Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mohou lidé vynahradit své provinění vůči Bohu ?

Dnes mě zaujalo slovo: „tehdy vynahradí své provinění.“ Zaznělo v období Starého Zákona. Tehdy věci fungovaly jinak. Za zjevné porušení Božích pokynů následoval trest. Trest úměrný závažnosti zlého činu – zločinu. Za krádež ...

Leviticus 26:36-45

... nahrazení škody plus 20 % navíc. Za vraždu smrt. Známe to: „Oko za oko a zub za zub.“ Proto nás nepřekvapí, že za zjevné odklonění od Boha přichází trest na celý národ.

V první části 26. kapitoly knihy Leviticus bychom se dočetli: „15  jestliže zavrhnete má ustanovení a vaše duše si zoškliví má nařízení, takže nebudete plnit všechny mé příkazy a porušíte mou smlouvu, 16  tak já naložím s vámi takto: Ustanovím nad vámi děs, úbytě a horečku, která hubí oči a stravuje život. Zasejete své semeno zbytečně -- pohltí to vaši nepřátelé.“

Jestliže si vaše duše zoškliví má nařízení. Nepřipomíná vám to něco ? Četli jsme spolu: „Ale i přesto, že budou v zemi svých nepřátel, nezavrhnu je a nezošklivím si je zcela.“ Každá akce vyvolá reakci. Pánu Bohu není jedno, jak se k němu chováme. Pokud si Ho zošklivíme ve svém srdci, také On si nás zoškliví.

To, co ale vzbuzuje naději, je skryto v poslední slově citovaného textu: „zcela.“ Boží zošklivení věrolomného Božího lidu není úplné a definitivní. Hospodin je spravedlivý. Proto nemůže přivírat oči nad naší věrolomností. Ale jeho laskavý vztah je neskutečně hluboký. Takže ani při tom, jak se mu postupně zošklivujeme, nedosáhne toto zošklivení na dno jeho lásky. I v té nejhorší situaci ještě nějaká láska. Ještě nějaké slitování. Ještě nějaká cesta z nesnází zbývá.

Tak to prožil třeba Saul – pozdější apoštol Pavel – na cestě do Damašku. A jako extrémní příklad poslouží jeden z lotrů na kříži. Co zastaví nás ? Co bude muset Pán Bůh udělat, aby nás zastavil na naší cestě zošklivování Boha ? Izrael – Boží lid – prošel všemi stupni trestu. Nakonec skutečně upadl do zajetí a byl odvlečen daleko od své země. Od země, kterou jim Bůh zaslíbil. Od země, kde si měl Boží lid odpočinout od egyptského otroctví. Od země, kde byli obklopeni Božím požehnáním a dobrotou. A tak znovu upadají do otroctví, ze kterého byli před tím s velkou slávou vysvobození.

Tak mi to připomíná to novozákonní: „`Pes se vrátil k vlastnímu vývratku´ a umytá svině se zase válí v bahništi.“ 2 Petrův 2:22 Když se ohlédnu zpět do svého života, tak také vidím podobné návraty. Prožil jsem vysvobození z určité věci, z určité svázanosti. A pak jsem do ní znovu upadl. Opakovalo se to několikrát za sebou. Proč to se mnou Pán Bůh nevzdal ? Proč si mne úplně nezošklivil ? Proč to se mnou zkoušel stále znovu a znovu ? Proč to zkouší s každým člověkem stále znovu a znovu ? To je něco, nad čím mi můj rozum zůstává stát. Něco, co mě neustále naplňuje údivem. Protože nic jiného, než zošklivení za zošklivení bych si nezasloužil. Přesto se Pán Bůh rozhodl: „nezavrhnu je a nezošklivím si je zcela.“ Jakoby Pán Bůh říkal: „Pavle, Petře. Aleno. Přesto, že byste si to plně zasloužili, tak já jsem se rozhodl. Nezavrhnu vás a nezošklivím si vás zcela.“ Pro každého člověka. Pro každého z nás zbyde v Božím srdci kousíček lásky. Takový střípek na dně hluboké studny. A právě ten stačí k tomu, abychom byli zachráněni.

A jak k této záchraně dojde ? Čím se spustí ? Četli jsme: „Jestliže však vyznají vinu svou a vinu svých otců, svou věrolomnost, kterou se zpronevěřili vůči mně, takže se vůči mně stavěli nepřátelsky, 41  (také já jsem se stavěl vůči nim nepřátelsky a přivedl jsem je do země jejich nepřátel), tehdy se jejich neobřezané srdce pokoří a tehdy vynahradí své provinění, 42  a já budu pamatovat na svou smlouvu s Jákobem.“ „Jestliže však vyznají vinu svou … tehdy vynahradí své provinění.“ To je zajímavé. Já jsem si původně myslel, že svým utrpením v zajetí vynahradí svou vinu. Ale to utrpení byl pouze prostředek ke zlomu. Prostředek ke změně pohledu. Prostředek k tomu, aby Boží lid odstoupil od zošklivování Boha ve svém nitru. A začal se na to dívat jako na své provinění. Aby uviděl svou vinu a ve svém nitru ji odsoudil. Nechtěl s ní mít nic společného. Začal se na ni dívat Božíma očima. Byl to prostředek k tomu, aby dal svému Bohu za pravdu.

Tato změna pohledu na své jednání. A následné vyznání všeho, čím se zpronevěřili vůči Bohu. Právě to způsobilo a také způsobí, že jejich i ta naše vina bude vynahrazena. Takže ne utrpení. Ne otroctví. Ne vlastní heroický výkon. Ale „pouhé“ upřímné vyznání. P. Téměř do slova se to podobá novozákonnímu vyznání publikána: ‚Bože, projev milost mně hříšnému.‘ Lukáš 18:13 Pokora je to, co od nás Hospodin očekává.

Ještě jedna poznámka ohledně slova vynahradit. A zde půjde skutečně o vynahrazení trvající určitou dobu. Četli jsme: „Země bude jimi opuštěna, vynahradí si svůj odpočinek, když bude zpustošena, bez nich, …“ Nejsem si jist, zda tomu úplně rozumím. Myslím, že nejde jen o dodržování odpočinku. O to, aby člověk neobdělával půdu v den odpočinku a během léta odpočinku. I když i to zřejmě mělo své důsledky. Ale rozumí tomu i tak, že člověk svými zlými činy naplňuje - zatěžuje – unavuje zemi, ve které přebývá. A pak je na místě, aby si i tato zem vynahradila tuto zátěž. V případě Izraelců to Pán Bůh zařídil odvlečením do zajetí. Zhruba na 70 let měla země pokoj. Nebyla obdělávána a zatěžována hříchy Božího lidu.

V skrytu duše doufám, že nás – Čechy – nic takového nečeká. Máme věřícího premiéra, který třeba vnitřně nesouhlasí s tím, aby zákon umožňoval založit homosexuálům rodinu. Ale bude to stačit ? Čím naplňujeme tuto zemi ? Neřekne jednou Pán Bůh: „Tak už dost. Už jste si mne tak zošklivili, že si i já zošklivím vás.“ Znovu říkám: Doufám, že ne.

Rád bych uzavřel dnešní úvahu s nadějí. A Boží slovo je plné naděje. Přes výstrahy, které potvrzují pravdivost bible. Nakonec každá taková výstraha končí povzbuzením. Končí ujištěním, že existuje cesta, jak může člověk vynahradit svou vinu. A tou cestou je vyznání. Ale tomu předchází poznání. Poznání, že jsem se jako člověk provinil. Otázka teda je, jak dlouho ještě půjdu svou vlastní cestou ? Kolik trápení budu muset ještě unést, než mi dojde, že Hospodin má pro mě připravené lepší věci. A to takové, které mi nepřišly na mysl. Které mě nikdy ani nenapadly.

Moc se mi líbí, že i ten dnešní text končí prohlášením: „Já jsem Hospodin.“ Je to jako podpis. Podpis, který stvrzuje pravdivost předchozího textu. Takže se na to můžeme spolehnout. Sám Hospodin stojí za tímto slovem celou vahou své osobnosti. Můžeme si být jisti, že to všechno se stane. Teď se však očekává rozhodnutí z té naší strany. A já se v duchu této výzvy rozhoduji vyznat a vyznávat svou vinu, kdykoli se proviním. Protože to je ten správný způsob, jak svou vinu vynahradím. Jak se dnes rozhodnete vy ?

Autor: Pavel Král | neděle 12.6.2022 13:00 | karma článku: 5,83 | přečteno: 109x
  • Další články autora

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,09 | Přečteno: 143x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,20 | Přečteno: 134x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,86 | Přečteno: 170x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,67 | Přečteno: 166x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Svoboda

„Každý dělal, co uznal za správné.“ Není právě tohle svoboda? Netouží právě po tomto lidé? Aby je nic a nikdo neomezoval. A tak aby si konečně mohli dělat jen to, co sami chtějí!

17.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,94 | Přečteno: 133x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Srdce je nebezpečná věc

Hospodin řekl Jozuovi: „Všechny obyvatele ... vyženu před Izraelci já sám. Jen přiděl zemi losem Izraeli za dědictví ...“ Tak mi při četbě tohoto pokynu vytanulo na mysli to, jak se říká úpravě státního rozpočtu – „porcování medvěda.“

10.3.2024 v 13:00 | Karma: 4,64 | Přečteno: 72x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak uslyšet Pána Boha

Když jsem v sobotu četl: „Kéž neslyším už hlas Hospodina, svého Boha ...," tak jsem si uvědomil, jak mi připadá Hospodinovo slovo vzácné. A teď mám na mysli přesně to, co Izraelci odmítli na hoře Choréb. Mám na mysli slovo, ...

3.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,49 | Přečteno: 125x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Muž by neměl mlčet

Jak my muži řešíme situaci, když se máme vyjádřit k nějaké ožehavé věci? Já při tom zatvrzele mlčím. A proč to dělám? Možná to dělám s nadějí, že se věc nakonec sama nějak vyřeší. A mě to pak nebude nic stát. Vždyť jsem k tomu ...

25.2.2024 v 13:00 | Karma: 5,76 | Přečteno: 180x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Všichni jsme v Božích rukou

Četli jsme: „Avšak i když budou v zemi svých nepřátel, nezavrhnu je a nezprotivím si je, ...“ Rozumím tomu tak, že Izraelci měli zůstat Božím lidem, ať provedou, co provedou. Připomíná mi to zaslíbení o církvi: „ani brány pekelné...

18.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 83x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dosáhnout úspěchu?

Dnes přemýšlím o tajemství úspěchu. O tajemství úspěchu Božích služebníků na Božím díle. Protože co jiného by si každý věrný služebník přál? No přece to, aby ta jeho služba byla završena úspěchem! Nikdo přece nechce být podoben...

11.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 63x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak se zachránit?

Tato egyptská rána se zásadním způsobem liší od těch všech ostatních. A čím se tedy liší? Egypťané mohli této ráně uniknout. Mohli se tomu vyhnout. Mohli zabránit tomu, aby na ně tentokrát dopadla ruka Hospodinova plnou silou.

4.2.2024 v 13:00 | Karma: 6,53 | Přečteno: 186x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak vykročit zlehka?

„Jákob vykročil lehkým krokem ...“ Vzhledem k tomu, co měl právě za sebou, to byl vlastně zázrak. Druhou lstí připravil svého bratra Ezaua o Izákovo požehnání. Ten se na něj rozzlobil a chtěl ho zabít. Utíká tedy z domova. Míří sice

28.1.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 84x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Vítězové berou vše!

Dnes jsme spolu četli nejkrásnější dvě kapitoly v bibli. Alespoň mně tak připadají. Co bych si totiž jako člověk mohl více přát? Místo, kde najdu pokoj. Místo bez trápení. Místo, kde budou naplněna všechna má nejtajnější přání.

21.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,61 | Přečteno: 137x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Máme do církve přijmout opravdu každého?

Společným jmenovatelem obou dnešních textů je láska. Máme milovat jedni druhé. A Gaios měl dobré svědectví od bratrů: „... oni vydali před církví svědectví o tvé lásce.“ Přesto v prvním textu se i tato láska má mít na pozoru.

14.1.2024 v 13:00 | Karma: 4,46 | Přečteno: 130x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Naděje nás drží nad vodou

V našem sboru začíná výzva k účasti na Večeři Páně v poslední době slovy: „Pojďte, vše je připraveno.“ A právě podobnou výzvu slyším i z dnešních veršů z epištoly Židům. Tyto verše hovoří o dvou nezměnitelných věcech, „v nichž ...

7.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,70 | Přečteno: 83x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Pojďme prosit za tichý a klidný rok 2024

Tak dnes přemýšlím o tom, jak spolu může působit láska a pevné vedení. Protože právě láska je „cílem našeho vyučování,“ jak napsal apoštol Pavel. Ale to mu vůbec nebránilo v tom, aby před tím napsal: „... žádal jsem tě, abys ...

31.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,68 | Přečteno: 107x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Co se Bohu líbí?

Dnes mne oslovilo toto: „... činíte, co se mu (rozuměj Pánu Bohu) líbí.“ A vzápětí se mi okamžitě vynořila otázka: A co se tedy Pánu Bohu líbí? Jaké myšlenky, jaká slova a jaké činy si zaslouží ocenění v Božích očích? K čemu ...

24.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,06 | Přečteno: 120x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak porazit toho starého člověka v nás?

Dnes mě oslovil poslední verš z textu, který jsme si přečetli: „Ne ten, kdo doporučuje sám sebe, je osvědčený, nýbrž ten, koho doporučuje Pán.“ A hned se mi vynořila myšlenka: Jak mě může doporučit Pán Ježíš Kristus, když přece...

17.12.2023 v 13:00 | Karma: 7,12 | Přečteno: 154x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dodat kázání tu správnou „šťávu?“

Apoštol Pavel napsal: „Tak jsem celý okruh od Jeruzaléma až po Illyrii naplnil Kristovým evangeliem.“ To mě oslovilo. A tak jsem si v duchu představil plán. Co kdybych podobně jako apoštol Pavel naplnil evangeliem celý okruh ...

10.12.2023 v 13:00 | Karma: 4,41 | Přečteno: 94x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak daleko je Hospodin?

Když jsem si přečetl kázání apoštola Pavla, tak jsem si řekl: „Co dalšího bych k tomu mohl ještě přidat? Nic lepšího už nevymyslím!“ Ale přece jen připojím několik reakcí. Vždyť i tehdejší posluchači také na kázání nějak ...

3.12.2023 v 13:00 | Karma: 5,79 | Přečteno: 71x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 189
  • Celková karma 4,68
  • Průměrná čtenost 139x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky