Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Duch bázně

Možná, že tomu nebudete věřit, ale dnes jsem byl vysvobozen od dlouholetého trápení. Asi se usmějte, až se dovíte, co mě trápilo. Ale možná, že ne. Uvidíme. Zlom nastal, když jsem si přečetl konec druhého verše našeho textu z ...

Izajáš 11:1-4  „I vzejde proutek z pařezu Jišajova a výhonek z jeho kořenů ponese ovoce.

2  A spočine na něm Duch Hospodinův: Duch moudrosti a rozumnosti, Duch rady a udatnosti, Duch poznání a bázně před Hospodinem.

3  Bude mít zálibu v bázni před Hospodinem a nebude soudit podle toho, co vidí svýma očima, ani rozhodovat podle toho, co slyší svýma ušima,

4  ale bude spravedlivě soudit chudé a podle práva rozhodovat pro pokorné v zemi. Bude bít zemi holí svých úst a duchem svých rtů usmrtí ničemu.“

Možná, že tomu nebudete věřit, ale dnes jsem byl vysvobozen od dlouholetého trápení. Asi se usmějte, až se dovíte, co mě trápilo. Ale možná, že ne. Uvidíme.

Zlom nastal, když jsem si přečetl konec druhého verše našeho textu z Izajáše. „Duch … bázně před Hospodinem.“ A co mě tak zaujalo ? Protože, co může být na bázni tak poutavého ? Mým dlouholetým trápením bylo, že jsem pociťoval velký nedostatek. Mám totiž sklon k familiárnosti a nemám rád patetismus. Proto místa v bibli, která popisují projevy úcty a oslavy Hospodina, jsou pro mne problém. Neumím si totiž představit, že bych se k tomu všemu sám připojil. Ale zároveň cítím silný apel, že bych měl. A pokud nemůžu, takže tím o hodně přicházím. A také Pán Bůh o hodně přichází. Vidím se jako sloup uprostřed klanícího se zástupu. Takový strašák do zelí. Kolem mne jsou všichni naplněni bázní a touhou chválit. A také jim dávají plný prostor k vyjádření. Jenom já stojím jako puk. Stojím, koukám a nevím, která bije.

Tak to je můj problém. Už řadu let mě trápí. A nevěděl jsem si s tím rady. A právě dnes ráno (1.1.2022) ta rada přišla. Protože o kom to mluví Izajáš na začátku jedenácté kapitoly ? Kdopak je ten proutek z pařezu Jišajova ? Není to Ježíš – Boží Syn ? A pokud Boží Syn potřebuje, aby na něm spočinul Duch … bázně před Hospodinem. Čím spíše to potřebuji já ! Tak já nemusím vymačkat tu bázeň ze svého bijícího srdce ? Nemusím cvičit své nitro a naučit se konečně vzdát chválu svému Stvořiteli ? Já prostě mohu jenom nastavit ruce a přijmout Ducha bázně před Hospodinem ? Vidíte to jako já ? Vidíte to osvobození ?

Bázeň před Hospodinem není člověku vlastní. Člověk ji nenajde někde v hlubinách svého srdce. V hlubinách svého nitra. Někde na dně své duše. Je to naprosto cizí element. Proto ji nelze dosáhnout  výchovou nebo cvičením duchovních svalů. Nedostaneme ji jako věno nebo dědictví po rodičích. Jedinou cestou, jak ji získat, je přijmout ji jako dar z Božích rukou. Jenom Hospodin sám má dostatek bázně k sobě samému. A dává ji jen skrze svého Ducha. Bázeň k Hospodinu lze přijmout jen a pouze duchovní cestou. Tělo nebo duše v tom nehraje žádnou roli. Je a zůstane to darem. A darem se není možné chlubit. Ostatně, kdo by se chlubil tím, že se bojí ?

Výsledkem tedy je, že jsem se znovu obrátil. Obrátil ve smyslu oblasti svého hledání. Hledal jsem a toužil jsem získat onu bázeň. Ale hledal jsem ji na nesprávném místě. Ve svém nitru. Tam toho ale moc není. Navíc většinou potřebuje pořádně uklidit. Ale existuje místo, kde je všeho dostatek. A tím místem, jak tušíte, je Boží království. Právě tam je připraven dar té naší bázně. A jak ho získáme ? To Hospodin to má pod palcem. To právě On rozhoduje, kdo je hoden. To On posílá svého Ducha, aby na člověku spočinul. Aby přinesl bázeň do nitra Bohem milované bytosti. A aby změnil familiárnost a nevraživost k patetismu v úctu a projevy chvály ke Stvořiteli.

Nevím, jestli jste si toho všimli. Ale právě jsme spolu objevili základní princip. Princip, jak získávat bohatství. Protože v Božím království není jenom bázeň. Jen ve zmiňovaném prvním verši je uvedeno několik dobrých věcí. Moudrost, rozumnost, rada, udatnost, poznání a bázeň. A to je pouze nepatrný zlomek Božího bohatství. A i ten by stál za to. Stál by za tu trochu našeho úsilí. Umíte si představit, jak bohatý by potom byl náš život ? Co kdyby naše mysl přetékala moudrostí, poznáním nebo udatností. Nebyl by to skvělý Nový rok 2022 ? Schválně jsem přitom použil slovo „přetékala.“ Narážím tím na známé biblické slovo: „řeky živé vody poplynou z jeho nitra!“ Jan 7:38-39 Protože člověk, na kterém spočine Duch Hospodinův se svými dary, je silně nakažlivý. Své obdarování si nenechává pro sebe. Ani nemůže. To Duch ho vede a naklání k tomu, že se sdílí. Sdílí se v rámci svého společenství lidí, které má rád. To si prostě nemůže nechat pro sebe. S tím musí jít do světa. Možná, že tím některé lidi naštve. Ale ti lidé, kteří už dlouho strádají. Protože jim něco zásadního chybí. Tak právě pro tyto lidi jsou určeny dary Božího království.

Takže pokud už delší dobu něco hledáte a nemůžete to nalézt. Pokud vám už dlouho něco schází. Pokud po něčem roky toužíte. A přitom dobře víte, že se to nedá koupit. Tak právě vám je určen dnešní princip. Princip, který jsme spolu objevili. Princip, jak získávat dobré věci z Božího království. Jak jsme to četli ? A spočine na něm Duch Hospodinův: „Duch moudrosti a rozumnosti, Duch rady a udatnosti, Duch poznání a bázně před Hospodinem.“

Možná, že si říkáte: Ale to je napsáno o Božím Synu. Tak právě vám. Ale také především sám sobě připomenu jiný biblický verš: „On neušetřil vlastního Syna, ale za nás za všecky ho vydal. Jak by nám spolu s ním nedaroval všechno?“ Římanům 8:32 Pokud máme Ježíše Krista ve svém srdci, tak jsme ho přijali se vším všudy. I spolu s Duchem Hospodinovým. A právě On přináší do našeho nitra moudrost, udatnost i bázeň před Hospodinem. To vše vám přeji v bohaté míře do nového roku 2022. Amen.

Autor: Pavel Král | neděle 2.1.2022 13:00 | karma článku: 7,54 | přečteno: 128x
  • Další články autora

Pavel Král

Krok víry

Kdo bez pozvání vešel ke králi Achašveróšovi, měl být podle zákona usmrcen. Proč by měla královna Ester podstoupit takové riziko? Mordokaj takový důvod zmínil: „Nedomnívej se, že v domě králově vyvázneš životem, ...“ Okamžitě ...

5.5.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 1x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Mít tak odvahu se vrátit

A příběh krále Menaše dále pokračuje. Pustil se potom do stavby hradeb kolem Jeruzaléma. Odstranil z chrámu všechny cizí bohy a sochy. „Opravil Hospodinův oltář a obětoval na něm oběti pokojné a oběť díků.“ 2 Paralipomenon 33:16

28.4.2024 v 13:00 | Karma: 4,04 | Přečteno: 86x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Moudrost

„... moudrost, kterou mu Bůh vložil do srdce.“ To mě zaujalo. Copak Hospodin už nenaplnil srdce Šalomouna moudrostí až po okraj? Během setkání v Gibeónu přece takové zaslíbení dostal. 2 Paralipomenon 1:11-12 A to se hned také ...

21.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,12 | Přečteno: 106x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,13 | Přečteno: 149x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,21 | Přečteno: 136x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Vláda odvolala velvyslance v Rusku Pivoňku, řekl ministr Lipavský

5. května 2024  12:59,  aktualizováno  13:08

Vláda odvolala českého velvyslance v Rusku Vítězslava Pivoňku, řekl v neděli v diskusním pořadu...

Malostranský zápisník: Když nevíš, kudy kam, majzni soka Putinem!

5. května 2024

Premium Jak odvrátit pozornost od kočkopsího tandemu Vondra-Niedermayer? Kdo zase znásilnil českého...

Poslance SPD jsem zbil já, přiznal se 17letý mladík. Došlo k dalšímu ničení

5. května 2024  11:22,  aktualizováno  12:56

Drážďany v sobotu zaznamenaly další předvolební útok. Tentokrát šlo o stánek protiimigrační...

VIDEA TÝDNE: Nehoda ve Vysočanech, nahá umělkyně i útok mečem v Londýně

5. května 2024  12:55

V pražských Vysočanech sjel řidič Porsche ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Žena utrpěla vážná...

Pronájem venkovních skladových prostor 538 m2
Pronájem venkovních skladových prostor 538 m2

Areál Šroubáren, Libčice nad Vltavou, okres Praha-západ
17 950 Kč/měsíc

  • Počet článků 191
  • Celková karma 4,75
  • Průměrná čtenost 137x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky