Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Potřebujeme pořádný zrcadlo.

Kdo by nepotřeboval pořádný zrcadlo. Krejčí, ženy. A co teprve naše duše. Jak poznat stav duše, když ji očima nevidíme a rukama se jí nemůžeme dotknout! Kde vzít to zrcadlo? O jednom bych věděl. Moc rád vám cestu k němu prozradím.

Zjevení Janovo 3:14-22

Když jsem opět četl úvodní kapitoly Zjevení Janova, tak jsem uvažoval o čísle 7. Proč zrovna právě těchto sedm sborů má dostat dopisy. Proč ne také ty ostatní. A že jich bylo v Řecku, Makedonii, na Kypru a později i v Římě dost a dost. A proč jenom sedm ? Proč ne šest nebo osm ?

Pokud si dobře pamatuji, tak číslo sedm symbolizuje úplnost. Takže pak těchto sedm sborů symbolizuje celou církev. A to, co prožívají. S čím zápasí. A kde vítězí. To samé v různých obměnách prožívá celá církev. A když se nad tím zamyslíme, tak něco podobného prožívá každý sbor. I ten náš v Neratovicích.

Z toho plyne, že si můžeme vybrat kterýkoli sbor zmíněný ve Zjevení. A pak spolu uvažovat nad tím, jak promlouvá právě dnes a tady k našim srdcím. Vnímám totiž těchto sedm dopisů jako jedno velké zrcadlo. Mám na mysli to zrcadlo, které zmiňuje Jakub:

Jakubův 1:23-25  „Neboť je-li někdo posluchačem slova, a ne tím, kdo je činí, ten se podobá muži, který v zrcadle pozoruje svou přirozenou tvář;

24  podíval se totiž na sebe a odešel, a hned zapomněl, jaký byl.

25  Kdo se však zahledí do dokonalého zákona svobody a vytrvá, kdo se nestane zapomnětlivým posluchačem, nýbrž činitelem skutku, ten bude blahoslavený ve svém jednání.“

Vidím totiž příběhy popsané v bibli jako zrcadlo. Podobným zrcadlem byl pro krále Davida příběh o bohatém muži. Tento boháč vzal chudákovi jedinou ovečku, aby pohostil svého hosta. David pak na závěr slyší od Nátana: „Ty jsi ten muž.“ A pak mu to docvaklo. Viděl své provinění velmi plasticky. A také úžasným způsobem na toto příběhové zrcadlo zareagoval. Je nám v tom velkým dobrým příkladem.

Já jsem si dovolil vybrat jeden dopis. A budu moc rád, když se zamyslíme nad jeho příběhem. A pokud nám během přemýšlení něco docvakne, tak abychom zareagovali podobně jako král David.

Obraz o vlažných křesťanech je nám dobře znám. Já sám si kladu často otázku: Tak jak je tomu se mnou ? Kde se nacházím na této stupnici: Horký – vlažný – studený ? Teď opět neodolám a sáhnu po písni „Mám dny“ od bratří Ebenů. Zpívá se v ní: „Mám dny, kdy jsem velmi bystrý, a dny, kdy jsem velmi tupý, však mám-li bejt upřímnej, musím říct: ty druhý se mi ňák kupí.“ Obávám se, že v mé duchovní aktivitě je tomu podobně. Jsou dny, kdy jsem horký, nadšený, zapálený. A jsou zase dny, kdy jsem vlažný, usínající a bezmocný. Hlavní otázka tedy je, které dny převažují ? A další otázka se sama nabízí: A je možné, abych byl horký každý den ?

Odvážím se říci, že právě tohle je Boží plán. Vždyť z nás chce mít kněze a krále. Kněze, kteří budou sloužit v nebeském chrámu. A krále, kteří budou vládnout železnou berlou na zemi. Ale jak by to bylo možné, pokud bychom nepřestali kolísat. Kolísat jako sinusovka. Jednou na vrcholu, pak uprostřed a nakonec úplně dole. To, co potřebujeme, je usměrnění. Usměrnění je odborný výraz z oblasti elektrotechniky. V podstatě se vezme hluboké údolí a otočí se nahoru. Z údolí se stane hora. A pak jsou v krajině jenom samé hory. A v duchovním slova smyslu: Ze dnů, které byly vlažnými až studenými, se stanou horké. Snad bychom mohli dokonce říci, že půjde o globální oteplení. Pod horkými paprsky slunce roztají všechny ledovce a zima prostě zmizí. Podobně tomu asi bylo v ráji. Žádná zima. Jen jaro, léto a podzim.

Kdo by si něco takového nepřál ? Kdo by si nepřál zbavit se dní, kdy duchovní aktivita je na bodu mrazu ? A jak by se to mohlo stát ? Chytnu se slova usměrnění. Protože toto slovo má také význam v oblasti jednání. Už jste jistě slyšeli toto slovo v souvislosti s usměrněním chování člověka. Usměrnit jednáni člověka. Jak se dá usměrnit jednání člověka ? Pokud se jedná o dítě, tak nejprve zazní slovo. Třeba nesmíš. Může to doprovázet i pokyn prstem. A když dítě neodolá, tak obvykle následuje trest. Plácnutí přes ruku nebo přes pozadí.

A jak s námi jedná nebeský Otec ? Jak jsme to četli ? „Já usvědčuji a kárám ty, které miluji.“ Usvědčuji – to je to slovní napomenutí – a kárám – tady už cítím náznak trestu. Ale pak v té větě následuje absolutní vrchol: „Já usvědčuji a kárám ty, které miluji.“ „Ty, které miluji.“ Napomenutí, kárání nebo trest je projevem lásky. Ať už provedeme cokoli. I když se to Pánu Bohu hodně nelíbí. Přesto nenásleduje zavržení. Hospodin neodmítá člověka pro jeho zlé činy. On se k člověku neobrací zády. Nenechává ho na pospas jeho vášním, pokušením nebo hříchům. Během naší neposlušnosti poodstoupí. Ale zůstává pořád v naší blízkosti. Dovolí nám, abychom se dotkli pomyslné rozpálené plotny. Dovolí nám, abychom se sami spálili. Abychom poznali, že tudy cesta k životu nevede.

Apoštol Pavel napsal: „Častokrát a rozličnými způsoby mluvíval někdy Bůh otcům skrze proroky.“ Židům 1:1 A to je i moje zkušenost. A věřím, že to je i vaše zkušenost. Pán Bůh k nám ke každému hovoří. A je to právě ten jazyk, kterému rozumíme.

Možná znáte knihu: Pět jazyků lásky. Každý člověk svým založením rozumí a přijímá určitý projev lásky od druhého člověka. A já si znovu uvědomuji: Stvořitel nás zná dokonale. Vždyť nás utvořil. Proto dobře ví jak na nás. Ví, jakému jazyku nejlépe rozumíme. Co na nás platí. Jak promluvit, a přitom nás neodradit. Pán Bůh k nám mluví tak, že nakonec neodoláme. To je má zkušenost. A to je také má naděje. Naděje pro každého člověka, kterého mám rád. O kterého mi jde. Proto prosím, naslouchejme pozorně. Protože právě dnes se může stát skutečností závěr dopisu Laodicejským: „Hle, stojím u dveří a tluču; kdo by uslyšel můj hlas a otevřel dveře, k tomu vejdu a budu s ním večeřet a on se mnou. Amen.

Autor: Pavel Král | neděle 6.6.2021 13:00 | karma článku: 5,19 | přečteno: 161x
  • Další články autora

Pavel Král

Moudrost

„... moudrost, kterou mu Bůh vložil do srdce.“ To mě zaujalo. Copak Hospodin už nenaplnil srdce Šalomouna moudrostí až po okraj? Během setkání v Gibeónu přece takové zaslíbení dostal. 2 Paralipomenon 1:11-12 A to se hned také ...

21.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,07 | Přečteno: 102x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,13 | Přečteno: 148x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,21 | Přečteno: 136x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,88 | Přečteno: 172x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,67 | Přečteno: 167x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb zápolí v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  9:13

Přímý přenos Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která je...

Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí

26. dubna 2024  8:58

Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

  • Počet článků 190
  • Celková karma 4,57
  • Průměrná čtenost 138x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky