Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč Hospodin požehnal Jákobovi ?

Třikrát se Izák ptá: „Který jsi, můj synu.“ „Co to, žes tak rychle něco našel, synu?“ „Ty jsi skutečně můj syn Ezau?“ A pokaždé dostává odpověď, která má rozptýlit jeho pochybnosti: „Já jsem Ezau.“ „Protože mi to dopřál Hospodin,

Genesis 27:18-25

Genesis 28:10-15

tvůj Bůh.“ „Jsem.“ Uvědomil jsem si, jak počáteční lež plodí jen další a další lži. A další myšlenka: Jákob vůbec neřeší se svou matkou Rebekou oprávněnost svého lstivého jednání. Všechno, čím se zabývají je pouze obava, aby náhodou otec jejich lest neprohlédl. No to by byl průšvih. Místo požehnání by Jákob dostal prokletí.

První věc, která mě zastavila: Když vyšlo všechno najevo a Izák pochopil, že byl obelstěn. Přichází nejprve Rebeka s návrhem, aby si Jákob nebral ženu z okolí. Aby odešel k jejich příbuznému Lábanovi a vybral si ženu tam. A jak reaguje Izák ? Povolává Jákoba a posílá ho pryč - přesně podle přání Rebeky. A přitom mu znovu žehná: „A Bůh Všemohoucí tě požehná, rozplodí tě a rozmnoží, a staneš se shromážděním národů; a dá ti požehnání Abrahamovo, tobě i tvému potomstvu s tebou, abys získal do vlastnictví zemi svého putování, kterou Bůh dal Abrahamovi.“ Jak je to možné ? Jak to, že Izák žehná synovi, který ho před chvílí obelstil ? Neměl s ním jednat podle práva, podle spravedlnosti ? Neměl ho příkladně potrestat, aby už nikdo a nikdy svého otce neobelstil ? Proč Izák znovu žehná tomu svému lstivému synovi ? Neschvaluje tím vlastně jeho jednání ? Neříká tím, že zlé je vlastně dobré ? Domnívám se, že ne. Ale odpověď na tyto otázky nechám na později.

A když postoupíme v příběhu dál, co se Jákobovi stalo na cestě ke strýci Lábanovi ? Byla to dlouhá cesta. Tak ho dostihl večer a on uléhá ke spánku. Ve snu se mu nejprve zjeví žebřík s anděli. Ale pak se nad ním postaví Hospodin a vyslovuje úžasné požehnání. V něm se přihlašuje k zaslíbení, které dal Abrahamovi a také Izákovi. Jákob se tím stává představitelem rodu, se kterým Hospodin uzavřel smlouvu. A to je věc, která mě opravdu zaujala. Vždyť nebyl to právě Jákob, který před chvílí zklamal svého otce ? A nezklamal tím také svého Boha ? A je to jeho Bůh ? Není to jen Bůh Izákův ? Tak to přece Jákob vyjádřil: „Hospodin, tvůj Bůh – (můj otče Izáku).“ Já se obávám, že svým smýšlením a svými činy byl ve chvílí setkání Jákob velice vzdálen Pánu Bohu. A upřímně si myslím, že před Hospodinem tak ležela otázka ? Jak bych toho Jákoba získal na svou stranu ? Jak bych v něm vzbudil zájem o svůj plán ? Jak dosáhnout toho, aby mě také on přijal jako svého Boha ? Jak zajistit, aby se ke mně přimknul jako jeho otec a děd ?

Tak si to jen představuji, že Pán Bůh najednou řekl: Už vím ! Já se s ním setkám. Z očí do očí se vždycky jedná lépe než skrze emailové zprávy. Přitom mu nebudu připomínat jeho selhání. Právě naopak mu připomenu svá – Hospodinova – zaslíbení. Zaslíbení, která jsem dal jeho otci a dědovi. A pak mu řeknu, že tato zaslíbení dávám dnes také jemu. Nakonec mu ještě zaslíbím: „A hle, já jsem s tebou. Budu tě chránit, kamkoli půjdeš a přivedu tě zpět do této země, protože tě neopustím, dokud nevykonám to, co jsem ti řekl.“

Tak došlo k podivuhodné věci. Pán Bůh se rozhodl jednat podobně jako Izák. Místo pokárání dává požehnání. Copak tím chtěl Hospodin vlastně říci ? Řekl tím: „Lest byla správný způsob tvého jednání. Klidně tak dále jednej, protože to je dobré v mých očích ?“ Asi ne. Tak co bylo důvodem laskavého Božího jednání. Důvod je skryt už v tom slově „laskavý.“ Vždyť kdo je schopen laskavého jednání ? No ten, kdo miluje. Ten, v jehož srdci je láska. Víme přece o tom, že láska přemáhá zlo. A tato cesta lásky je společná pro oba dva. Pro Izáka i pro jeho Boha. Pán Bůh i Izák jednají s Jákobem laskavě, protože ho milují. Protože ho mají rádi. A ve své lásce udělají všechno proto, aby ho získali znovu pro dobrou věc. A jak to nakonec dopadlo ? Podařilo se jim to ?

Na konci 28. kapitoly knihy Genesis bychom se dočetli:

„18  Jákob vstal časně ráno, vzal kámen, který si dal pod hlavu, a postavil ho jako posvátný sloup. Na jeho vrchol vylil olej.

19  A pojmenoval to místo Bét-el. Původně se však to město jmenovalo Lúz.

20  Potom Jákob učinil slib: Jestliže bude Bůh se mnou, bude mě chránit na této cestě, kterou se ubírám, a dá mi chléb k jídlu a oděv k oblékání,

21  takže se vrátím v pokoji do domu svého otce, bude Hospodin mým Bohem

22  a ten kámen, který jsem postavil jako posvátný sloup, bude domem Božím. A ze všeho, co mi dáš, ti jistě dám desátek.“

„Hospodin bude mým Bohem … když splní svá zaslíbení.“ Tak to slibuje Jákob. A protože Hospodin plní svá zaslíbení, tak jakoby se stalo. Bůh Abrahamův a Izákův se stává také Bohem Jákobovým. A slovy klasika: "To je to,  oč to tu běží." Jde totiž o to, aby se Bůh biblických praotců stal také tím naším – tím mým Bohem. A jak se to může stát ? Dochází k tomu stejně jako v případě Jákoba. On, představitel Božího lidu, se i ve způsobu přimknutí k Bohu stal vzorem pro nás všechny – i pro křesťany.  

To první: Jákob se setkal s Hospodinem. Nebo spíš Hospodin přistoupil k Jákobovi. Bylo to ve snu. Ale Pán Bůh jedná pokaždé jinak. Cíl je ale stejný. Osobní setkání.

To druhé: A pak nezačnou litanie. Nezačne probírání dosavadního života. Právě naopak. Otevře se pohled na dobré věci, na požehnání, které má Pán Bůh připravené pro ty z nás, kdo na jeho nabídku kývnou. Kdo řeknou podobně jako Jákob: „ Jestliže Bůh splní své sliby … tak se tane mým Bohem.“ Není to zajíc v pytli. Je tam zkušební podmínka. Po setkání s Bohem začíná takový zkušební provoz. A my se během něho můžeme ptát: Myslel Hospodin svá zaslíbení vážně ? Stojí skutečně za svými sliby ? Je také dost mocný na to, aby je všechny splnil ? To jsou oprávněné otázky. A my na ně nedostaneme odpověď, pokud Hospodina nevyzkoušíme. Proto „Okuste a vizte, že Hospodin je dobrý.“ Žalmy 34:9 Amen.

Autor: Pavel Král | neděle 22.5.2022 13:00 | karma článku: 5,80 | přečteno: 106x
  • Další články autora

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,09 | Přečteno: 143x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,20 | Přečteno: 134x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,86 | Přečteno: 170x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,67 | Přečteno: 166x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Svoboda

„Každý dělal, co uznal za správné.“ Není právě tohle svoboda? Netouží právě po tomto lidé? Aby je nic a nikdo neomezoval. A tak aby si konečně mohli dělat jen to, co sami chtějí!

17.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,94 | Přečteno: 133x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Srdce je nebezpečná věc

Hospodin řekl Jozuovi: „Všechny obyvatele ... vyženu před Izraelci já sám. Jen přiděl zemi losem Izraeli za dědictví ...“ Tak mi při četbě tohoto pokynu vytanulo na mysli to, jak se říká úpravě státního rozpočtu – „porcování medvěda.“

10.3.2024 v 13:00 | Karma: 4,64 | Přečteno: 72x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak uslyšet Pána Boha

Když jsem v sobotu četl: „Kéž neslyším už hlas Hospodina, svého Boha ...," tak jsem si uvědomil, jak mi připadá Hospodinovo slovo vzácné. A teď mám na mysli přesně to, co Izraelci odmítli na hoře Choréb. Mám na mysli slovo, ...

3.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,49 | Přečteno: 125x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Muž by neměl mlčet

Jak my muži řešíme situaci, když se máme vyjádřit k nějaké ožehavé věci? Já při tom zatvrzele mlčím. A proč to dělám? Možná to dělám s nadějí, že se věc nakonec sama nějak vyřeší. A mě to pak nebude nic stát. Vždyť jsem k tomu ...

25.2.2024 v 13:00 | Karma: 5,76 | Přečteno: 180x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Všichni jsme v Božích rukou

Četli jsme: „Avšak i když budou v zemi svých nepřátel, nezavrhnu je a nezprotivím si je, ...“ Rozumím tomu tak, že Izraelci měli zůstat Božím lidem, ať provedou, co provedou. Připomíná mi to zaslíbení o církvi: „ani brány pekelné...

18.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 83x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dosáhnout úspěchu?

Dnes přemýšlím o tajemství úspěchu. O tajemství úspěchu Božích služebníků na Božím díle. Protože co jiného by si každý věrný služebník přál? No přece to, aby ta jeho služba byla završena úspěchem! Nikdo přece nechce být podoben...

11.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 63x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak se zachránit?

Tato egyptská rána se zásadním způsobem liší od těch všech ostatních. A čím se tedy liší? Egypťané mohli této ráně uniknout. Mohli se tomu vyhnout. Mohli zabránit tomu, aby na ně tentokrát dopadla ruka Hospodinova plnou silou.

4.2.2024 v 13:00 | Karma: 6,53 | Přečteno: 186x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak vykročit zlehka?

„Jákob vykročil lehkým krokem ...“ Vzhledem k tomu, co měl právě za sebou, to byl vlastně zázrak. Druhou lstí připravil svého bratra Ezaua o Izákovo požehnání. Ten se na něj rozzlobil a chtěl ho zabít. Utíká tedy z domova. Míří sice

28.1.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 84x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Vítězové berou vše!

Dnes jsme spolu četli nejkrásnější dvě kapitoly v bibli. Alespoň mně tak připadají. Co bych si totiž jako člověk mohl více přát? Místo, kde najdu pokoj. Místo bez trápení. Místo, kde budou naplněna všechna má nejtajnější přání.

21.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,61 | Přečteno: 137x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Máme do církve přijmout opravdu každého?

Společným jmenovatelem obou dnešních textů je láska. Máme milovat jedni druhé. A Gaios měl dobré svědectví od bratrů: „... oni vydali před církví svědectví o tvé lásce.“ Přesto v prvním textu se i tato láska má mít na pozoru.

14.1.2024 v 13:00 | Karma: 4,46 | Přečteno: 130x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Naděje nás drží nad vodou

V našem sboru začíná výzva k účasti na Večeři Páně v poslední době slovy: „Pojďte, vše je připraveno.“ A právě podobnou výzvu slyším i z dnešních veršů z epištoly Židům. Tyto verše hovoří o dvou nezměnitelných věcech, „v nichž ...

7.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,70 | Přečteno: 83x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Pojďme prosit za tichý a klidný rok 2024

Tak dnes přemýšlím o tom, jak spolu může působit láska a pevné vedení. Protože právě láska je „cílem našeho vyučování,“ jak napsal apoštol Pavel. Ale to mu vůbec nebránilo v tom, aby před tím napsal: „... žádal jsem tě, abys ...

31.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,68 | Přečteno: 107x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Co se Bohu líbí?

Dnes mne oslovilo toto: „... činíte, co se mu (rozuměj Pánu Bohu) líbí.“ A vzápětí se mi okamžitě vynořila otázka: A co se tedy Pánu Bohu líbí? Jaké myšlenky, jaká slova a jaké činy si zaslouží ocenění v Božích očích? K čemu ...

24.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,06 | Přečteno: 120x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak porazit toho starého člověka v nás?

Dnes mě oslovil poslední verš z textu, který jsme si přečetli: „Ne ten, kdo doporučuje sám sebe, je osvědčený, nýbrž ten, koho doporučuje Pán.“ A hned se mi vynořila myšlenka: Jak mě může doporučit Pán Ježíš Kristus, když přece...

17.12.2023 v 13:00 | Karma: 7,12 | Přečteno: 154x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dodat kázání tu správnou „šťávu?“

Apoštol Pavel napsal: „Tak jsem celý okruh od Jeruzaléma až po Illyrii naplnil Kristovým evangeliem.“ To mě oslovilo. A tak jsem si v duchu představil plán. Co kdybych podobně jako apoštol Pavel naplnil evangeliem celý okruh ...

10.12.2023 v 13:00 | Karma: 4,41 | Přečteno: 94x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak daleko je Hospodin?

Když jsem si přečetl kázání apoštola Pavla, tak jsem si řekl: „Co dalšího bych k tomu mohl ještě přidat? Nic lepšího už nevymyslím!“ Ale přece jen připojím několik reakcí. Vždyť i tehdejší posluchači také na kázání nějak ...

3.12.2023 v 13:00 | Karma: 5,79 | Přečteno: 71x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 189
  • Celková karma 4,68
  • Průměrná čtenost 139x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky