Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mohou nás hory přikrýt ?

Tento týden jsem četl proroka Ozeáše a tam jsem narazil na text: „Tehdy řeknou horám: Přikryjte nás! A kopcům: Padněte na nás.“ Ozeáš 10:8 CSP Hned jsem si řekl. To odněkud znám. To už jsem slyšel, to už jsem někde četl.

Lukáš 23:28-31

Tento týden jsem četl proroka Ozeáše a tam jsem narazil na text: „Tehdy řeknou horám: Přikryjte nás! A kopcům: Padněte na nás.“ Ozeáš 10:8 CSP Hned jsem si řekl. To odněkud znám. To už jsem slyšel, to už jsem někde četl. Usilovně jsem přemýšlel. A první nápad byl: To bude asi z knihy Zjevení. Jak tam zaznívají trubky soudu a vylévají se poháry trestů. To volají asi lidé na zemi. Ale jak jsem se musel usmát nad svojí zapomnětlivostí.

Teď už všichni víme, že toto prorocké slovo připomněl Pán Ježíš na svojí poslední cestě. Kolem sebe slyší a vidí plačící zástupy žen. Z lidského hlediska byl tento pláč zcela na místě. Ale jako už mnohokrát, pohled člověka zůstává na povrchu věcí a situací. Která plačící žena viděla dál, než na cíl cesty toho dne ? Kdo z lidí porozuměl, co se za nedlouho stane ? Ženy se dívají na Pána Ježíše a na kříž, který nese Šimon z Kyrény. Přitom se dopouštějí podobného omylu jako Samuel, který se díval na syny Jišaje. Tehdy totiž vybíral prvního krále pro Izrael. Co tehdy Samuel slyšel ? "Hospodin však Samuelovi řekl: "Nehleď na jeho vzhled ani na jeho vysokou postavu, neboť já jsem ho zamítl. Nejde o to, nač se dívá člověk. Člověk se dívá na to, co má před očima, Hospodin však hledí na srdce." 1 Samuelova 16:6

„Hospodin však hledí na srdce.“ Kdo z nás někdy viděl své srdce ? Aby člověk uviděl něco uvnitř svého těla, potřebuje pomůcku. Třeba roentgen nebo ultrazvuk. Ale jak by mohl zahlédnout své duchovní nitro ? Srdce v duchovním slova významu je pro člověka neviditelné. Proto je do jisté míry zcela pochopitelné, že zástupy žen reagují pouze na to, co vidí svýma očima. Vidí člověka – Ježíše – který kráčí vstříc popravě.

Kdyby Pán Ježíš byl pouhým člověkem, viděl by to samé jako ženy okolo. Ale protože byl Božím Synem, viděl mnohem více. A ve svém pohledu neskončil jen sám na sobě. I když vzhledem k situaci by na to měl plné právo. Ježíš Kristus zvedl svůj pohled od své těžké situace a podíval se kolem sebe. A co uviděl ?

Řekl bych, že měl podobný pohled jako prorok Ezechiel. Ezechiel 37:1n Mám na mysli, když se tento prorok díval na údolí, které bylo plné suchých kostí. Jak je to možné ? Vždyť to Ježíš byl odsouzen, to On byl spoután, to On šel na vlastní popravu. A dobře si uvědomoval, že jeho pozemský život bude brzo přeťat. A naopak zástup lidí, který ho obklopoval, vypadal na první pohled jako skupina zcela svobodných lidí. Teď sice jdou stejnou cestou jako Ježíš. Ale až to celé skončí, otočí se a zcela svobodně se vrátí do svých domovů. A budou dál spokojeně žít.

A jak tuto spokojenou budoucnost komentuje Boží Syn ? „Hle, přicházejí dny …“ Je to tak, že my lidé co se týče budoucnosti, si nevidíme – jak se říká - ani na špičku nosu. Je pravda, že se snažíme vytvářet prognózy. Ale kolik současných prognóz se opravdu splnilo. Velmi případné mi připadá slovo: „slepý vede slepého.“ Matouš 15:14 Kdo si vlastně může dovolit prohlásit: „Hle, přicházejí dny …“ Můžete mi namítnout, že si to může dovolit v podstatě kdokoliv. Ale kdo si to může dovolit říci s jistotou, že ví, o čem mluví ? Kdo si může být jist, že jeho proroctví se skutečně stane ? Protože právě toto bylo starozákonní kritérium pravosti a pravdivosti proroka a jeho proroctví. No může si to dovolit Ten, kdo má přístup k Tvůrci této budoucnosti. A to Pán Ježíš bezpochyby měl. Vždyť byl Božím Synem.

Vrátím se k pohledu Božího Syna. Na co se díval ? Co viděl ? Viděl prosperující město ? Viděl velmi duchovní národ, který pečlivě dbá na chrámové předpisy ? Ne ! Viděl usychající ratolesti. Viděl také jejich budoucnost. A ta nebyla nijak radostná.

Tento pohled je v ostrém kontrastu s pohledem okolního zástupu. Zástup se dívá na člověka – Ježíše, který jde vstříc konci svého pozemského života. Pán Ježíš se dívá na stejnou situaci, jako lidé. Ale znovu se ptám, co viděl ?

Líbí se mi v té souvislosti Ježíšovo podobenství. Jan 16:21 Přirovnává utrpení tomu, co prožívá těhotná žena. Blíží se porod. Žena ví, jaké utrpení ji čeká. Přesto jde vstříc naději, že z bolesti vznikne nový život. Mám za to, že takto se díval Pán Ježíš na svoji cestu na Golgotu. Viděl, že díky jeho utrpení a smrti, začne nový život. Přes blížící se popravu se stále viděl jako zelený strom. Strom, na kterém vyraší mnoho nových ratolestí.

A teď přichází druhý ostrý kontrast. Kontrast v tom, jak vypadá Ježíš a jak vypadá zástup lidí. Na jedné straně zelený strom a na straně druhé stromy suché. K čemu se dají takové suché stromy použít ? Dá se s nimi tak akorát zatopit v kamnech. Tento zástup před sebou nemá žádnou budoucnost.

Otázkou je, jak jsme na tom my sami ? Jsme živými zelenými ratolestmi, které nesou ovoce ? Nebo už pomalu usycháme ? Máme se tedy proč radovat ? Nebo máme nad sebou začít plakat ? Jak se dovíme pravdu o svém duchovním stavu ?

Zmínil jsem kritérium ovoce. Jaké tedy neseme ovoce ? Sladké nebo trpké ? A pokud trpké, co s tím máme dělat ?

Jednu možnost zmínil Pán Ježíš. Tehdy `řeknou horám: Padněte na nás, a pahrbkům: Přiryjte nás!´ Přirozenou vlastností člověka je, že se snaží schovat. Začalo to už v ráji. Genesis 3:10 Co udělali Adam a Eva, když poznali svůj hřích ? Běželi se schovat do houští. Ale jak víme, moc jim to nepomohlo. A co třeba jeskyně, nebo hluboká štola v hoře ? To by pomohlo ?

Žalmista David věděl, že i kdyby se schoval na sám konec země, stejně mu to nebude nic platné. Žalmy 139:9n  Pokud Pán Bůh rozhodne o trestu, člověk před ním neuteče. Nemá kam.

A jak tedy tento problém vyřešit správně ? Mám za to, že jedinou správnou cestou. Jediným správným řešením je – přestat utíkat. Zastavit se a obrátit se k Pánu Bohu čelem. Vždyť to je to, co zní v proroctví Izajáše: „Pojďte, projednejme to spolu, praví Hospodin. I kdyby vaše hříchy byly jako šarlat, zbělejí jako sníh, i kdyby byly rudé jako purpur, budou bílé jako vlna.“ Izajáš 1:18 Tento text jsem nedávno připomínal. Ale domnívám se, že je tolik aktuální, že to nevadí.

V poslední době jsem četl knihu Návrat ztraceného syna od Henriho Nouwena. Znovu v mém nitru zarezonoval příběh plný pýchy, marnotratnosti, trápení, vyznání, odpuštění a otcovské lásky. Kdo by při četbě tohoto příběhu zůstal lhostejný ? Kolik hloubky je v něm skryto ? Kolik naděje v něm každý můžeme nabrat ? I kdybychom klesli na úplné dno. I kdybychom vyschli na troud, takže by v nás nebyla ani jiskřička života. I kdyby z nás zbyly jen suché kosti bez masa. Stále je pro nás ještě naděje. Stále se ještě můžeme rozhodnout. Můžeme se rozhodnout, že už máme dost toho dosavadního života. My přece máme na něco lepšího ! To přece nemůže být konec našich nadějí. Konec našeho života.

Pokud prožíváme něco podobného, jsme připraveni na zásadní rozhodnutí. Rozhodnutí, které změní náš život zásadním způsobem. Protože ten, který nás stvořil, nám připravil také život plný nadějí. Život, který má smysl. Život, který má dobrý konec.

Máme odvahu svěřit svůj život tomu, kterého očima nevidíme ? Uvěříme tomu, že Hospodin to s námi myslí dobře ? Uvědomuji si, že taková víra je dar. Sami se o tom nepřesvědčíme. Ani naše smysly nám v tom nepomohou. Ale Pán Bůh nám dar víry nabízí zcela zdarma. Stačí jej přijmout. Stačí udělat první krok. A tím prvním krokem je vyznání. V té souvislosti se mi vybavují slova jedné staré písně:

 „Tak jakýž jsem, ač nemám nic.
Však že mi krev Tvá kyne vstříc.
A že mě voláš víc a víc.
Beránku Boží k Tobě jdu.“

Můžeme tedy říci: Bože, nemám nic, co bych ti nabídnul. Ale přicházím k tobě s nadějí a očekáváním. Otoč můj život tím správným směrem. Naplň ho smyslem. A odstraň z něho vše, co mne svazuje a tíží. Buď se mnou a neopouštěj mne. Amen.

 

Autor: Pavel Král | neděle 7.3.2021 13:00 | karma článku: 7,57 | přečteno: 135x
  • Další články autora

Pavel Král

Moudrost

„... moudrost, kterou mu Bůh vložil do srdce.“ To mě zaujalo. Copak Hospodin už nenaplnil srdce Šalomouna moudrostí až po okraj? Během setkání v Gibeónu přece takové zaslíbení dostal. 2 Paralipomenon 1:11-12 A to se hned také ...

21.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,08 | Přečteno: 103x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,13 | Přečteno: 148x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,21 | Přečteno: 136x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,88 | Přečteno: 172x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,67 | Přečteno: 167x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 190
  • Celková karma 4,57
  • Průměrná čtenost 138x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky