Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Odpočinutí pro unavené nitro

„… jsou unaveni činěním zla.“ Musím se přiznat, že to jsem si nikdy neuvědomil. Přitom je to tak nabíledni. Zlé jednání značně unavuje nitro člověka. Hezky to tuším vyjádřila skupina Plavci v jedné písni. Jde o příběh obrazu ...

„Každý podvádí svého přítele, nikdo nemluví pravdu; učí svůj jazyk mluvit klam a jsou unaveni činěním zla.“ Jeremjáš 9:4

„Toto praví Hospodin: Zastavte se na cestách a rozhlížejte se! Ptejte se na dávné stezky: Kde je ta dobrá cesta? Jděte po ní a najděte místo odpočinutí pro své duše. Říkají však: Nepůjdeme.“ Jeremjáš 6:16

 

„… jsou unaveni činěním zla.“ Musím se přiznat, že jsem si to nikdy zcela neuvědomil. Přitom je to průzračně jasné Zlé jednání značně unavuje nitro člověka. Hezky to tuším vyjádřila skupina Plavci v jedné písni. Jde o příběh obrazu „Poslední večeře.“ Leonardo da Vinci našel model pro poslední postavu Jidáše. Když ji dokončil, položil mu tento model otázku: „Pane da Vinci, vy mne neznáte? Vy opravdu nevíte, kdo jsem? Vždyť podle mne jste před šesti lety maloval Krista.“    Život zločince se tak vepsal do tváře odsouzence, že změnil jeho rysy. Jak asi muselo vypadat jeho nitro ? A jak musela být unavená jeho duše !

Chápu, že každá činnost způsobí únavu. Unaveny mohou být naše svaly nebo mozek. Ale přes tuto všechnu únavu můžeme v nitru prožívat čistou radost z práce, kterou jsme vykonali. Když ale uděláme něco zlého, jak se to odrazí v našem nitru ? Tak můžeme se sice škodolibě zaradovat, jak jsme třeba někoho napálili. Ale v konečném důsledku zatížíme své nitro únavou. Únavou, které se jen tak nezbavíme.

V této souvislosti jsem si vzpomněl na část Vánočního příběhu od Dickense. Jakub Marley se vrátil v podobě ducha ke svému partnerovi Ebenezerovi. Přitom za sebou táhne obrovská závaží, která jsou k němu připevněna řetězy. Každý krok je pro něj velice namáhavý. Přitom se nemůže své zátěže nijak zbavit. A jak vznikla tato zátěž ? Každý zlý čin. Pokaždé, když někoho ošidil. Postupně tvořil a přidával kousek závaží.

Bylo by smutné, kdybychom zůstali jen u tohoto popisu. Popisu, jak se unavuje naše nitro. Naštěstí je tu cesta, jak se této únavy zbavit. Právě o tom hovoří druhý verš z proroka Jeremjáše. Jak začíná ? „Zastavte se na cestách a rozhlížejte se!“ Tato výzva mi připomíná jiné velmi známé místo v bibli. Tentokrát z proroka Izajáše. „Pojďte. Projednejme to spolu.“ Izajáš 1:18 Protože copak to Pán Bůh nevidí, jak je člověk utahaný ? Je sice pravda, že si únavu člověk způsobil sám. A Pánu Bohu se jeho jednání určitě nelíbí. Ale člověk sám se Hospodinu velice líbí. A proto mu není jedno, co lidé prožívají. Není mu jedno, jak unavené lidské bytosti klopýtají únavou. A jako projev svého zájmu Pán Bůh oslovuje každého člověka: „Zastav se na své cestě a začni se rozhlížet.“ Jinými slovy: „Přestaň pospíchat za svým cílem. Posaď se. A začni uvažovat, jestli ti ta únava stojí za to.“

Po chvilce uvažování může člověk zjistit, že by opravdu dal raději přednost něčemu jinému, než tomu,  kam se zrovna žene. A v té chvíli je pro něj určena další část Boží výzvy: „Ptejte se na dávné stezky: Kde je ta dobrá cesta?“ Důležité je, aby člověk vůbec připustil, že existuje jiná cesta. Jiný způsob života. Jiné činy, než které dosud dělal. A pak je ochoten uvažovat o tom, že existuje cesta, kterou je možné nazvat dobrou. Dobrou z Božího pohledu. Skvělé je, že tato dobrá cesta je skutečně výhodná pro všechny strany. Pro Hospodina i pro člověka samotného. Hospodinu přinese radost z člověka, který konečně kráčí po té dobré cestě.

A co přinese nám – lidem ? To je obsaženo ve třetí části Boží výzvy: „Jděte po ní a najděte místo odpočinutí pro své duše.“ „Najděte místo odpočinutí pro své duše.“ Odpočinutí pro své utahané a vším možným balastem zatížené nitro. Kdo by po tom netoužil ! Kdo by si nepřál zbavit se úzkostných stavů ve své mysli ? Kdo by netoužil po harmonickém a radostném životě ? A Pán Bůh to dobře ví. Vždyť právě tuto touhu. Touhu po radosti, pokoji a svěžesti vložil hluboko do nitra svého díla. Do srdce člověka. A jak by si On sám přál, aby člověk byl naplněn všemi těmito dobrými věcmi. K radosti své vlastní i k radosti svého Stvořitele.

Co tedy zbývá dodat. Kéž si nevezmeme příklad z poslední části proroctví Jeremjáše: „Říkají však: Nepůjdeme.“ To není příklad hodný následování. Proč zůstat ve vzdoru, když mi to přináší jen trápení ? Nebylo by lepší poslechnout Boží výzvy ? Jaké vlastně jsou ? „Zastav se !“ „Ptej se !“ „Jdi po dobré cestě !“ Nic složitého. Nic neobvyklého. Nic převratného. A přitom je to tak užitečné. Apoštol Pavel píše Timoteovi: „… zbožnost je užitečná ke všemu …“ 1 Timoteovi 4:8

Přátelé ! Mohu směle a s jistotou potvrdit vám všem, že ten samý užitek přináší dobrá cesta. Půjdeme po ní ? Necháme si říci ? Já spolu s Jozuem nakonec prohlašuji: "Já a můj dům po ní půjdeme.“ Nechte se, prosím, získat pro tuto věc a pojďte po ní spolu s námi ! Amen.

Autor: Pavel Král | neděle 16.1.2022 13:00 | karma článku: 8,47 | přečteno: 120x
  • Další články autora

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,09 | Přečteno: 143x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,20 | Přečteno: 134x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,86 | Přečteno: 170x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,67 | Přečteno: 166x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Svoboda

„Každý dělal, co uznal za správné.“ Není právě tohle svoboda? Netouží právě po tomto lidé? Aby je nic a nikdo neomezoval. A tak aby si konečně mohli dělat jen to, co sami chtějí!

17.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,94 | Přečteno: 133x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Srdce je nebezpečná věc

Hospodin řekl Jozuovi: „Všechny obyvatele ... vyženu před Izraelci já sám. Jen přiděl zemi losem Izraeli za dědictví ...“ Tak mi při četbě tohoto pokynu vytanulo na mysli to, jak se říká úpravě státního rozpočtu – „porcování medvěda.“

10.3.2024 v 13:00 | Karma: 4,64 | Přečteno: 72x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak uslyšet Pána Boha

Když jsem v sobotu četl: „Kéž neslyším už hlas Hospodina, svého Boha ...," tak jsem si uvědomil, jak mi připadá Hospodinovo slovo vzácné. A teď mám na mysli přesně to, co Izraelci odmítli na hoře Choréb. Mám na mysli slovo, ...

3.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,49 | Přečteno: 125x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Muž by neměl mlčet

Jak my muži řešíme situaci, když se máme vyjádřit k nějaké ožehavé věci? Já při tom zatvrzele mlčím. A proč to dělám? Možná to dělám s nadějí, že se věc nakonec sama nějak vyřeší. A mě to pak nebude nic stát. Vždyť jsem k tomu ...

25.2.2024 v 13:00 | Karma: 5,76 | Přečteno: 180x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Všichni jsme v Božích rukou

Četli jsme: „Avšak i když budou v zemi svých nepřátel, nezavrhnu je a nezprotivím si je, ...“ Rozumím tomu tak, že Izraelci měli zůstat Božím lidem, ať provedou, co provedou. Připomíná mi to zaslíbení o církvi: „ani brány pekelné...

18.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 83x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dosáhnout úspěchu?

Dnes přemýšlím o tajemství úspěchu. O tajemství úspěchu Božích služebníků na Božím díle. Protože co jiného by si každý věrný služebník přál? No přece to, aby ta jeho služba byla završena úspěchem! Nikdo přece nechce být podoben...

11.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 63x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak se zachránit?

Tato egyptská rána se zásadním způsobem liší od těch všech ostatních. A čím se tedy liší? Egypťané mohli této ráně uniknout. Mohli se tomu vyhnout. Mohli zabránit tomu, aby na ně tentokrát dopadla ruka Hospodinova plnou silou.

4.2.2024 v 13:00 | Karma: 6,53 | Přečteno: 186x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak vykročit zlehka?

„Jákob vykročil lehkým krokem ...“ Vzhledem k tomu, co měl právě za sebou, to byl vlastně zázrak. Druhou lstí připravil svého bratra Ezaua o Izákovo požehnání. Ten se na něj rozzlobil a chtěl ho zabít. Utíká tedy z domova. Míří sice

28.1.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 84x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Vítězové berou vše!

Dnes jsme spolu četli nejkrásnější dvě kapitoly v bibli. Alespoň mně tak připadají. Co bych si totiž jako člověk mohl více přát? Místo, kde najdu pokoj. Místo bez trápení. Místo, kde budou naplněna všechna má nejtajnější přání.

21.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,61 | Přečteno: 137x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Máme do církve přijmout opravdu každého?

Společným jmenovatelem obou dnešních textů je láska. Máme milovat jedni druhé. A Gaios měl dobré svědectví od bratrů: „... oni vydali před církví svědectví o tvé lásce.“ Přesto v prvním textu se i tato láska má mít na pozoru.

14.1.2024 v 13:00 | Karma: 4,46 | Přečteno: 130x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Naděje nás drží nad vodou

V našem sboru začíná výzva k účasti na Večeři Páně v poslední době slovy: „Pojďte, vše je připraveno.“ A právě podobnou výzvu slyším i z dnešních veršů z epištoly Židům. Tyto verše hovoří o dvou nezměnitelných věcech, „v nichž ...

7.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,70 | Přečteno: 83x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Pojďme prosit za tichý a klidný rok 2024

Tak dnes přemýšlím o tom, jak spolu může působit láska a pevné vedení. Protože právě láska je „cílem našeho vyučování,“ jak napsal apoštol Pavel. Ale to mu vůbec nebránilo v tom, aby před tím napsal: „... žádal jsem tě, abys ...

31.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,68 | Přečteno: 107x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Co se Bohu líbí?

Dnes mne oslovilo toto: „... činíte, co se mu (rozuměj Pánu Bohu) líbí.“ A vzápětí se mi okamžitě vynořila otázka: A co se tedy Pánu Bohu líbí? Jaké myšlenky, jaká slova a jaké činy si zaslouží ocenění v Božích očích? K čemu ...

24.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,06 | Přečteno: 120x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak porazit toho starého člověka v nás?

Dnes mě oslovil poslední verš z textu, který jsme si přečetli: „Ne ten, kdo doporučuje sám sebe, je osvědčený, nýbrž ten, koho doporučuje Pán.“ A hned se mi vynořila myšlenka: Jak mě může doporučit Pán Ježíš Kristus, když přece...

17.12.2023 v 13:00 | Karma: 7,12 | Přečteno: 154x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dodat kázání tu správnou „šťávu?“

Apoštol Pavel napsal: „Tak jsem celý okruh od Jeruzaléma až po Illyrii naplnil Kristovým evangeliem.“ To mě oslovilo. A tak jsem si v duchu představil plán. Co kdybych podobně jako apoštol Pavel naplnil evangeliem celý okruh ...

10.12.2023 v 13:00 | Karma: 4,41 | Přečteno: 94x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak daleko je Hospodin?

Když jsem si přečetl kázání apoštola Pavla, tak jsem si řekl: „Co dalšího bych k tomu mohl ještě přidat? Nic lepšího už nevymyslím!“ Ale přece jen připojím několik reakcí. Vždyť i tehdejší posluchači také na kázání nějak ...

3.12.2023 v 13:00 | Karma: 5,79 | Přečteno: 71x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 189
  • Celková karma 4,68
  • Průměrná čtenost 139x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky