Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Prorok a lodníci

Předpokládám, že Jonášův příběh je nám všem dobře známý. Proto jsem vybraným textem skočil přímo doprostřed dění. Nezdržuji nás okolnostmi. Ty si každý může snadno doplnit. Jonášovo proroctví je velmi krátké.

Jonáš 1:7-16

Předpokládám, že Jonášův příběh je nám všem dobře známý. Proto jsem vybraným textem skočil přímo doprostřed dění. Nezdržuji nás okolnostmi. Ty si každý může snadno doplnit. Jonášovo proroctví je velmi krátké.

Rád bych se spolu s vámi podíval na příběh ve dvou rovinách, ze dvou stran. Dnešní zamyšlení jsem nazval prorok a lodníci. A právě tyto dva pohledy mě zaujaly.

Nejprve lodníci. Nevíme, jaké byly národnosti. Mohly bychom jen spekulovat o národech se schopnými mořeplavci. S jistotou však víme, že volali každý ke svému bohu. Není právě toto projev vlastní všem lidem ? Když nám teče do bot, tak voláme každý ke svému bohu. V takové chvíli je úplně jedno, jestli jsme zapřisáhlí ateisté, muslimové nebo křesťané. A také je jedno, jestli je naše víra mrtvá nebo živá. Pud sebezáchovy nás vybičuje k maximální aktivitě. Musíme se zachránit. To je to hlavní. A najednou padají všechny zábrany. Je nám jedno, co si o nás, kdo myslí. Myšlenka na záchranu nás zcela ovládne. A my voláme a prosíme o pomoc, bez ohledu na následky. Bez ohledu na naše dosavadní přesvědčení a pověst.

Otázka je, co nám takový zápal bude platný. Znáte příběh o slepičce a kohoutkovi ? Běhá od jednoho ke druhému, ale pomoc nenalézá. Podobně i lodníci z našeho příběhu volají a volají. Já bych řekl, že v té bouři a větru přímo řvali. Ale co jim to bylo platné ? Moře si bouřilo dál bez ohledu na prosby mořeplavců.

Když obrátíme pozornost sami k sobě. Už jsme někdy volali a volali, a nic se nestalo. Kruté bolesti nebo finanční nesnáze nás dál drtily a drtily ? Pokud ano, proč tomu tak bylo ? U lodníků je to jasné. Volali k nesprávnému bohu. Ten jejich bůh byl lidský výtvor. Modla. Nemohl jim tedy pomoci. Neměl bouři a vítr pod palcem. Lodníkům to nakonec došlo. A tak přistupují k losování. Byl to zřejmě tehdy obvyklý způsob zjišťování pravdy. A zvláštní je, že se Pán Bůh k němu přiznal. Křik lodníků nechal Hospodin bez povšimnutí. I když o něm samozřejmě věděl. Ale cíl tohoto drama ještě nebyl dosažen. Proto nechá situaci dojít až do bodu, kdy dochází k losování. Hledá se viník. Většinou se viník hledá až po všem. Až je všechno vyřešeno. A pak se teprve hledá, na koho by se všechny předchozí problémy svedly. Ale tady ne. Tady se hledá viník ještě uprostřed smrště. A víme, jak to pokračovalo. Los padá na Jonáše. On se přiznává a navrhuje řešení: „Hoďte mě do moře.“ A zde je vidět dramatický obrat lodníků. Před tím volají každý ke svému bohu. A teď volají k Hospodinu: „Prosíme, Hospodine, ať nezahyneme pro život tohoto muže, nestíhej nás za nevinnou krev. Ty jsi Hospodin, jak si přeješ, tak činíš."

Lodníci by měli plné právo se na Jonáše zlobit. A tak by ho mohli hodit do moře plní nenávisti a vzteku. Navíc je zjevné, že vlastně jenom vykonávají Boží vůli. Vždyť právě Hospodin připravil veliký vítr. A stejný Hospodin vložil do úst Jonášovi slova: „Vezměte mě a uvrhněte do moře, a moře vás nechá napokoji.“ Ale lodníci jednají právě naopak. Přistupují k exekuci s pokorou a bázní: „Prosíme, Hospodine, ať nezahyneme pro život tohoto muže, nestíhej nás za nevinnou krev.“ Přitom právě lodníci nenesou žádnou vinu za čin Jonáše. A tak nenesou žádnou vinu ani za následek tohoto činu. A to je další čin, volání, modlitba, ke kterému se Pán Bůh přiznává. K našemu překvapení tu máme slova lodníků, která Hospodin vyslyšel.

Není to divné ? Lodníci. Každý si věří v jiného boha. A Pán Bůh si je vybere jako své nástroje. To by člověk ještě chápal. Ale Hospodin dokonce vyslýchá jejich modlitby ? Jak je to možné ? Copak Pán Bůh vyslýchá modlitby a je mu jedno, v jakém stavu dotyčný je ? Nezáleží mu na tom, jestli je křesťan, muslim nebo ateista ? Proč to dělá ?

Uvědomil jsem si, že je to kvůli naději. Kdo z lidí by si mohl činit nárok na Boží pozornost ? Protože všichni jsme zhřešili. A tak jsme daleko od Boží tváře. Pokud by Pán Bůh vyslýchal modlitby jen těch hodných ? Kdo z lidí by se k Němu dovolal ? A tak díky Bohu, který se nedívá na člověka skrze prsty. Nerozlišuje barvy, prostředí, pestrost života. Jedinou podmínkou je, aby k němu člověk volal z hloubi svého srdce. Protože o lidské nitro právě Pánu Bohu jde. Do něho se dívá. To hodnotí. Podle něho se rozhoduje, zda naléhavou prosbu vyslyší nebo ne.

A naši lodníci měli nitro čisté. Jejich pohnutky k Jonášovu vyhození do moře byly čisté. Jejich očekávání na pomoc od Hospodina bylo upřímné. Bez postranních úmyslů. A takovým lidem Pán Bůh odpovídá. Vždyť víme, co následovalo. „I vzali Jonáše a uvrhli ho do moře. A moře přestalo běsnit.“ Jonáš 1:15

Lodníkům teď spadnul ze srdce pořádný balvan. Mysleli si, že zahynou. A teď v klidu a v pohodě doplují do Taršíše. Co v takovém případě obvykle člověk udělá ? Otřepe se a okamžitě zapomene na všechny sliby. Ale naši lodníci ne. Tito lodníci obětují Hospodinu a zavazují se Mu sliby. Vidíte ten obrat o 180 stupňů ? Na začátku bouře každý z lodníků věří v jiného boha. A na konci uctívají Hospodina. To je evangelizace ! Všichni se obrátili !

Uvědomuji si, jak je Pán Bůh úžasný. Prorok Jonáš je neposlušný. Vzdaluje se svými myšlenkami a činy od Pána Boha. A přesto si Pán Bůh jeho neposlušnost použije. Je pravda, že hlavním cílem bylo obrácení Jonáše. Ale proč tuto lekci nepoužít k dobrému i pro jiné ? A tak spolu  s Jonášem nalézají Pána Boha i pověrčiví lodníci.

Musím říci, že mne tento pohled na Jonášův příběh hodně povzbuzuje. A chtěl bych, aby povzbudil každého z vás. Uvědomuji si, kolik chyb jsem v životě udělal ? Některé se mi občas vynoří v mysli. A já si říkám, kdybych je tak mohl napravit. Ale právě z tohoto příběhu vidím, že to není nutné. Naše vlastní chyby. Naše bloudění, utíkání a návraty nás nemusí trápit. Protože Pán Bůh je tak mocný, že zakomponuje naše chyby do svého plánu. On je schopen si použít i ten největší průšvih. Vidíme to na Jonášovi. On svojí mocí obrací úplné selhání v tu nejlepší evangelizaci, o jaké se v bibli píše.

A teď velice krátce pohled z Jonášovi strany. I z tohoto pohledu bych rád vyzobal co největší povzbuzení. Co dělal Jonáš ? Nejprve utíká. Pak se k útěku přiznává. Potom se obrací a vydává správným směrem. Pak vyhlašuje Boží soud. A nakonec se posadí a čeká na splnění tohoto soudu. Když se nic nestane, tak se vzteká a chce raději umřít.

Když se na Jonáše podíváme takto ve zkratce, jak vám připadá ? Nechová se jako puberťák ? Jako nezralé dítě ? Přesto Pán Bůh nezatracuje svého služebníka. Neobrací proti němu jeho slova. Ale má pro něj další příběh. Příběh rychle rostoucí a stejně rychle umírající rostliny. Chce, aby mu docvakl Boží záměr. Chce, aby odhalil princip Božího jednání. Chce, aby přišel na to, co je skutečným Božím cílem. Pán Bůh nesleduje člověka s cílem, aby ho, jak se říká: „nachytal na švestkách.“ Cílem každého Božího činu je, aby se k němu – k Hospodinu – vrátil.

A to je to, co bych si chtěl uchovat ve svém srdci. Protože přijdou mnohé bouře. Mnoho nepříjemných situací. Mnoho bolestí a trápení. V té chvíli se pak vynoří známá otázka: Proč právě já ? A já chci mít pro tu chvíli připravenou odpověď. Odpověď ve svém nitru: Pavle, to všechno přišlo proto, abys Mne začal hledat. Aby ses ke mně vrátil. Abys Mne znovu nalezl. Abychom byli zase spolu.

Dnešní úvahu tedy končím prosbou. Otče můj, navracej mne k sobě. Otče náš, navracej nás k sobě. Amen.

Autor: Pavel Král | neděle 14.3.2021 13:00 | karma článku: 9,33 | přečteno: 133x
  • Další články autora

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,09 | Přečteno: 143x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,20 | Přečteno: 134x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,86 | Přečteno: 170x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,67 | Přečteno: 166x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Svoboda

„Každý dělal, co uznal za správné.“ Není právě tohle svoboda? Netouží právě po tomto lidé? Aby je nic a nikdo neomezoval. A tak aby si konečně mohli dělat jen to, co sami chtějí!

17.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,94 | Přečteno: 133x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Srdce je nebezpečná věc

Hospodin řekl Jozuovi: „Všechny obyvatele ... vyženu před Izraelci já sám. Jen přiděl zemi losem Izraeli za dědictví ...“ Tak mi při četbě tohoto pokynu vytanulo na mysli to, jak se říká úpravě státního rozpočtu – „porcování medvěda.“

10.3.2024 v 13:00 | Karma: 4,64 | Přečteno: 72x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak uslyšet Pána Boha

Když jsem v sobotu četl: „Kéž neslyším už hlas Hospodina, svého Boha ...," tak jsem si uvědomil, jak mi připadá Hospodinovo slovo vzácné. A teď mám na mysli přesně to, co Izraelci odmítli na hoře Choréb. Mám na mysli slovo, ...

3.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,49 | Přečteno: 125x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Muž by neměl mlčet

Jak my muži řešíme situaci, když se máme vyjádřit k nějaké ožehavé věci? Já při tom zatvrzele mlčím. A proč to dělám? Možná to dělám s nadějí, že se věc nakonec sama nějak vyřeší. A mě to pak nebude nic stát. Vždyť jsem k tomu ...

25.2.2024 v 13:00 | Karma: 5,76 | Přečteno: 180x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Všichni jsme v Božích rukou

Četli jsme: „Avšak i když budou v zemi svých nepřátel, nezavrhnu je a nezprotivím si je, ...“ Rozumím tomu tak, že Izraelci měli zůstat Božím lidem, ať provedou, co provedou. Připomíná mi to zaslíbení o církvi: „ani brány pekelné...

18.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 83x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dosáhnout úspěchu?

Dnes přemýšlím o tajemství úspěchu. O tajemství úspěchu Božích služebníků na Božím díle. Protože co jiného by si každý věrný služebník přál? No přece to, aby ta jeho služba byla završena úspěchem! Nikdo přece nechce být podoben...

11.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 63x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak se zachránit?

Tato egyptská rána se zásadním způsobem liší od těch všech ostatních. A čím se tedy liší? Egypťané mohli této ráně uniknout. Mohli se tomu vyhnout. Mohli zabránit tomu, aby na ně tentokrát dopadla ruka Hospodinova plnou silou.

4.2.2024 v 13:00 | Karma: 6,53 | Přečteno: 186x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak vykročit zlehka?

„Jákob vykročil lehkým krokem ...“ Vzhledem k tomu, co měl právě za sebou, to byl vlastně zázrak. Druhou lstí připravil svého bratra Ezaua o Izákovo požehnání. Ten se na něj rozzlobil a chtěl ho zabít. Utíká tedy z domova. Míří sice

28.1.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 84x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Vítězové berou vše!

Dnes jsme spolu četli nejkrásnější dvě kapitoly v bibli. Alespoň mně tak připadají. Co bych si totiž jako člověk mohl více přát? Místo, kde najdu pokoj. Místo bez trápení. Místo, kde budou naplněna všechna má nejtajnější přání.

21.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,61 | Přečteno: 137x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Máme do církve přijmout opravdu každého?

Společným jmenovatelem obou dnešních textů je láska. Máme milovat jedni druhé. A Gaios měl dobré svědectví od bratrů: „... oni vydali před církví svědectví o tvé lásce.“ Přesto v prvním textu se i tato láska má mít na pozoru.

14.1.2024 v 13:00 | Karma: 4,46 | Přečteno: 130x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Naděje nás drží nad vodou

V našem sboru začíná výzva k účasti na Večeři Páně v poslední době slovy: „Pojďte, vše je připraveno.“ A právě podobnou výzvu slyším i z dnešních veršů z epištoly Židům. Tyto verše hovoří o dvou nezměnitelných věcech, „v nichž ...

7.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,70 | Přečteno: 83x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Pojďme prosit za tichý a klidný rok 2024

Tak dnes přemýšlím o tom, jak spolu může působit láska a pevné vedení. Protože právě láska je „cílem našeho vyučování,“ jak napsal apoštol Pavel. Ale to mu vůbec nebránilo v tom, aby před tím napsal: „... žádal jsem tě, abys ...

31.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,68 | Přečteno: 107x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Co se Bohu líbí?

Dnes mne oslovilo toto: „... činíte, co se mu (rozuměj Pánu Bohu) líbí.“ A vzápětí se mi okamžitě vynořila otázka: A co se tedy Pánu Bohu líbí? Jaké myšlenky, jaká slova a jaké činy si zaslouží ocenění v Božích očích? K čemu ...

24.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,06 | Přečteno: 120x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak porazit toho starého člověka v nás?

Dnes mě oslovil poslední verš z textu, který jsme si přečetli: „Ne ten, kdo doporučuje sám sebe, je osvědčený, nýbrž ten, koho doporučuje Pán.“ A hned se mi vynořila myšlenka: Jak mě může doporučit Pán Ježíš Kristus, když přece...

17.12.2023 v 13:00 | Karma: 7,12 | Přečteno: 154x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dodat kázání tu správnou „šťávu?“

Apoštol Pavel napsal: „Tak jsem celý okruh od Jeruzaléma až po Illyrii naplnil Kristovým evangeliem.“ To mě oslovilo. A tak jsem si v duchu představil plán. Co kdybych podobně jako apoštol Pavel naplnil evangeliem celý okruh ...

10.12.2023 v 13:00 | Karma: 4,41 | Přečteno: 94x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak daleko je Hospodin?

Když jsem si přečetl kázání apoštola Pavla, tak jsem si řekl: „Co dalšího bych k tomu mohl ještě přidat? Nic lepšího už nevymyslím!“ Ale přece jen připojím několik reakcí. Vždyť i tehdejší posluchači také na kázání nějak ...

3.12.2023 v 13:00 | Karma: 5,79 | Přečteno: 71x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 189
  • Celková karma 4,68
  • Průměrná čtenost 139x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky