Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přilnout a odpočinout

Tak jsem si znovu připomněl strastiplnou pouť Noemi a Rút. Na Noemi padala rána za ranou. Celých deset let strávila mimo svou původní rodinu. A během deseti let přišla o svého muže a své syny. Zůstala sama. Navíc se dozvěděla ...

Rút

Tak jsem si znovu připomněl strastiplnou pouť Noemi a Rút. Během ní padala na Noemi rána za ranou. Celých deset let strávila mimo svou rodnou zem a vlastní rodinu. A během těchto let přišla o svého muže a také o své dva syny. Zůstala sama. Nakonec se dozvěděla, že hlad v Izraeli už pominul. Tak už ji v moábské zemi nic nedrželo. Rozhodla se, že se vrátí do svého domova.

Před tím však musí ještě něco důležitého udělat. Musí se rozloučit se svými snachami a propustit je do jejich domovů. A když se s nimi loučí, používá velmi zvláštní formulaci. Jak jsme to četli ? Vzpomenete si někdo ? V devátém verši první kapitoly je psáno: „Hospodin vám dá, abyste nalezly odpočinutí každá v domě svého muže.“ Zaujalo mě právě to přání: „abyste nalezly odpočinutí.“

Vždyť také Rút a Orpa prožily těžkou ztrátu. Vždyť také jim se zhroutil svět. Očekávaly, že když se vdají, tak budou mít před sebou dlouhý rodinný život se spoustou dětí. A teď nemají nic. Odcházejí tak, jak přišly. Takové zklamání, takový životní otřes zanechá v nitru člověka hluboké stopy. I když jsou mladé, přesto jsou jejich srdce zraněná a unavená. Noemi přesně vystihla, co opravdu obě ženy potřebují z hloubky duše. Potřebují spočinout v bezpečné náruči jejich rodin. V náruči své matky. Potřebují si v klidu a pohodě odpočinout.

Jak jsme četli, tak Orpu tato představa nakonec zlákala. A tak se s Noemi v slzách loučí a odchází od milované tchýně. Volí podobně jako Lot. Vidí před sebou jistotu a pohodlí rodného domu. Je to sice spojeno s pohanstvím, ale ať. Pro Orpu bylo důležitější snadné živobytí před společenstvím. Před společenstvím s milovanou osobou a také s Hospodinem.

Naproti tomu Rút volí jinak. Co jsme o ní četli ? Pomůžete mi někdo ? Ve čtrnáctém verši první kapitoly je psáno: „Orpa svou tchýni políbila, ale Rút k ní přilnula.“ „Rút k ní přilnula !“ Orpa políbí Rút na rozloučenou. Polibek je zde symbolem lásky, ale také symbolem rozloučení. A zde je toto rozloučení rozloučením navždy. Kdežto Rút slavnostně slibuje: „kam půjdeš, půjdu i já, a kde zůstaneš, zůstanu také; tvůj lid bude mým lidem a tvůj Bůh mým Bohem.“ Pokud někdo dosud nevěděl, co to znamená přilnout k někomu, tak tady to má černé na bílém. A je tomu podobně, jako když se Izrael učil následovat Hospodina během putování na poušti. Když se oblak zvednul, zvedli se Izraelci také. A když zůstal na místě, utábořili se Izraelci také. A tady jsme četli: „kam půjdeš, půjdu i já, a kde zůstaneš, zůstanu také.“ Dalo by se to vyjádřit slovy: „Nehnu se od tebe ani na krok.“ Nebo: „Budu ti věrná.“

Ale tím slib naší Rút nekončí. Jak pokračuje ? Ví to někdo ? „tvůj lid bude mým lidem a tvůj Bůh mým Bohem.“ Jinými slovy: „Noemi, já nepůjdu jen s tebou. Já nepřilnu jen k tobě. Ale přijmu za svůj také tvůj lid. A také opustím bohy svých rodičů a přilnu k tomu tvému Bohu.“ A tento slib vrcholí důraznou tečkou. A tuto tečku musela Noemi zřejmě slyšet ještě za života svého tchána a jeho synů. Nakonec jsme tedy četli: „Ať mi tak učiní Hospodin a ještě přidá, že jedině smrt mě od tebe oddělí.“ Uvědomil jsem si, že podobný slib zaznívá také během uzavírání manželství. Zde ho vyslovuje pouze Rút samotná. Je to slib věrnosti. Je to slib péče. Je to slib, který by splnil známou podmínku pro ovce, které dojdou odpočinutí u svého Pána. Protože právě Rút byla ochotná podat číši vody Noemi, která o všechno přišla. Plným právem patří Noemi mezi ty nejmenší. Mezi ty, kteří jsou plně závislí na pomoci druhých. A tak Rút zaslibuje svou číši vody právě Noemi. A zaslibuje jí nejen to. Dává jí samu sebe, a to do konce svého života. Kdo z nás je ochoten se zavázat k takovému slibu ? Kdo z nás je ochoten opustit své přátelé, svoji domovinu, své jisté a věnovat svůj následující život péči o blízkou osobu, která nás potřebuje. Péči o společenství, které nikoho nemá. Službě Hospodinu, která je provázena pocity nejistoty a hledání ?

Dobře. Dejme tomu, že jsme učinili takové rozhodnutí. A vydali jsme se na nejistou cestu plnou nesnází a usilovné péče o milovanou osobu nebo osoby. Možná, že nás pak napadne otázka: A nebude moje práce zapomenuta ?

Trochu teď. odbočím. Před pár lety jsem vyslechl tuto poznámku na svoji osobu: V základní škole sice vypadal jako ňouma, ale prý vychoval dva syny. Tak jsem se nejprve politoval. Jaký jsem to byl chudáček v očích druhých. Ale pak mě naplnila hrdost. S Boží pomocí jsem vychoval dva syny. Tak si mě budou moji vrstevníci pamatovat: Jako toho, který vychoval dva syny.

A jak si vrstevníci budou pamatovat Rút ? Co o ní řekl Boáz ? „Je mi dobře známo všechno, co jsi udělala pro svou tchýni po smrti svého muže; že jsi opustila svého otce, svou matku i svou rodnou zemi a odešla k lidu, který jsi nikdy dříve neznala.“

Jinými slovy: Rút, já dobře vím, jak jsi pečovala o Noemi. A nevím to jenom já. Ví to celé město. A bude si tě dobře pamatovat jako tu, která nenechala na holičkách Noemi. Noemi, která jí to nemohla nijak oplatit. Byla to taková ztracená investice. Nic z ní nekynulo. A přesto Rút investovala všechno, co měla. Investoval sebe samu. Podobně jako žena před Jeruzalémským chrámem, když vhodila do pokladnice svou celodenní mzdu.

Musím ale otevřeně říci, že Bóaz je realista. Vidí zcela jasně, že Noemi sama nemůže nijak oplatit to, co co přijala od Rút. A on sám také dělá, co může, aby alespoň trochu ocenil skutek této ženy. Ale vidí, jak to nestačí. Vidí, jak jsou jeho možnosti omezené. A proto svěřuje tuto odměnu někomu většímu. Někomu bohatšímu. Někomu všemohoucímu, kdo může změnit úděl chudé ženy, která emigrovala do Izraele. Proto vyslovuje toto přání. Proto žehná Rút těmito slovy: „Ať Hospodin odplatí tvůj skutek a ať je dovršená tvá odměna od Hospodina, Boha Izraele, pod jehož křídla jsi přišla najít útočiště.“

A také Noemi je realistka. Ale nechce nechat věci takové, jaké jsou. A proto přistupuje k akci, když říká: „Má dcero, neměla bych snad pro tebe vyhledat místo odpočinku, kde by se ti dobře vedlo?“ Slyšíte: Místo odpočinku ! Už zase je zmíněno odpočinutí. Nejprve Noemi posílá svoji snachu na odpočinek do jejího rodného domu. A když to Rút odmítá, tak to zkouší Noemi znovu. Jak je to pro ni důležité. Jak je pro ni důležité, aby Rút nalezla odpočinutí. A vy víte, že je nakonec nalezla. A nejen Rút, ale také Noemi. Protože Bóaz si Rút vzal za ženu. A narodil se jim syn. Syn, o kterém bylo pak řečeno: „I stane se obnovením tvé duše, aby pečoval o tvé šediny, protože ho porodila tvá snacha, která tě miluje.“

„Aby pečoval o tvé šediny.“ Noemi tak očekává stáří, ve kterém bude obklopena péčí. Už se nebude muset strachovat, co bude jíst, kde bude spát a co si zítra obleče. Na to všechno pamatoval Hospodin, když ji věnoval Rút, Bóaze a vnuka Obéda.

Rád bych své uvažování o Rút a Noemi uzavřel aplikací. V poslední době totiž hodně přemýšlím o výzvě k lásce. Mám na mysli tento pokyn: „budeš milovat Pána, svého Boha, z celého svého srdce, z celé své duše, z celé své mysli a z celé své síly.“ Marek 12:30 A vytanulo mi na mysli, že tento požadavek na celost lásky by se dal vyjádřit jedním slovem. Slovem, které tuto lásku předchází a zároveň podminuje. To slovo jsem dnes již četli v příběhů Rút a Noemi. A to slovo je  p ř i l n o u t . Víme, že toto slovo je také použito o muži: „Proto muž opustí svého otce i svou matku a přilne ke své ženě.“ Genesis 2:24 Přilne k ní, aby ji mohl cele milovat. Už není jeho láska rozdělena mezi jeho rodiče a manželku. Jeho láska patří, je soustředěna cele na jeho manželku.

Podobně je tomu i v požadavku na naši lásku k Bohu. Kvůli tomu, abychom mohli plně milovat Boha, musíme k němu přilnout. A abychom k němu mohli přilnout, musíme to ostatní opustit.

Takže platí tato trojice, bez které se neobejde náš zdravý duchovní život: Opustit, přilnout a milovat. A znovu připomenu otázky, které jsem již dnes vyslovil. Stojí vůbec za to vrhnout se do podobného dobrodružství, jako se vrhla Rút ? Nebude pak taková oběť zapomenuta ? V žádném případě. Tady na zemi platí, že co opustíme, dostaneme z Boží ruky ve stokrát větší míře. A ani na věčnosti nepřijdeme o svoji odměnu – odpočinek uprostřed milovaných osob. Mějme tedy odvahu opustit to, co je třeba. Abychom mohli přilnout a milovat toho, kdo nás miloval ještě před našim narozením. A miluje nás i dnes. A bude nás milovat do konce našeho života. A i o kousek déle. Amen.

Autor: Pavel Král | neděle 29.8.2021 13:00 | karma článku: 6,31 | přečteno: 124x
  • Další články autora

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,09 | Přečteno: 143x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,20 | Přečteno: 134x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,86 | Přečteno: 170x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,67 | Přečteno: 166x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Svoboda

„Každý dělal, co uznal za správné.“ Není právě tohle svoboda? Netouží právě po tomto lidé? Aby je nic a nikdo neomezoval. A tak aby si konečně mohli dělat jen to, co sami chtějí!

17.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,94 | Přečteno: 133x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Srdce je nebezpečná věc

Hospodin řekl Jozuovi: „Všechny obyvatele ... vyženu před Izraelci já sám. Jen přiděl zemi losem Izraeli za dědictví ...“ Tak mi při četbě tohoto pokynu vytanulo na mysli to, jak se říká úpravě státního rozpočtu – „porcování medvěda.“

10.3.2024 v 13:00 | Karma: 4,64 | Přečteno: 72x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak uslyšet Pána Boha

Když jsem v sobotu četl: „Kéž neslyším už hlas Hospodina, svého Boha ...," tak jsem si uvědomil, jak mi připadá Hospodinovo slovo vzácné. A teď mám na mysli přesně to, co Izraelci odmítli na hoře Choréb. Mám na mysli slovo, ...

3.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,49 | Přečteno: 125x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Muž by neměl mlčet

Jak my muži řešíme situaci, když se máme vyjádřit k nějaké ožehavé věci? Já při tom zatvrzele mlčím. A proč to dělám? Možná to dělám s nadějí, že se věc nakonec sama nějak vyřeší. A mě to pak nebude nic stát. Vždyť jsem k tomu ...

25.2.2024 v 13:00 | Karma: 5,76 | Přečteno: 180x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Všichni jsme v Božích rukou

Četli jsme: „Avšak i když budou v zemi svých nepřátel, nezavrhnu je a nezprotivím si je, ...“ Rozumím tomu tak, že Izraelci měli zůstat Božím lidem, ať provedou, co provedou. Připomíná mi to zaslíbení o církvi: „ani brány pekelné...

18.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 83x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dosáhnout úspěchu?

Dnes přemýšlím o tajemství úspěchu. O tajemství úspěchu Božích služebníků na Božím díle. Protože co jiného by si každý věrný služebník přál? No přece to, aby ta jeho služba byla završena úspěchem! Nikdo přece nechce být podoben...

11.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 63x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak se zachránit?

Tato egyptská rána se zásadním způsobem liší od těch všech ostatních. A čím se tedy liší? Egypťané mohli této ráně uniknout. Mohli se tomu vyhnout. Mohli zabránit tomu, aby na ně tentokrát dopadla ruka Hospodinova plnou silou.

4.2.2024 v 13:00 | Karma: 6,53 | Přečteno: 186x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak vykročit zlehka?

„Jákob vykročil lehkým krokem ...“ Vzhledem k tomu, co měl právě za sebou, to byl vlastně zázrak. Druhou lstí připravil svého bratra Ezaua o Izákovo požehnání. Ten se na něj rozzlobil a chtěl ho zabít. Utíká tedy z domova. Míří sice

28.1.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 84x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Vítězové berou vše!

Dnes jsme spolu četli nejkrásnější dvě kapitoly v bibli. Alespoň mně tak připadají. Co bych si totiž jako člověk mohl více přát? Místo, kde najdu pokoj. Místo bez trápení. Místo, kde budou naplněna všechna má nejtajnější přání.

21.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,61 | Přečteno: 137x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Máme do církve přijmout opravdu každého?

Společným jmenovatelem obou dnešních textů je láska. Máme milovat jedni druhé. A Gaios měl dobré svědectví od bratrů: „... oni vydali před církví svědectví o tvé lásce.“ Přesto v prvním textu se i tato láska má mít na pozoru.

14.1.2024 v 13:00 | Karma: 4,46 | Přečteno: 130x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Naděje nás drží nad vodou

V našem sboru začíná výzva k účasti na Večeři Páně v poslední době slovy: „Pojďte, vše je připraveno.“ A právě podobnou výzvu slyším i z dnešních veršů z epištoly Židům. Tyto verše hovoří o dvou nezměnitelných věcech, „v nichž ...

7.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,70 | Přečteno: 83x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Pojďme prosit za tichý a klidný rok 2024

Tak dnes přemýšlím o tom, jak spolu může působit láska a pevné vedení. Protože právě láska je „cílem našeho vyučování,“ jak napsal apoštol Pavel. Ale to mu vůbec nebránilo v tom, aby před tím napsal: „... žádal jsem tě, abys ...

31.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,68 | Přečteno: 107x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Co se Bohu líbí?

Dnes mne oslovilo toto: „... činíte, co se mu (rozuměj Pánu Bohu) líbí.“ A vzápětí se mi okamžitě vynořila otázka: A co se tedy Pánu Bohu líbí? Jaké myšlenky, jaká slova a jaké činy si zaslouží ocenění v Božích očích? K čemu ...

24.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,06 | Přečteno: 120x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak porazit toho starého člověka v nás?

Dnes mě oslovil poslední verš z textu, který jsme si přečetli: „Ne ten, kdo doporučuje sám sebe, je osvědčený, nýbrž ten, koho doporučuje Pán.“ A hned se mi vynořila myšlenka: Jak mě může doporučit Pán Ježíš Kristus, když přece...

17.12.2023 v 13:00 | Karma: 7,12 | Přečteno: 154x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dodat kázání tu správnou „šťávu?“

Apoštol Pavel napsal: „Tak jsem celý okruh od Jeruzaléma až po Illyrii naplnil Kristovým evangeliem.“ To mě oslovilo. A tak jsem si v duchu představil plán. Co kdybych podobně jako apoštol Pavel naplnil evangeliem celý okruh ...

10.12.2023 v 13:00 | Karma: 4,41 | Přečteno: 94x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak daleko je Hospodin?

Když jsem si přečetl kázání apoštola Pavla, tak jsem si řekl: „Co dalšího bych k tomu mohl ještě přidat? Nic lepšího už nevymyslím!“ Ale přece jen připojím několik reakcí. Vždyť i tehdejší posluchači také na kázání nějak ...

3.12.2023 v 13:00 | Karma: 5,79 | Přečteno: 71x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 189
  • Celková karma 4,68
  • Průměrná čtenost 139x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky