. Ten se na něj rozzlobil a chtěl ho zabít. Utíká tedy z domova. Míří sice

28.1.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 84x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Vítězové berou vše!

Dnes jsme spolu četli nejkrásnější dvě kapitoly v bibli. Alespoň mně tak připadají. Co bych si totiž jako člověk mohl více přát? Místo, kde najdu pokoj. Místo bez trápení. Místo, kde budou naplněna všechna má nejtajnější přání.

21.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,61 | Přečteno: 137x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Máme do církve přijmout opravdu každého?

Společným jmenovatelem obou dnešních textů je láska. Máme milovat jedni druhé. A Gaios měl dobré svědectví od bratrů: „... oni vydali před církví svědectví o tvé lásce.“ Přesto v prvním textu se i tato láska má mít na pozoru.

14.1.2024 v 13:00 | Karma: 4,46 | Přečteno: 130x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Naděje nás drží nad vodou

V našem sboru začíná výzva k účasti na Večeři Páně v poslední době slovy: „Pojďte, vše je připraveno.“ A právě podobnou výzvu slyším i z dnešních veršů z epištoly Židům. Tyto verše hovoří o dvou nezměnitelných věcech, „v nichž ...

7.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,70 | Přečteno: 83x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Pojďme prosit za tichý a klidný rok 2024

Tak dnes přemýšlím o tom, jak spolu může působit láska a pevné vedení. Protože právě láska je „cílem našeho vyučování,“ jak napsal apoštol Pavel. Ale to mu vůbec nebránilo v tom, aby před tím napsal: „... žádal jsem tě, abys ...

31.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,68 | Přečteno: 107x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Co se Bohu líbí?

Dnes mne oslovilo toto: „... činíte, co se mu (rozuměj Pánu Bohu) líbí.“ A vzápětí se mi okamžitě vynořila otázka: A co se tedy Pánu Bohu líbí? Jaké myšlenky, jaká slova a jaké činy si zaslouží ocenění v Božích očích? K čemu ...

24.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,05 | Přečteno: 119x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak porazit toho starého člověka v nás?

Dnes mě oslovil poslední verš z textu, který jsme si přečetli: „Ne ten, kdo doporučuje sám sebe, je osvědčený, nýbrž ten, koho doporučuje Pán.“ A hned se mi vynořila myšlenka: Jak mě může doporučit Pán Ježíš Kristus, když přece...

17.12.2023 v 13:00 | Karma: 7,12 | Přečteno: 154x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dodat kázání tu správnou „šťávu?“

Apoštol Pavel napsal: „Tak jsem celý okruh od Jeruzaléma až po Illyrii naplnil Kristovým evangeliem.“ To mě oslovilo. A tak jsem si v duchu představil plán. Co kdybych podobně jako apoštol Pavel naplnil evangeliem celý okruh ...

10.12.2023 v 13:00 | Karma: 4,41 | Přečteno: 94x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak daleko je Hospodin?

Když jsem si přečetl kázání apoštola Pavla, tak jsem si řekl: „Co dalšího bych k tomu mohl ještě přidat? Nic lepšího už nevymyslím!“ Ale přece jen připojím několik reakcí. Vždyť i tehdejší posluchači také na kázání nějak ...

3.12.2023 v 13:00 | Karma: 5,79 | Přečteno: 71x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 189
  • Celková karma 4,67
  • Průměrná čtenost 139x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky