Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co dělat ve stavu nouze ?

Uvažoval jsem o tom, kdy je vhodné vyhledat pastora sboru. A přišel jsem na to, že v každé situaci, kdy nevíme jak dál. Když se dostaneme do stavu nouze. Kdo myslíte, že se dostává do stavu nouze častěji. Jsou to lidé, kteří ...

Uvažoval jsem o tom, kdy je vhodné vyhledat pastora sboru. A přišel jsem na to, že v každé situaci, kdy nevíme jak dál. Když se dostaneme do stavu nouze. Kdo myslíte, že se dostává do stavu nouze častěji. Jsou to lidé, kteří ve sboru nic nedělají ? Kteří se jen tak zvaně vezou ? Nebo jsou to služebníci, kteří táhnou sborovou káru ? Kteří pilně pracují. A u kterých se přepokládá, že všechno zvládají jaksi mimochodem. Bez většího úsilí.

Mám za to, že právě věrní služebníci se mnohem častěji dostávají do stavu nouze. Je to situace, kdy se pustí do nějakého úkolu. A v některé jeho fázi najednou zjistí, že něco nezvládají. Může to být cokoli. Velmi často to bývají emoce. Člověk třeba naslouchá a naslouchá druhému. A tu zčista jasna se pohár trpělivosti naplní. A pak to bouchne. Prostě už nezvládají s úsměvem snášet všechna ta těžká slova, která plynou z úst druhého. A tak mezi zuby procedí: „Tohle nebudu poslouchat. Už toho mám dost. Jdi si plácat podobné nesmysly zase někam jinam.“

Už se vám to někdy stalo ? Už někdy přetekl váš pohár trpělivosti ? Už jste měli chuť se vší službou seknout ? Pokud ano, tak jste se dostali do stavu nouze.

České přísloví říká: „V nouzi najdeš přítele.“ A já si dovolím parafrázi: „V nouzi poznáš pastora.“ Až tehdy, kdy prožíváš opravdovou nouzi. Když něco skutečně a hluboce potřebuješ. Teprve potom poznáš, zda tvůj pastor za něco stojí. Protože s kým jiným by služebník měl řešit svoji nouzi, než se svým pastorem ?

Otázka je, za kým by měl jít sám pastor, když se dostane do stavu nouze ? A dostával se do tohoto stavu i Pastor s velkým „P“ ? Mám na mysli Pána Ježíše. Vzpomněl jsem si na jednu situaci v jeho životě, kdy požádal o pomoc své nejbližší učedníky. Petra, Jakuba a Jana. A zároveň jsem si uvědomil, že prožívám podobné situace. Jsou to chvíle, kdy je přede mnou nepříjemné jednání. Přitom neumím odhadnout, jak toto jednání dopadne. Živě si představuji všechny možné varianty výsledků. A také co udělám, kdyby …

Co udělal Pán Ježíš ? A kdy to bylo ? Kdy Pánu Ježíši bylo opravdu úzko ? Pomůže mi někdo ?

Přečteme si teď známý text z Matoušova evangelia:

Matouš 26:17-50

Ano, teď už jsme si připomněli, že to bylo v Getsemanské zahradě těsně před tím, než ho Jidáš zradil. Než ho zradil jeden z jeho učedníků. Jeden z těch, které poslal na evangelizaci po izraelských vesnicích. Jeden z těch, kteří v jeho jménu uzdravovali. Jeden z těch, kteří s ním jedli beránka. Jeden z těch, kteří během první Večeře Páně přijímali chléb a víno – tělo a krev Páně. Kteří s Pánem Bohem uzavírali smlouvu o vzájemné věrnosti a důvěře. Tím těžší byla tato situace pro Pána Ježíše samotného.

A to doslova samotného. Protože své učedníky požádal o pomoc, ale víme, co se stalo. Učedníci nesdíleli nouzi svého Mistra. Neuvědomili si výjimečnost a naléhavost situace. Pán Ježíš jim mohl stokrát říkat, že bude odsouzen a ukřižován. Ale to jako by mluvil do dubu. Toto sdělení neproniklo dál než na okraj jejich ušních boltců. A z toho důvodu si zřejmě až do kritické chvíle mysleli, že se vlastně nic moc neděje. Prostě stráví další noc se svým Mistrem v Getsemane. Zítra se probudí a půjdou zase do chrámu. A vše poběží dál svým tempem. Ale my víme, jak hluboce se mýlili. Zítra už nic nebylo takové jako před tím.

Také se vám to někdy stalo ? Večer jste usnuli, ráno šli do práce a nic jste netušili ?  Nový den pak přinesl tak razantní změnu, že po ní už nic nebylo takové jako před tím ?

Vzpomínám si na jeden takový můj den. Pracoval jsem v Praze. Měl jsem svoji práci moc rád. Věnoval jsem se svému oblíbenému oboru – elektrické pece. A tu najednou přišel majitel firmy. Slovo dalo slovo. Jedno ostřejší než druhé. A já jsem během hodiny opouštěl firmu a odjížděl do Karlových Varů.

Je to tak, že my častokrát vůbec nic netušíme. Nevíme, co se stane příští den. Nevíme, co se stane příští okamžik. Budeme ještě žít nebo si nás Pán Bůh odvolá do nebeského domova ?

Ale někdy naopak víme velmi dobře, co nás čeká. Podobně jako to věděl Pán Ježíš. A není nám z toho dobře Co v takovém případě udělal Boží Syn ? Vzal si sice sebou své nejbližší. Ale ti usnuli. Co mu tedy zbývalo ? Obrátil se na svého nebeského Otce. V upřímné modlitbě. Na kolenou. Z hloubi svého srdce prosí. Vylévá své srdce v naprosté upřímnosti: „„Můj Otče, je-li to možné, ať mne mine tento kalich.“

Co je to kalich ? Kalich je něco, co uchopíme do ruky a vypijeme jeho obsah. Obvykle až do dna. Když je obsahem víno, rozleje se nám po těle blahodárný pocit. Ale pokud je jeho obsahem utrpení a bolest ? Co nás naplní ? Naplní nás smutek a žal. A kdo by dobrovolně souhlasil s tím, aby jeho život naplnilo strádání a bolest ? Kdo by se dobrovolně vydal k nespravedlivému odsouzení a na smrt ? Jedině ten, kdo hluboce a bezvýhradně miluje. Miluje ty, pro které to dělá.

Tak to je výzva pro nás. Už víme, že služebníky dříve nebo později potkají stavy nouze. Proč bychom se tedy vydávali na cestu služebníků ? Stojí nám to budoucí trápení, zrady a opuštění za to ? Opět se musím zeptat: Kdo by se dobrovolně vydával na cestu, kde ho čeká trápení ? No jenom ten, kdo má hodně rád. Ten, kdo má hodně rád ty, pro které se na cestu vydal.

A jsme najednou velice blízko otázkám, které slyší o něco později Petr. Petře, máš mě rád. Petře, miluješ mne ? A stejné otázky zní každému služebníkovi v uších. Pavle, Tomáši, Edit máte rádi své sestry a bratry ? Máte je rádi jenom v neděli nebo také v pátek ? Máte je rádi jen když se na vás usmívají ? Nebo také když jsou netrpěliví, utrápení a v depresi ?

 A touto výzvou bych rád dnes zakončil. Protože jen ten se dobrovolně vydá na neznámou cestu. Na cestu plnou překvapujících překážek, kdo má opravdu rád. Tak Pavle, máš skutečně rád každého člověka v nouzi ? Jsi Petře ochoten udělat si čas pro toho, kdo tě o to v těžké situaci požádá ? Jsi Aleno ochotna překousnout svoji netrpělivost a vydržet všechny vzdechy své sestry v Kristu ? Pokud odpovíte na tyto otázky ano, tak jděte a věnujte se mým beránkům, věnujte se mým ovcím. Amen.

Autor: Pavel Král | neděle 4.4.2021 13:00 | karma článku: 5,43 | přečteno: 139x
  • Další články autora

Pavel Král

Moudrost

„... moudrost, kterou mu Bůh vložil do srdce.“ To mě zaujalo. Copak Hospodin už nenaplnil srdce Šalomouna moudrostí až po okraj? Během setkání v Gibeónu přece takové zaslíbení dostal. 2 Paralipomenon 1:11-12 A to se hned také ...

21.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,07 | Přečteno: 102x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,13 | Přečteno: 148x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,21 | Přečteno: 136x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,88 | Přečteno: 172x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,67 | Přečteno: 167x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 190
  • Celková karma 4,57
  • Průměrná čtenost 138x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky