Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tak už si něco přej !

Výzva: „Požádejte, oč chcete, a stane se vám,“ vypadá jednoduše. Vždyť co může být jednodušší, než o něco požádat? O něco, co už dlouho chci. O něco, po čem už dlouho toužím ? A navíc, je to zadarmo ! Když parafrázuji totalitní...

Jan 15:1-17

Výzva: „Požádejte, oč chcete, a stane se vám,“ vypadá jednoduše. Vždyť co může být jednodušší, než o něco požádat? O něco, co už dlouho chci. O něco, po čem už dlouho toužím ? A navíc, je to zadarmo ! Když parafrázuji totalitní heslo: Kdo nevyužije této nabídky, okrádá vlastní rodinu. Otázka tedy zní: Proč každý den nevyužíváme tuto úžasnou nabídku ? Proč se dál lopotíme do úmoru ? Proč nás už konečně neodradí naše sisyfovské úsilí ? Pán Bůh k tomu říká: „Proč vydáváte peníze za to, co není chléb, a svůj výdělek za to, co není k nasycení?“ Izajáš 55:2 Proč se naše úsilí nesetkává s úspěchem ? Proč nedosahujeme cílů, které jsme si předsevzali ?

Důvodů může být více. Jedním z nich je samotný cíl. Jaký cíl jsme si zvolili ? Co je tou hlavní prioritou ? V té souvislosti si jistě vzpomeneme na výzvu Pána Ježíše: „Hledejte však nejprve Boží království a jeho spravedlnost, a to všechno vám bude přidáno.“ Matouš 6:33 To je ta správná priorita. To je ten správný osobní cíl. Už jsme ho zvolili ? Už jsme dali tomuto cíli přednost před všemi ostatními ? Nebo se stále držíme své záliby ? Nebo se nám líbí víc něco jiného ? Milujeme něco nebo někoho více než Pána Ježíše ? Pak ale jsou pro nás určena jeho slova: „Kdo miluje otce a matku více nežli mne, není mne hoden.“ Matouš 10:37 Pokud naše srdce lpí na něčem nebo na někom více než na našem Pánu, přijdeme o věčný život.

Když o tom tak uvažuji, tak čím dál tím jasněji si uvědomuji princip odměny. Druh a velikost odměny závisí na mém úsilí. Když vyhraji, dostanu zlatou medaili. Ale závisí také na tom, kdo mi tuto odměnu přichystal. Zaleží na tom, komu sloužím. Záleží na tom, komu přináším prospěch. Latinsky to zní: cui bono (kuí bonó). V čí prospěch – doslova: komu dobro.

Někteří lidé celý život budují svoji kariéru. A teprve na konci života najednou vidí, co jim toto úsilí přineslo. Někteří jsou zklamáni. A tak se domnívají, že jejich další život již nemá smysl. Jiní lidé hromadí svůj hmotný majetek. A tak si říkají: „Až budu mít opravdu dost, tak si budu moci odpočinout. Pak si budu moci užívat svého majetku. Pak budu v pohodě. Otázka je, zda je tato touha vůbec někdy pustí ? Je možné, že tento okamžik nikdy nenastane. Anebo bude jejich život násilně přerušen uprostřed tohoto úsilí. Tak jsme to nedávno viděli u Petra Kelnera. Nejbohatší člověk v Česku. Před sebou měl mnoho plánů. Byl zrovna uprostřed přebírání a slučování výnosných společností. A stačil jeden okamžik a byl konec. V té souvislosti mi jasně zní biblické slovo: „a čí bude to, co jsi nashromáždil?“ Lukáš 12:20 Na druhý břeh si sebou nic nevezmeš. Všechna pouta jsou přervaná. Opravdu všechna ? To žádné pouto nevydrží přechod z jedné existence do druhé ? Ano. Bible říká, že existuje pouto, které vydrží všechno. Které přetrvá až na věčnost. Je opravdu něco, co si sebou můžeme vzít na cestu na druhý břeh. Copak to je ?

Podívejme se zpět na naši biblickou výzvu. Mám na mysli: „Požádejte, oč chcete, a stane se vám.“ Neumím si představit, že bych se odvážil žádat třeba o větší plat. Nebo o větší dům. Ne, že bych si to nepřál. Ale díky Šalomounovi vím, že existují lepší přání. Přání, která mají bonus. Určitě si vzpomínáte na jeho žádost. Také si mohl přát všechno, co chtěl. Ve Starém zákoně byla taková nabídka naprostou výjimkou. Myslím, že nikdo jiný neměl takovou příležitost. Přát si všechno, co by chtěl. No, byl to král. A jinde je napsáno, že to byl miláček Boží. Pán Bůh si ho zamiloval. A tak je přichází chvíle, kdy Šalomoun může vyslovit jakékoli přání. Umíte si to představit ? Postavil by se před vás anděl a řekl by vám: Tak Honzíku, řekni mi, co by sis přál ? A nijak se neupejpej. Vždyť víš, jak je Pán Bůh bohatý. Popusť uzdu své fantazie. Buď tvořivý a odvážný. Pozdvihni své oči. Podívej se na vesmír. A přej si něco, co odpovídá nekonečnosti vesmíru, velikosti a vzdálenosti hvězd. Tak co to bude. Řekni.

A jak to dopadlo v případě Šalomouna ? Víme, že se zamyslel. Podíval se nejprve na velikost Izraelského národa a pak na svoje schopnosti. Po střízlivé úvaze si řekl: Tak na tohle fakt nemám. Pokud se nestane zázrak, tak brzo dojedu na vlastní neschopnost. A, už to mám ! Využiji svoje přání a požádám o to, co se mi evidentně nedostává. Požádám Pána Boha o státnickou moudrost. A Šalomoun v té chvíli ještě neviděl ty zástupy obdivovatelů včetně královny ze Sáby, kteří ho postupně obklopí. Kteří se budou podivovat jeho moudrosti. Šalomoun viděl velký problém, který nedokázal sám vyřešit. On potřeboval pomoct. A proto sáhl k úžasné nabídce. A ze všech přání, která se mu honily hlavou, vybral právě to, které potřeboval nejvíce. Šalomoun zvolil moudrost. A my víme, že k tomuto přání dostal bonus. Dostal to, co by si přál každý střízlivě uvažující člověk. Dostal bohatství a slávu.

Nepřipomíná vám takový princip jedno novozákonní slovo ? Toto slovo se netýká jednoho člověka. Toto slovo platí pro každého z nás. Pomůže mi někdo ? Jaké slovo mám na mysli ?

Ano. Je to velmi známý a často připomínaný text. A vlastně jsem ho dnes již připomínal: „Hledejte však nejprve Boží království a jeho spravedlnost, a to všechno vám bude přidáno.“ Matouš 6:33 Tento pokyn, tato výzva je pro nás pomocným vodítkem. Vodítkem, abychom vybrali moudře mezi svými přáními. Protože my také dostáváme nabídku. Četli jsem o ní na začátku: „Požádejte, oč chcete, a stane se vám.“ A pokud ji vezmeme vážně. Pokud ji vezmeme, jak se říká, za pačesy. Začne nám v hlavě šrotovat: A co si teda máme přát ?

Nedávno jsem na mládeži připomínal pohádku Chytrá horákyně. Nevím, jestli si na ní vzpomenete. Ale jen zmíním odpovědi na jednu otázku. Myslím, že zněla: Co je nejsladší na celém světě ? Tak jeden sedlák odpověděl: No co může být sladší, než můj sud plný medu ? Ale chytrá horákyně odpověděla: Nejsladší je spánek. Protože sladký med nebo čokoláda může starosti na chvíli otupit. Ale skutečný odpočinek a svěžest přinese jen zdravý spánek spravedlivých.

Takže teď, když jsme si připomněli ústřední myšlenku z pohádky, jsme konečně připraveni přemýšlet o tom, co si máme přát ? Pán Bůh nám dává bianko šek. A je na nás, jakou cifru – jaké přání tam vyplníme. Bude to zdraví ? Bude to sláva ? Bude to bohatství ? Bude to spokojená rodina ? Jak dlouho nám taková splněná přání vydrží ? A budeme si je moci vzít s sebou na druhý břeh naší existence. Jestliže se naše srdce připoutá k něčemu z těchto přání, vydrží toto pouto až na věčnost ? Nebo bude násilně přerváno, a my předstoupíme před Pána Boha s prázdnýma rukama ?

Tak si znovu uvědomuji hloubku výzvy Pána Ježíše: Hledejte nejprve … A ve světle našeho dnešního textu: „Přejte si, žádejte nejprve … A v konečném důsledku tam vidím výzvu: Ať vaše srdce přilne nejprve … Jinými slovy, než předstoupíte před Panovníka Hospodina, srovnejte si své priority. A dejte na první místo takové věci, takové vztahy, které přetrvají až na věčnost. Soustřeďte se na věci, které si sebou budete moci vzít do nebeského království. A jaké jsou to věci ?

Šalomoun si přál moudrost. Pán Ježíš připomíná: „Tím bude oslaven můj Otec, když ponesete hojné ovoce a stanete se mými učedníky.“ Stát se učedníkem, který nese ovoce. To je cíl, který vám dnes dávám před oči. A prosím, začněte usilovat. Začněte prosit a žádat: Otče náš, učiň si z nás živé ratolesti, zdravé učedníky plné duchovní moci a síly, kteří ponesou bohaté ovoce. Amen.

 

Autor: Pavel Král | neděle 18.4.2021 13:00 | karma článku: 5,30 | přečteno: 92x
  • Další články autora

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 4,66 | Přečteno: 142x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,80 | Přečteno: 133x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,47 | Přečteno: 168x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,26 | Přečteno: 165x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Svoboda

„Každý dělal, co uznal za správné.“ Není právě tohle svoboda? Netouží právě po tomto lidé? Aby je nic a nikdo neomezoval. A tak aby si konečně mohli dělat jen to, co sami chtějí!

17.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,55 | Přečteno: 131x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Srdce je nebezpečná věc

Hospodin řekl Jozuovi: „Všechny obyvatele ... vyženu před Izraelci já sám. Jen přiděl zemi losem Izraeli za dědictví ...“ Tak mi při četbě tohoto pokynu vytanulo na mysli to, jak se říká úpravě státního rozpočtu – „porcování medvěda.“

10.3.2024 v 13:00 | Karma: 4,64 | Přečteno: 72x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak uslyšet Pána Boha

Když jsem v sobotu četl: „Kéž neslyším už hlas Hospodina, svého Boha ...," tak jsem si uvědomil, jak mi připadá Hospodinovo slovo vzácné. A teď mám na mysli přesně to, co Izraelci odmítli na hoře Choréb. Mám na mysli slovo, ...

3.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,48 | Přečteno: 124x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Muž by neměl mlčet

Jak my muži řešíme situaci, když se máme vyjádřit k nějaké ožehavé věci? Já při tom zatvrzele mlčím. A proč to dělám? Možná to dělám s nadějí, že se věc nakonec sama nějak vyřeší. A mě to pak nebude nic stát. Vždyť jsem k tomu ...

25.2.2024 v 13:00 | Karma: 5,76 | Přečteno: 180x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Všichni jsme v Božích rukou

Četli jsme: „Avšak i když budou v zemi svých nepřátel, nezavrhnu je a nezprotivím si je, ...“ Rozumím tomu tak, že Izraelci měli zůstat Božím lidem, ať provedou, co provedou. Připomíná mi to zaslíbení o církvi: „ani brány pekelné...

18.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 82x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dosáhnout úspěchu?

Dnes přemýšlím o tajemství úspěchu. O tajemství úspěchu Božích služebníků na Božím díle. Protože co jiného by si každý věrný služebník přál? No přece to, aby ta jeho služba byla završena úspěchem! Nikdo přece nechce být podoben...

11.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 63x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak se zachránit?

Tato egyptská rána se zásadním způsobem liší od těch všech ostatních. A čím se tedy liší? Egypťané mohli této ráně uniknout. Mohli se tomu vyhnout. Mohli zabránit tomu, aby na ně tentokrát dopadla ruka Hospodinova plnou silou.

4.2.2024 v 13:00 | Karma: 6,53 | Přečteno: 186x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak vykročit zlehka?

„Jákob vykročil lehkým krokem ...“ Vzhledem k tomu, co měl právě za sebou, to byl vlastně zázrak. Druhou lstí připravil svého bratra Ezaua o Izákovo požehnání. Ten se na něj rozzlobil a chtěl ho zabít. Utíká tedy z domova. Míří sice

28.1.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 84x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Vítězové berou vše!

Dnes jsme spolu četli nejkrásnější dvě kapitoly v bibli. Alespoň mně tak připadají. Co bych si totiž jako člověk mohl více přát? Místo, kde najdu pokoj. Místo bez trápení. Místo, kde budou naplněna všechna má nejtajnější přání.

21.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,61 | Přečteno: 137x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Máme do církve přijmout opravdu každého?

Společným jmenovatelem obou dnešních textů je láska. Máme milovat jedni druhé. A Gaios měl dobré svědectví od bratrů: „... oni vydali před církví svědectví o tvé lásce.“ Přesto v prvním textu se i tato láska má mít na pozoru.

14.1.2024 v 13:00 | Karma: 4,46 | Přečteno: 130x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Naděje nás drží nad vodou

V našem sboru začíná výzva k účasti na Večeři Páně v poslední době slovy: „Pojďte, vše je připraveno.“ A právě podobnou výzvu slyším i z dnešních veršů z epištoly Židům. Tyto verše hovoří o dvou nezměnitelných věcech, „v nichž ...

7.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,70 | Přečteno: 83x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Pojďme prosit za tichý a klidný rok 2024

Tak dnes přemýšlím o tom, jak spolu může působit láska a pevné vedení. Protože právě láska je „cílem našeho vyučování,“ jak napsal apoštol Pavel. Ale to mu vůbec nebránilo v tom, aby před tím napsal: „... žádal jsem tě, abys ...

31.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,68 | Přečteno: 107x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Co se Bohu líbí?

Dnes mne oslovilo toto: „... činíte, co se mu (rozuměj Pánu Bohu) líbí.“ A vzápětí se mi okamžitě vynořila otázka: A co se tedy Pánu Bohu líbí? Jaké myšlenky, jaká slova a jaké činy si zaslouží ocenění v Božích očích? K čemu ...

24.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,05 | Přečteno: 119x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak porazit toho starého člověka v nás?

Dnes mě oslovil poslední verš z textu, který jsme si přečetli: „Ne ten, kdo doporučuje sám sebe, je osvědčený, nýbrž ten, koho doporučuje Pán.“ A hned se mi vynořila myšlenka: Jak mě může doporučit Pán Ježíš Kristus, když přece...

17.12.2023 v 13:00 | Karma: 7,12 | Přečteno: 154x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dodat kázání tu správnou „šťávu?“

Apoštol Pavel napsal: „Tak jsem celý okruh od Jeruzaléma až po Illyrii naplnil Kristovým evangeliem.“ To mě oslovilo. A tak jsem si v duchu představil plán. Co kdybych podobně jako apoštol Pavel naplnil evangeliem celý okruh ...

10.12.2023 v 13:00 | Karma: 4,41 | Přečteno: 94x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak daleko je Hospodin?

Když jsem si přečetl kázání apoštola Pavla, tak jsem si řekl: „Co dalšího bych k tomu mohl ještě přidat? Nic lepšího už nevymyslím!“ Ale přece jen připojím několik reakcí. Vždyť i tehdejší posluchači také na kázání nějak ...

3.12.2023 v 13:00 | Karma: 5,79 | Přečteno: 71x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 189
  • Celková karma 4,52
  • Průměrná čtenost 139x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky