Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Poradí si naše schopnosti s našimi problémy ?

„Blahoslavený muž … vše, co dělá, se daří.“ Kdo by si to nepřál ? Do čeho by se takový člověk pustil, to by se mu podařilo. Říká se: „Zlaté české ručičky.“ Ale kde se vzaly ? Nejsou právě ony ovocem bohabojných činů předchozích...

Žalmy 1:1-3

Žalmy 3:6

Žalmy 4:7-9

Žalmy 5:12-13

... generací ? Vždyť i husitské ženy znaly výborně bibli. A i ony „rozjímaly nad jeho zákonem dnem i nocí.“ Nebyly husitská vítězství nakonec spíše výsledkem – vyslyšením modliteb husitských žen ? Než úžasnými schopnostmi mužů a vojevůdců ?

Také král David by mohl vyprávět o zdařilém vedení mnoha vojenských tažení. A na čem byla založena ? Na vybraném seskupení těch nejlepších bohatýrů a hrdinů ? Ano v jeho vojsku byli takoví lidé. Ale kde se vzali ty jejich mimořádné schopnosti a úspěchy ? Nebo byla Davidova vítězství založena na studiu techniky války a vytvoření mimořádné strategie ?

Předpokládám, že víme o tom, že David byl už jako mladík postaven do situací, které nemohl zvládnout jen svými schopnostmi. Jako pastýř ovcí musel bojovat proti vlkům, lvům a medvědům, kteří stádo napadali. Jak by je mohl sám přemoci ? Nebyla s ním náhodou ruka Hospodinova, která dokonala Davidovi údery, takže šelma nakonec zahynula ? O tom svědčí i Davidova slova, když vyrazil proti Goliášovi. „já však jdu proti tobě ve jménu Hospodina zástupů“ 1 Samuelova 17:45 Kdepak se v něm vzalo takové přesvědčení ? Copak mohlo vzniknout ze dne na den ?

Myslím, že nejlépe to vyjadřuje verš ze třetího žalmu: „Ulehl jsem a usnul. A probudím se, neboť Hospodin mě podepírá.“ David psal tento žalm, když utíkal před svým synem Abšalómem. Přitom s Davidem bylo méně vojska než s jeho synem. Na co nebo na koho se mohl obrátit o pomoc ? Kdo ho v té chvíli mohl podepřít a nakonec zachránit ? A David se zcela přirozeně obrací na Hospodina. Vždyť tak to dělal po celý svůj dosavadní život. Proč by to neudělal i v této chvíli ?

A to je myslím ústřední myšlenka dnešní úvahy. Jaký způsob řešení je nám přirozený ? Jak jsme své problémy řešili až do tohoto dne ? Protože to bude i způsob, jakým budeme řešit dnes a zítra problémy, které nás teprve potkají.

Možná, že si to sami neuvědomujeme. Ale v Božích očích jsou naše cesty zřetelné a průhledné. Hospodinu neunikne jediná souvislost. Jediná příčina a následek. Přitom by nám tak rád pomohl se všemi našimi problémy. Ale jak často zaznívá z našich úst nebo alespoň v naší mysli: „Já sám, Hospodine. To musím zvládnout sám.“

Zkusme si představit, jak jinak by probíhal náš život, kdybychom v našem životě dali Pánu Bohu prostor. Prostor, který mu po právu patří. Prostor, který si však nevezme násilím. Prostor, který mu jako lidé musíme dát dobrovolně. Jako dar. Jako oběť. Tak to píše apoštol Pavel do Říma: „Vybízím vás, bratří, pro Boží milosrdenství, abyste sami sebe přinášeli jako živou, svatou, Bohu milou oběť; to ať je vaše pravá bohoslužba.“ Římanům 12:1

Jak ale dospět k takovému závažnému rozhodnutí ? Zase k němu nedojde ze dne na den. Vede k němu delší cesta. A jak se tedy na ní dostat ? Už jsem tu metodu zmínil. Není nijak složitá. Spočívá v rozhodnutí, že budeme: „nad jeho zákonem rozjímat dnem i nocí.“ Jinými slovy, že oprášíme bibli. Nebo si ji stáhneme jako aplikaci do mobilu. A začneme ji číst, přemýšlet a ptát se. Co to vlastně znamená ? Co to znamená pro mne osobně ? A spolu s bohatým mládencem se zeptáme: Co mám tedy dělat ?

Takovou otázku pak Pán Bůh určitě nenechá ležet ladem. Posvítí svým slovem na tu oblast našeho života, kterou je třeba změnit jako první. Jeho světlo je jako kužel reflektoru. Míří jen na omezený prostor. Soustředí tak naši pozornost na jedinou věc. Pozve nás k prvnímu kroku. A pak cesta pokračuje jako po schodišti. Podobně jako v jednom seriálu: „Step by step – Krok za krokem.“

Pragmatik by se teď zeptal: „A co z toho všeho budu mít ? Jak mi to prospěje ?“ Odpověď se několikrát opakuje v citovaných biblických verších. Co tam čteme ? Kdo přemýšlí o Božím slově a dá tak prostor Pánu Bohu ve svém životě, tak tomu: „vše, co dělá, se daří.“ V pokoji bude uléhat i spát. A pokaždé, když se probudí, tak zjistí, že ho Hospodin podpírá. Navíc jeho srdce bude naplněno radostí. Navěky bude jásat a Pán Bůh ho bude chránit – jako pavézou ho obklopí přízní.

A teď se musím upřímně zeptat sám sebe. Je toto mojí každodenní zkušeností ? A pokud ne, proč tomu tak je ? Je to tím, že jsem si ráno nepřečetl nic z bible ? Je to tím, že mě tak zaujala moje práce, že jsem ani nepomyslel na svého Stvořitele ? Přitom zdar mého díla závisí jen a pouze na jeho požehnání. Vždyť víme, že „Nestaví-li dům Hospodin, nadarmo se namáhají stavitelé.“ Žalmy 127:1

Proto si znovu uvědomuji, jak jsou důležitá zastavení. Zastavení, během nichž si nastavím Boží zrcadlo. Podívám se na svůj život Božíma očima. A podobně jako žalmista pak prosím svého Stvořitele: „Bože, zkoumej mě, ty znáš mé srdce, zkoušej mě, ty znáš můj neklid, hleď, zda jsem nesešel na cestu trápení, a po cestě věčnosti mě veď!“ Žalmy 139:23-24 A Pán Bůh mi naštěstí rozumí. Ví, že jsem jen prach, do kterého vdechnul život. Jeho slovo mě nebude drtit a neustále obviňovat z mých vin a hříchů. Ale jako v první pomoci se během svého zkoumání mého nitra věnuje pouze tomu nejakutnějšímu. Místu, kde krvácím a ráně, na kterou bych mohl duchovně umřít.

V té souvislosti jsem si vzpomněl, kolikrát už jsem v životě nasazoval spadlý řetěz z ozubeného talíře na kole. Bez toho bych nemohl pokračovat v cestě. Ale zase to nebyl žádný velký problém. Trochu jsem se při tom sice ušpinil. Ale špína se dá umýt. A hlavně. Mohl jsem pak vesele šlapat dál. A o to právě v životě jde. Nasadit znovu řetěz, abychom mohli šlapat dál. Díky své chybě. Díky svému selhání, si trochu ušpiníme své nitro. Ale máme věrného Spasitele, který nám tuto špínu rád očistí. Ránu zahojí. A obleče nám to nové a čisté roucho.

A proč to všechno Pán Bůh dělá ? Copak neztratil už dávno své iluze o člověku ? Proč se mu ještě věnuje ? Tuto otázku si už položil těžce zkoušený Jób: „Co jest člověk, že ho sobě tak vážíš, a že tak o něj pečuješ?“ Jób 7:17 Jediné, co mě napadá je jiná biblická myšlenka: „Ale nyní, Hospodine, tys náš Otec! My jsme hlína, tys náš tvůrce, a my všichni jsme dílo tvých rukou.“ Izajáš 64:7

V té souvislosti jsem si vzpomněl na jedno své malé dílko. Takový excelovský výpočet pro lineární prostup tepla izolační stěnou. Slouží k ověření kvality návrhu izolační stěny pece. Jednou jsem ho vytvořil. A poměrně často jsem se pak k němu vracel a vylepšoval ho. Pečlivě pak i dnes dbám na to, abych ho nesmazal a nepřišel o něj.

Podobně to vidím i ohledně člověka z té Boží perspektivy. Jak by Pán Bůh mohl opustit člověka? Vždyť mu věnoval tolik péče. Stvořil pro něj zemi i celý vesmír. Stálo ho to tolik přemýšlení a námahy. A věnuje se mu již tolik tisíciletí. Proto se odvážím tvrdit, že lidé jsou Boží vášní. Proto Pán Bůh člověka nejen neopustí. On se člověku nepřestane věnovat až do konce lidské historie. Až do konce světa takového, jak ho dnes známe.

Proto pokud svěříme svůj život právě takovému Hospodinu, nemusíme se bát. Nemusíme se obávat, že by Pán Bůh nenaplnil všechna svá zaslíbení. A jaká zaslíbení jsme si to dnes připomněli ? Třeba: „Blahoslavený muž … si oblíbil Hospodinův zákon, nad jeho zákonem rozjímá ve dne i v noci. Bude jako strom zasazený u přívodů vody, který ve svůj čas přináší ovoce a listí mu neopadává a vše, co dělá, se daří.“ Pojďme to tedy také zkusit ! A uvidíme, že Hospodin je věrný a svá zaslíbení splní i v tom našem životě. Amen.

Autor: Pavel Král | neděle 11.9.2022 13:00 | karma článku: 4,54 | přečteno: 102x
  • Další články autora

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,08 | Přečteno: 142x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,19 | Přečteno: 133x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,85 | Přečteno: 168x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,66 | Přečteno: 165x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Svoboda

„Každý dělal, co uznal za správné.“ Není právě tohle svoboda? Netouží právě po tomto lidé? Aby je nic a nikdo neomezoval. A tak aby si konečně mohli dělat jen to, co sami chtějí!

17.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,93 | Přečteno: 131x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Srdce je nebezpečná věc

Hospodin řekl Jozuovi: „Všechny obyvatele ... vyženu před Izraelci já sám. Jen přiděl zemi losem Izraeli za dědictví ...“ Tak mi při četbě tohoto pokynu vytanulo na mysli to, jak se říká úpravě státního rozpočtu – „porcování medvěda.“

10.3.2024 v 13:00 | Karma: 4,64 | Přečteno: 72x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak uslyšet Pána Boha

Když jsem v sobotu četl: „Kéž neslyším už hlas Hospodina, svého Boha ...," tak jsem si uvědomil, jak mi připadá Hospodinovo slovo vzácné. A teď mám na mysli přesně to, co Izraelci odmítli na hoře Choréb. Mám na mysli slovo, ...

3.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,48 | Přečteno: 124x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Muž by neměl mlčet

Jak my muži řešíme situaci, když se máme vyjádřit k nějaké ožehavé věci? Já při tom zatvrzele mlčím. A proč to dělám? Možná to dělám s nadějí, že se věc nakonec sama nějak vyřeší. A mě to pak nebude nic stát. Vždyť jsem k tomu ...

25.2.2024 v 13:00 | Karma: 5,76 | Přečteno: 180x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Všichni jsme v Božích rukou

Četli jsme: „Avšak i když budou v zemi svých nepřátel, nezavrhnu je a nezprotivím si je, ...“ Rozumím tomu tak, že Izraelci měli zůstat Božím lidem, ať provedou, co provedou. Připomíná mi to zaslíbení o církvi: „ani brány pekelné...

18.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 82x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dosáhnout úspěchu?

Dnes přemýšlím o tajemství úspěchu. O tajemství úspěchu Božích služebníků na Božím díle. Protože co jiného by si každý věrný služebník přál? No přece to, aby ta jeho služba byla završena úspěchem! Nikdo přece nechce být podoben...

11.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 63x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak se zachránit?

Tato egyptská rána se zásadním způsobem liší od těch všech ostatních. A čím se tedy liší? Egypťané mohli této ráně uniknout. Mohli se tomu vyhnout. Mohli zabránit tomu, aby na ně tentokrát dopadla ruka Hospodinova plnou silou.

4.2.2024 v 13:00 | Karma: 6,53 | Přečteno: 186x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak vykročit zlehka?

„Jákob vykročil lehkým krokem ...“ Vzhledem k tomu, co měl právě za sebou, to byl vlastně zázrak. Druhou lstí připravil svého bratra Ezaua o Izákovo požehnání. Ten se na něj rozzlobil a chtěl ho zabít. Utíká tedy z domova. Míří sice

28.1.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 84x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Vítězové berou vše!

Dnes jsme spolu četli nejkrásnější dvě kapitoly v bibli. Alespoň mně tak připadají. Co bych si totiž jako člověk mohl více přát? Místo, kde najdu pokoj. Místo bez trápení. Místo, kde budou naplněna všechna má nejtajnější přání.

21.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,61 | Přečteno: 137x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Máme do církve přijmout opravdu každého?

Společným jmenovatelem obou dnešních textů je láska. Máme milovat jedni druhé. A Gaios měl dobré svědectví od bratrů: „... oni vydali před církví svědectví o tvé lásce.“ Přesto v prvním textu se i tato láska má mít na pozoru.

14.1.2024 v 13:00 | Karma: 4,46 | Přečteno: 130x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Naděje nás drží nad vodou

V našem sboru začíná výzva k účasti na Večeři Páně v poslední době slovy: „Pojďte, vše je připraveno.“ A právě podobnou výzvu slyším i z dnešních veršů z epištoly Židům. Tyto verše hovoří o dvou nezměnitelných věcech, „v nichž ...

7.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,70 | Přečteno: 83x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Pojďme prosit za tichý a klidný rok 2024

Tak dnes přemýšlím o tom, jak spolu může působit láska a pevné vedení. Protože právě láska je „cílem našeho vyučování,“ jak napsal apoštol Pavel. Ale to mu vůbec nebránilo v tom, aby před tím napsal: „... žádal jsem tě, abys ...

31.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,68 | Přečteno: 107x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Co se Bohu líbí?

Dnes mne oslovilo toto: „... činíte, co se mu (rozuměj Pánu Bohu) líbí.“ A vzápětí se mi okamžitě vynořila otázka: A co se tedy Pánu Bohu líbí? Jaké myšlenky, jaká slova a jaké činy si zaslouží ocenění v Božích očích? K čemu ...

24.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,05 | Přečteno: 119x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak porazit toho starého člověka v nás?

Dnes mě oslovil poslední verš z textu, který jsme si přečetli: „Ne ten, kdo doporučuje sám sebe, je osvědčený, nýbrž ten, koho doporučuje Pán.“ A hned se mi vynořila myšlenka: Jak mě může doporučit Pán Ježíš Kristus, když přece...

17.12.2023 v 13:00 | Karma: 7,12 | Přečteno: 154x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dodat kázání tu správnou „šťávu?“

Apoštol Pavel napsal: „Tak jsem celý okruh od Jeruzaléma až po Illyrii naplnil Kristovým evangeliem.“ To mě oslovilo. A tak jsem si v duchu představil plán. Co kdybych podobně jako apoštol Pavel naplnil evangeliem celý okruh ...

10.12.2023 v 13:00 | Karma: 4,41 | Přečteno: 94x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak daleko je Hospodin?

Když jsem si přečetl kázání apoštola Pavla, tak jsem si řekl: „Co dalšího bych k tomu mohl ještě přidat? Nic lepšího už nevymyslím!“ Ale přece jen připojím několik reakcí. Vždyť i tehdejší posluchači také na kázání nějak ...

3.12.2023 v 13:00 | Karma: 5,79 | Přečteno: 71x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 189
  • Celková karma 4,67
  • Průměrná čtenost 139x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky