Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se formuje služebník Boží ?

Čtenáři bible vědí, kde a jak se narodil Mojžíš. Ví, že vyrůstal ve faraonově paláci. A také ví proč z takového pohodlí utekl. A co dělal do svých osmdesáti. Podle našich měřítek měl svůj život v té chvíli už pomalu za sebou.

Exodus 4:10-16

Exodus 9:22-29

Co může člověk ještě očekávat v takovém věku ? Co může člověka ještě potkat po šedesátce ? No a právě pro Mojžíše v jeho pokročilém věku byl připraven nový začátek. Je zvláštní, jak se Pán Bůh nebojí pracovat se starými lidmi. Vzpomeňme na Abrahama a Sáru. Se splněním svého zaslíbení počkal Hospodin až do chvíle, kdy Sára z lidského hlediska nemohla mít děti. Byla to jen zkouška víry ? Nebyla to také důležitá informace, důležitý poznatek ? Totiž že zaslíbení splnil a mohl splnit právě jen Hospodin. Pro kterého omezení lidského těla neplatí. Jeho moc překračuje přirozené mantinely člověka. A jestliže něco slíbil, tak to také splní. Navzdory překážkám.

Tak mi tak připadá, že Pán Bůh sám sobě zdvihá laťku. A není to proto, aby se překonával ve svých očích. Je to kvůli člověku. Aby konečně pochopil to, co se mu Hospodin snaží říci. „Já jsem Hospodin. Jsem tvůj Bůh. A není jiného Boha kromě mne.“

Jak to ale souvisí s Mojžíšem ? Úvodní text připomíná setkání Mojžíše s Hospodinem. Přitom si Mojžíš uvědomuje své nedostatky. Svoji nepřipravenost. Smutné je, že kvůli tomu chce odmítnout úžasný úkol. Přitom tento úkol je zcela ve shodě s jeho přáním, které měl už před čtyřiceti lety. Už tehdy chtěl pomoci svým soukmenovcům. A teď jakoby na to úplně zapomněl. Nedívá se na dobrý cíl. Dívá se jen na své schopnosti. Neví totiž, že potřebné schopnosti může získat. A proto svým odmítnutím rozzlobí svého Pána do běla. Proč tedy Hospodin nezavrhnul Mojžíše ? Proč si nenašel někoho jiného ? Jednak se už jednou rozhodl pro Mojžíše. A Pána Boha jen tak něco neodradí od jeho původního záměru. A potom Pán Bůh viděl Mojžíšův potenciál. Viděl Mojžíšovi možnosti. Viděl tu skvělou a užitečnou nádobu, kterou se Mojžíš může stát.

Tuto vizi o Mojžíšovi Pán Bůh otevřeně dvakrát zmínil. „On (rozuměj Áron) bude tobě ústy a ty budeš jemu Bohem.“ Exodus 4:16 A druhé místo: „Pohleď, dal jsem tě faraonovi za Boha a tvůj bratr Áron bude tvým prorokem.“ Podle Boží vize se měl Mojžíš stát Bohem pro Árona a pro faraona. Nezatočila se vám z takové představy hlava ?

Znovu jsem si v té souvislosti připomněl symboliku vyjití z Egypta a příchodu do země zaslíbené – do odpočinutí. V paralele s novozákonní zvěstí vnímám Mojžíše jako předobraz Pán Ježíše. Oba slouží svému lidu. Oba zvěstují přímé Boží slovo. Oba vyvádějí svůj lid z otroctví. Oba vedou své ovce nesnázemi, selháními a soudy. Aby alespoň některé z nich přivedli ke dveřím do země zaslíbené. A Hospodin rozhodl, aby také Mojžíš měl postavení Boha – pro Árona a faraona. Áron přitom reprezentuje Izrael – Boží lid. A faraon reprezentuje všechny ostatní, kteří do Božího lidu nepatří, ale mohou toto právo – občanství získat.

Zpátky k našemu Mojžíšovi. Moc se mi líbí detailní popis vývoje Mojžíše jako služebníka. Připomněl jsem jen dva krátké oddíly. Ale kdybychom se spolu začetli do prvních deseti kapitol knihy Exodus, získali bychom celkový obraz. Na začátku je to Mojžíš odmítající. Pak pokračuje Mojžíš poslouchající, ale mlčící a nepracující. Mluví a pracuje Áron. To Áron udeří holí do vody, takže se stane krvavou. Tak si to tak představuji. Mojžíš je u toho. Dívá se a co vidí ? „Všechno, co mi řekl Hospodin a co jsem já sdělil Áronovi, to všechno se stalo. Ono to funguje. Bůh mi říká pravdu. On své sliby plní. A není to tak složité. Stačí jen otevřít ústa a vyslovit nahlas to, co jsem před tím říkal potichu Áronovi. A pak jen zvednout tu hůl a ono se to stane. To bych snad mohl zvládnout. Když to Bůh potom vykoná.“

Ano, je to tak. Služebník se rodí a také roste díky zkušenostem, které prožije s Bohem. Když se Hospodin přizná ke svému slovu. Když vykoná to, co slíbil. A když člověk nezaváhá a v plné důvěře v Boží moc vysloví daná zaslíbení. A pak se to skutečně stane. Má to kromě jiného skvělý účinek na důvěru v Boha. Člověk ví, že Pán Bůh neucukne v poslední chvíli svojí podanou rukou. Právě naopak. Pevně uchopí vztaženou ruku člověka a převede ho přes úskalí života. Máte takovou zkušenost ? Už jste někdy volali k Bohu a On vás vyslyšel ? Pak jste prožili vzácnou chvíli. Problém je naše zapomnětlivost. Proto si Boží lid měl připomínat právě tyto významné události. Velké věci, které učinil Hospodin uprostřed Egypta. Aby nezapomněl, že Hospodin je jejich Bůh. A jiného takového není.

Nevím, jestli jste si všimli. Do určité rány stíhali mudrcové a čarodějové držet s Hospodinem krok. Pak ale Pán Bůh zvedl laťku tak vysoko, že ji už nepřeskočili. Bylo to s tím prachem a komáry. Tito před tím suverénní a mocní mužové přicházejí k faraonovi a co říkají: „To je prst Boží!“ Exodus 8:15 Pak to pokračovalo vředy. Postižení kouzelníci ani nemohli přijít k faraonovi, aby se pokusili o něco podobného. A vrcholí to před kobylkami. Faraonovi služebníci přicházejí k faraonovi a co říkají: „Jak dlouho nám ten člověk bude ostnem? Propusť ty lidi, ať slouží Hospodinu, svému Bohu. Což ještě nechápeš, že Egypt hyne?“ Exodus 10:7 Faraonovo okolí už pochopilo. Setkali se totiž s Protivníkem, který je nad jejich síly. Je tedy na místě odvrhnout pýchu. Pokořit se a poslechnout. Faraon se ale nepřestal řítit do konečného průšvihu. Nakonec i Pán Bůh to tak chtěl. Aby jeho činy zanechaly nesmazatelnou stopu. V srdcích Egypťanů, ale také v srdcích Izraelitů.

Dnes jsme sledovali narození služebníka. Z odmítajícího a váhajícího Mojžíše se stal suverénní služebník, který se naučil počítat s Boží mocí. A když říká faraonovi: „Máš přede mnou výsadu určit, na kdy mám za tebe, za tvé otroky a za tvůj lid prosit,“ říká to naprosto přirozeně, bez křečovitosti a s plnou jistotou. Tak mi to připomíná Jakubovo varování pro pochybujícího člověka: „Ať si takový člověk nemyslí, že něco od Pána dostane;“ Jakubův 1:7 Mojžíš nepochyboval. Ale nebylo to hned. Jeho jistota vznikala postupně. A to je dobrý příklad pro nás. Nemusíme rozdělovat moře hned na začátku. Můžeme ale vstoupit na cestu, na které se přirozenými služebníky Božími staneme. Pak plni jistoty a důvěry vykonáme právě ty věci, ke kterým nás Pán Bůh pošle. Pán Bůh vám všem bohatě žehnej na vašich cestách a učiň z vás Boží služebníky. Amen.

Autor: Pavel Král | neděle 29.5.2022 13:00 | karma článku: 6,19 | přečteno: 108x
  • Další články autora

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 3,77 | Přečteno: 137x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,80 | Přečteno: 133x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,02 | Přečteno: 168x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,26 | Přečteno: 165x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Svoboda

„Každý dělal, co uznal za správné.“ Není právě tohle svoboda? Netouží právě po tomto lidé? Aby je nic a nikdo neomezoval. A tak aby si konečně mohli dělat jen to, co sami chtějí!

17.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,55 | Přečteno: 131x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Srdce je nebezpečná věc

Hospodin řekl Jozuovi: „Všechny obyvatele ... vyženu před Izraelci já sám. Jen přiděl zemi losem Izraeli za dědictví ...“ Tak mi při četbě tohoto pokynu vytanulo na mysli to, jak se říká úpravě státního rozpočtu – „porcování medvěda.“

10.3.2024 v 13:00 | Karma: 4,64 | Přečteno: 72x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak uslyšet Pána Boha

Když jsem v sobotu četl: „Kéž neslyším už hlas Hospodina, svého Boha ...," tak jsem si uvědomil, jak mi připadá Hospodinovo slovo vzácné. A teď mám na mysli přesně to, co Izraelci odmítli na hoře Choréb. Mám na mysli slovo, ...

3.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,48 | Přečteno: 124x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Muž by neměl mlčet

Jak my muži řešíme situaci, když se máme vyjádřit k nějaké ožehavé věci? Já při tom zatvrzele mlčím. A proč to dělám? Možná to dělám s nadějí, že se věc nakonec sama nějak vyřeší. A mě to pak nebude nic stát. Vždyť jsem k tomu ...

25.2.2024 v 13:00 | Karma: 5,76 | Přečteno: 180x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Všichni jsme v Božích rukou

Četli jsme: „Avšak i když budou v zemi svých nepřátel, nezavrhnu je a nezprotivím si je, ...“ Rozumím tomu tak, že Izraelci měli zůstat Božím lidem, ať provedou, co provedou. Připomíná mi to zaslíbení o církvi: „ani brány pekelné...

18.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 82x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dosáhnout úspěchu?

Dnes přemýšlím o tajemství úspěchu. O tajemství úspěchu Božích služebníků na Božím díle. Protože co jiného by si každý věrný služebník přál? No přece to, aby ta jeho služba byla završena úspěchem! Nikdo přece nechce být podoben...

11.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 63x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak se zachránit?

Tato egyptská rána se zásadním způsobem liší od těch všech ostatních. A čím se tedy liší? Egypťané mohli této ráně uniknout. Mohli se tomu vyhnout. Mohli zabránit tomu, aby na ně tentokrát dopadla ruka Hospodinova plnou silou.

4.2.2024 v 13:00 | Karma: 6,53 | Přečteno: 186x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak vykročit zlehka?

„Jákob vykročil lehkým krokem ...“ Vzhledem k tomu, co měl právě za sebou, to byl vlastně zázrak. Druhou lstí připravil svého bratra Ezaua o Izákovo požehnání. Ten se na něj rozzlobil a chtěl ho zabít. Utíká tedy z domova. Míří sice

28.1.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 84x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Vítězové berou vše!

Dnes jsme spolu četli nejkrásnější dvě kapitoly v bibli. Alespoň mně tak připadají. Co bych si totiž jako člověk mohl více přát? Místo, kde najdu pokoj. Místo bez trápení. Místo, kde budou naplněna všechna má nejtajnější přání.

21.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,60 | Přečteno: 136x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Máme do církve přijmout opravdu každého?

Společným jmenovatelem obou dnešních textů je láska. Máme milovat jedni druhé. A Gaios měl dobré svědectví od bratrů: „... oni vydali před církví svědectví o tvé lásce.“ Přesto v prvním textu se i tato láska má mít na pozoru.

14.1.2024 v 13:00 | Karma: 4,46 | Přečteno: 130x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Naděje nás drží nad vodou

V našem sboru začíná výzva k účasti na Večeři Páně v poslední době slovy: „Pojďte, vše je připraveno.“ A právě podobnou výzvu slyším i z dnešních veršů z epištoly Židům. Tyto verše hovoří o dvou nezměnitelných věcech, „v nichž ...

7.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,70 | Přečteno: 83x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Pojďme prosit za tichý a klidný rok 2024

Tak dnes přemýšlím o tom, jak spolu může působit láska a pevné vedení. Protože právě láska je „cílem našeho vyučování,“ jak napsal apoštol Pavel. Ale to mu vůbec nebránilo v tom, aby před tím napsal: „... žádal jsem tě, abys ...

31.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,68 | Přečteno: 107x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Co se Bohu líbí?

Dnes mne oslovilo toto: „... činíte, co se mu (rozuměj Pánu Bohu) líbí.“ A vzápětí se mi okamžitě vynořila otázka: A co se tedy Pánu Bohu líbí? Jaké myšlenky, jaká slova a jaké činy si zaslouží ocenění v Božích očích? K čemu ...

24.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,05 | Přečteno: 119x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak porazit toho starého člověka v nás?

Dnes mě oslovil poslední verš z textu, který jsme si přečetli: „Ne ten, kdo doporučuje sám sebe, je osvědčený, nýbrž ten, koho doporučuje Pán.“ A hned se mi vynořila myšlenka: Jak mě může doporučit Pán Ježíš Kristus, když přece...

17.12.2023 v 13:00 | Karma: 7,12 | Přečteno: 154x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dodat kázání tu správnou „šťávu?“

Apoštol Pavel napsal: „Tak jsem celý okruh od Jeruzaléma až po Illyrii naplnil Kristovým evangeliem.“ To mě oslovilo. A tak jsem si v duchu představil plán. Co kdybych podobně jako apoštol Pavel naplnil evangeliem celý okruh ...

10.12.2023 v 13:00 | Karma: 4,41 | Přečteno: 94x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak daleko je Hospodin?

Když jsem si přečetl kázání apoštola Pavla, tak jsem si řekl: „Co dalšího bych k tomu mohl ještě přidat? Nic lepšího už nevymyslím!“ Ale přece jen připojím několik reakcí. Vždyť i tehdejší posluchači také na kázání nějak ...

3.12.2023 v 13:00 | Karma: 5,79 | Přečteno: 71x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 189
  • Celková karma 4,42
  • Průměrná čtenost 139x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky