Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ztišení je cesta k naději

V poslední době jsem si něco uvědomil. Uvědomil jsem si, jak mi vadí, když lidé v mém okolí kritizují můj způsob života. Střídám totiž zaměstnání jako ponožky. Přitom v té první práci z jsem vydržel 15 let. Zrovna včera se mě ...

Žalmy 62:2-9

... někdo zeptal: „Tak co, Pavle, jak se ti vede v zaměstnání?“ A já jsem musel po pravdě říci: „Od prvního října nastupuji do nového zaměstnání.“ A už se má bujná fantazie domýšlela, co asi říkají té změně lidé ve svých domovech. Za mými zády. Když si myslí, že je nikdo neslyší.

Podobně to prožíval i král David. Co jsme četli ? „Až dokdy budete napadat člověka? … Pořád se radí, jak ho připravit o čest. Oblíbili si lež, svými ústy žehnají, avšak v nitru proklínají.“ Takže také David uvažoval o lidech. Uvažoval o tom, co si o něm ve skutečnosti myslí. A nedělal si o jejich myšlenkách žádné iluze. Jeho úvahy dobře vystihují slova: „Z vás všech jde smrt jak z bortící se stěny, jak z padající zdi.“ Ale byla to pravda ? A pokud to byla pravda, měl se David těmito myšlenkami dále zabývat ? Víte, jak to dopadne, když se člověk neustále zabývá pochmurnými myšlenkami. K čemu takové myšlenky nakonec člověka dovedou ?

Domnívám se, že takovým extrémním příkladem je Kain. Jeho takové myšlenky dovedly až k tomu, že vztáhnul svou ruku na svého bratra Ábela a zabil ho.

A k čemu nás tedy mohou dovést myšlenky tohoto typu ? Možná, že budeme jenom protivní. Možná, že použijeme slovo jako zbraň a pořádně zaboříme takový slovní meč do nitra toho druhého. Jen ať ho to bolí stejně, jako to bolí mne. Ale pomůže to našemu nitru ? Bude nám potom lépe ? Uleví se nám ?

Jak se rozhodl tuto situaci řešit David ? Jeho řešení začíná v šestém verši: „Jen se ztiš před Bohem, má duše, vždyť od něj je má naděje.“ Zraněná duše touží po tom, aby to co nejdříve přestalo bolet. Jaká je tedy cesta k úlevě ? David nabízí první krok: Ztišení. Ublížená duše, kterou lomcuje vztek nebo žal, se má ztišit ? To se má vzdát všech myšlenek na pomstu i s úroky ? Myslím, že jsme častokrát slyšeli, že myšlenky na pomstu zatemňují mozek. Člověk se pak stane podobným tokajícímu Tetřevu hlušci, který přitom téměř nic neslyší. Jde pak přes mrtvoly bez ohledu na následky.

A právě takovému stavu a dalšímu podobnému průběhu života se metoda ztišení snaží zabránit. A není to obyčejné ztišení. Nejde o to, jen tak někde v koutku pobýt sám se sebou. Je to ztišení před Bohem. A proč právě před Bohem ? Copak to právě Pán Bůh nedovolil, aby nás lidé ve svém nitru rozebrali na atomy ? A copak také nedovolil, aby na nás útočily všechny ty zlé myšlenky a hlásili se o naši pozornost, o náš čas a prostor v našem nitru ?

Ano, Pán Bůh to všechno dovolil, aby nás to potkalo. A proč to vlastně udělal ? Udělal to a bude to dělat s nadějí. S nadějí, že alespoň někdo se nechá inspirovat králem Davidem. Že alespoň jednou a třeba až na sklonku svého života se člověk rozhodně ztišit před svým Bohem. Před svým Stvořitelem.

A proč je tak důležité toto ztišení ? Je to takové zastavení. Ne vždy totiž vede k cíli ta nejrychlejší cesta. O tom by mohlo vyprávět řada řidičů (včetně mne), kteří už alespoň jednou narazili autem na překážku. Občas je důležitá přestávka. Zastavení. Ztišení. A to ztišení před Bohem.

Znovu se zeptám: A proč se má člověk ztišit právě před Bohem ? Král David k tomu napsal: „vždyť od něj je má naděje.“ To je to první, To je ten první důvod. První benefit ztišení před Bohem. Člověk získá naději. Naději na utišení bolesti. Naději na zahojení ran. A nakonec i naději na pomstu. Vždyť právě pomsta patří Bohu a ne člověku.

David ale v benefitech od Boha pokračuje: „Jen on je má skála a spása -- nepohnu se -- v Bohu mám útočiště.“ Takže Boží pomoc člověku nekončí jen v naději na lepší budoucnost. Naději, kterou dává Pán Bůh se v budoucnosti jistě neukáže jako planá. Protože zklamání by člověka uvrhlo ještě hlouběji do zoufalství. Právě proto po daru naděje přichází i dar pevné a nepohnutelné skály. Na takovou skálu se člověk může postavit a zůstat pevný ve svém postoji. Nezakolísat, i když všechno kolem bouří. I když pomluvy nepřestávají a snaží se člověka srazit na kolena.

Dalšími dary je pak spása (záchrana) a sláva. Možná se podivíte, kde by se tady mohla vzít nějaká sláva ? Jak by mohl mít člověk podíl na slávě od Boha, když je obklopen negativním hodnocením lidí ? A to je právě ten zlom. Ten předěl, který může člověka zachránit. Přitom je to tak známá věc. Rád bych také tuto věc nejraději vytesal do kamene. Je tomu opravdu tak. Vůbec nezáleží na tom, co si o nás myslí lidé. Jejich názory a pohledy nebudou rozhodovat o naší budoucnosti. Tu, jak víme, má pevně ve svých rukou Pán Bůh sám.

A teď už je asi všem nám jasné, proč se máme ztišit před Bohem. A to právě ve chvílích, kdy na nás lidé útočí. Protože jejich slova sice bolí, ale pro naši budoucnost nemají význam. Přesto to pro nás není vůbec lehké. Někdy se při tom neubráníme pláči. Naše nitro v takové chvíli potřebuje slyšet jiný pohled. Jiný názor. Potřebuje naplnit nadějí. A potom spásou. A nakonec slávou. Vidíte tu změnu. Na začátku je pláč a na konci ztišení je radost. Radost z toho, že o mne někdo stojí. Že se mi někdo věnuje. Že pro mne má připravený nový úkol. Nové postavení. Nový začátek. Novou cestu. Cestu, která bude stát za to. Cestu, kterou bude provázet sláva z Božích rukou.

Co říci závěrem ? Vzpomněl jsem si na verš ze Žalmu 23: „Byť mi se dostalo jíti přes údolí stínu smrti, nebuduť se báti zlého, nebo ty (rozuměj Hospodin) se mnou jsi; prut tvůj a hůl tvá, toť mne potěšuje." Žalmy 23:4 Je to silná myšlenka. Přitom nemusíme zrovna procházet údolím stínu smrti a přesto můžeme být na dně. Na konci svých sil. A právě v takové chvíli je připravena cesta ven. Cesta ztišení před Bohem. A já jsem si jist. A sám se na to právě dnes spoléhám. Že Pán Bůh ztišeného člověka nepřehlédne. Ale právě naopak. Vždyť na toto naše, moje i tvoje ztišení čeká už celou věčnost. Roucho a prsten synovství už ho tíží na rukou. Tak rád by nám to všechno dal. Proto není třeba ve ztišení čekat dlouho. Vše je připraveno. Tak pojďme a vezměme si z Božích rukou to, co nám Hospodin připravil. Amen.

Autor: Pavel Král | neděle 25.9.2022 13:00 | karma článku: 6,22 | přečteno: 137x
  • Další články autora

Pavel Král

Moudrost

„... moudrost, kterou mu Bůh vložil do srdce.“ To mě zaujalo. Copak Hospodin už nenaplnil srdce Šalomouna moudrostí až po okraj? Během setkání v Gibeónu přece takové zaslíbení dostal. 2 Paralipomenon 1:11-12 A to se hned také ...

21.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,02 | Přečteno: 98x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,13 | Přečteno: 148x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,21 | Přečteno: 136x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,88 | Přečteno: 172x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,67 | Přečteno: 167x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Svoboda

„Každý dělal, co uznal za správné.“ Není právě tohle svoboda? Netouží právě po tomto lidé? Aby je nic a nikdo neomezoval. A tak aby si konečně mohli dělat jen to, co sami chtějí!

17.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,96 | Přečteno: 135x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Srdce je nebezpečná věc

Hospodin řekl Jozuovi: „Všechny obyvatele ... vyženu před Izraelci já sám. Jen přiděl zemi losem Izraeli za dědictví ...“ Tak mi při četbě tohoto pokynu vytanulo na mysli to, jak se říká úpravě státního rozpočtu – „porcování medvěda.“

10.3.2024 v 13:00 | Karma: 4,66 | Přečteno: 73x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak uslyšet Pána Boha

Když jsem v sobotu četl: „Kéž neslyším už hlas Hospodina, svého Boha ...," tak jsem si uvědomil, jak mi připadá Hospodinovo slovo vzácné. A teď mám na mysli přesně to, co Izraelci odmítli na hoře Choréb. Mám na mysli slovo, ...

3.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,51 | Přečteno: 127x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Muž by neměl mlčet

Jak my muži řešíme situaci, když se máme vyjádřit k nějaké ožehavé věci? Já při tom zatvrzele mlčím. A proč to dělám? Možná to dělám s nadějí, že se věc nakonec sama nějak vyřeší. A mě to pak nebude nic stát. Vždyť jsem k tomu ...

25.2.2024 v 13:00 | Karma: 5,77 | Přečteno: 181x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Všichni jsme v Božích rukou

Četli jsme: „Avšak i když budou v zemi svých nepřátel, nezavrhnu je a nezprotivím si je, ...“ Rozumím tomu tak, že Izraelci měli zůstat Božím lidem, ať provedou, co provedou. Připomíná mi to zaslíbení o církvi: „ani brány pekelné...

18.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 85x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dosáhnout úspěchu?

Dnes přemýšlím o tajemství úspěchu. O tajemství úspěchu Božích služebníků na Božím díle. Protože co jiného by si každý věrný služebník přál? No přece to, aby ta jeho služba byla završena úspěchem! Nikdo přece nechce být podoben...

11.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 65x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak se zachránit?

Tato egyptská rána se zásadním způsobem liší od těch všech ostatních. A čím se tedy liší? Egypťané mohli této ráně uniknout. Mohli se tomu vyhnout. Mohli zabránit tomu, aby na ně tentokrát dopadla ruka Hospodinova plnou silou.

4.2.2024 v 13:00 | Karma: 6,53 | Přečteno: 187x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak vykročit zlehka?

„Jákob vykročil lehkým krokem ...“ Vzhledem k tomu, co měl právě za sebou, to byl vlastně zázrak. Druhou lstí připravil svého bratra Ezaua o Izákovo požehnání. Ten se na něj rozzlobil a chtěl ho zabít. Utíká tedy z domova. Míří sice

28.1.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 85x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Vítězové berou vše!

Dnes jsme spolu četli nejkrásnější dvě kapitoly v bibli. Alespoň mně tak připadají. Co bych si totiž jako člověk mohl více přát? Místo, kde najdu pokoj. Místo bez trápení. Místo, kde budou naplněna všechna má nejtajnější přání.

21.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,62 | Přečteno: 139x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Máme do církve přijmout opravdu každého?

Společným jmenovatelem obou dnešních textů je láska. Máme milovat jedni druhé. A Gaios měl dobré svědectví od bratrů: „... oni vydali před církví svědectví o tvé lásce.“ Přesto v prvním textu se i tato láska má mít na pozoru.

14.1.2024 v 13:00 | Karma: 4,46 | Přečteno: 131x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Naděje nás drží nad vodou

V našem sboru začíná výzva k účasti na Večeři Páně v poslední době slovy: „Pojďte, vše je připraveno.“ A právě podobnou výzvu slyším i z dnešních veršů z epištoly Židům. Tyto verše hovoří o dvou nezměnitelných věcech, „v nichž ...

7.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,70 | Přečteno: 84x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Pojďme prosit za tichý a klidný rok 2024

Tak dnes přemýšlím o tom, jak spolu může působit láska a pevné vedení. Protože právě láska je „cílem našeho vyučování,“ jak napsal apoštol Pavel. Ale to mu vůbec nebránilo v tom, aby před tím napsal: „... žádal jsem tě, abys ...

31.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,69 | Přečteno: 108x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Co se Bohu líbí?

Dnes mne oslovilo toto: „... činíte, co se mu (rozuměj Pánu Bohu) líbí.“ A vzápětí se mi okamžitě vynořila otázka: A co se tedy Pánu Bohu líbí? Jaké myšlenky, jaká slova a jaké činy si zaslouží ocenění v Božích očích? K čemu ...

24.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,08 | Přečteno: 122x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak porazit toho starého člověka v nás?

Dnes mě oslovil poslední verš z textu, který jsme si přečetli: „Ne ten, kdo doporučuje sám sebe, je osvědčený, nýbrž ten, koho doporučuje Pán.“ A hned se mi vynořila myšlenka: Jak mě může doporučit Pán Ježíš Kristus, když přece...

17.12.2023 v 13:00 | Karma: 7,13 | Přečteno: 155x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dodat kázání tu správnou „šťávu?“

Apoštol Pavel napsal: „Tak jsem celý okruh od Jeruzaléma až po Illyrii naplnil Kristovým evangeliem.“ To mě oslovilo. A tak jsem si v duchu představil plán. Co kdybych podobně jako apoštol Pavel naplnil evangeliem celý okruh ...

10.12.2023 v 13:00 | Karma: 4,41 | Přečteno: 96x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 190
  • Celková karma 4,56
  • Průměrná čtenost 138x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky