Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Radosti a strasti věrného Božího služebníka.

Co to slyší prorok Ezechiel? Nejprve jsme četli: „Lidský synu, posílám tě k synům Izraele, k těm vzpurným pohanům …“ To o synech Izraele Pán Bůh prohlašuje, že jsou pohané? Dovolím si použít jiné slovo: Neznabozi. A proč?

Ezechiel 2:1-10

Ezechiel 3:1-11

Protože dělají, jako by Bůh nebyl. Možná, že slovy něco v chrámu prohlašují, ale jejich činy tomu neodpovídají. Žijí si podle svého. Ne podle Božích pokynů.

A kdybychom četli dál, tak bychom dokonce slyšeli: „Izrael je horší než okolní národy. Okolní národy mají alespoň nějaké zásady. Ale Izrael se neřídí ani podle nich.“ Jedná zcela svévolně. Ve studijním překladu je použito slovo: Křiklavě. Všem na očích. Ve vzpouře.

A co dalšího se dozvídá Ezechiel? „A ty, lidský synu, neboj se jich a neboj se jejich slov …“ Neboj se. Buď statečný. A zároveň s tímto povzbuzením přichází i zaslíbení: „Hle, dal jsem ti právě tak tuhé tváře jako jejich tváře a právě tak tuhé čelo jako jejich čelo. Dal jsem ti čelo jako křemen, silnější než pazourek. Nebudeš se jich bát …“

Mám za to, že toto je další z duchovních principů Božího jednání. Když Pán Bůh povzbuzuje, není to planý výkřik. Za povzbuzením následuje také dar. Za pokynem Boží moc. Takže prorok se opravdu nebude bát, protože dostane stejně odolné čelo jako mají ti, ke kterým je poslán. Jak se říká: „Na hrubý pytel, hrubá záplata.“

A se stejným způsobem Božího jednání může počítat i každý z nás. Povzbuzuje nás k něčemu Boží slovo? Jsme k něčemu vnitřně puzeni? Pokud je to puzení skutečně od Boha, dostaneme k tomu také schopnosti, abychom toto vnitřní hnutí poslechli a uskutečnili. A to navzdory našim pocitům. Navzdory názorům druhých. Navzdory všem „Petrům“, kteří nám budou říkat, že tohle přece nemusíme podstoupit. Že tohle nemusíme dělat. Vždyť to vlastně ani nestojí za to.

Díky za všechny věrné Boží služebníky. Kteří se nechají povzbudit apoštolem Pavlem: „Hlásej slovo, přicházej s ním vhod či nevhod …“ 2 Timoteovi 4:2 A také díky za všechny věrné posluchače. Kteří neodmítají živé Boží slovo podobně jako Řekové na Areopagu: „Poslechneme si tě o tom ještě jindy.“ Skutky apoštolské 17:32 Nebo jako řada učedníků: „To je tvrdá řeč. Kdo to může poslouchat?“ Jan 6:60

Ale současně s tím jsem si znovu připomněl, že samotné Boží slovo je velmi příjemné. Mám na mysli to, když prorok jí svitek, který je popsán z obou stran. Co přitom cítí ve svých ústech? Cítí sladkost podobnou medu. Čili pro služebníka, který přijímá Boží slovo k tomu, aby je vyřídil, je toto slovo. Toto přijímání Božího slova velmi příjemné. A mohu to potvrdit z vlastní zkušenosti. Když mi Duch Svatý otevíral prvních pět kapitol Ezechiele, prožíval jsem radost. Doslova jsem byl nadšený. Bylo to velmi příjemné. Až jsem vnitřně volal: Ať to tak zůstane navždy. Podobně jako apoštol Petr na hoře proměnění jsem chtěl tu chvíli zachytit, uchovat a pozdržet co nejdéle, to půjde.

Ale všechno dobré jednou skončí. Nakonec je třeba si vykasat rukávy a pustit se do práce. Začít pracovat na úkolu, který Pán Bůh Ezechielovi uložil. A my už víme, že prorok byl poslán k tomu, aby vyřídil svým bratřím a sestrám to, co předtím sám slyšel. Co myslíte? Šel prorok s úsměvem na rtech? Vždyť ten svitek byl v jeho ústech tak příjemný. Tak sladký. Zůstal prorok v takovém sladkém rozpoložení, když vyrazil ke svým soukmenovcům?

Kdybychom pokračovali ve čtení proroka Ezechiele dál, tak ve 14. verši 3. kapitoly bychom se dočetli: „Duch mě pozdvihl, zmocnil se mě a já jsem šel rozhořčený v hněvu svého ducha a Hospodinova ruka na mně mocně spočívala.“ Ezechiel 3:14 „Já jsem šel rozhořčený v hněvu svého ducha.“ Tady se bortí představa Pána Boha jako roztomilého a fousatého dědečka. Který všem všechno odpustí. Odpuštění totiž není to jediné, co Hospodin dělá. On také posílá napomenutí a soudy. A ty právě měl Ezechiel vyřídit. A jeho nitro bylo ve stavu, který odpovídal obsahu Božího slova, jež přinášel. Bylo by asi zcela nepatřičné, kdyby prorok lál: „Vy bezbožníci.“ A přitom by se usmíval od ucha k uchu. Když se naopak přitom vnitřně hněvá, je to zcela v pořádku.

To poslední, co bych dnes vyzdvihnul, je svoboda. Mám na mysli svobodu, kterou prorok dostává od Hospodina. Co jsme to v té souvislosti četli? „Promluvíš k nim a řekneš jim: Toto řekl Panovník Hospodin, ať uposlechnou nebo ať nedbají.“ A toto povzbuzení se opakuje několikrát. Jakoby Pán Bůh prorokovi říkal: Vím, ke komu tě posílám. Znám jejich srdce. Jsou kamenná. Jejich čela jsou tvrdá. U řady z nich si budeš připadat, jako kdybys hrách na zeď házel. Ale nic si z toho nedělej. To není tvoje věc. Tvá zodpovědnost. Ty zůstaň věrný. Zodpovědnost je na mé, na Boží straně. To já vše posoudím, sečtu a vyhodnotím.

Musím se přiznat, že o takovou svobodu bojuji pokaždé. Snažím se, aby mé kázání bylo srozumitelné. Aby oslovilo pokud možno všechny posluchače nebo čtenáře. Ale co když se mi to nepodaří? Co když se to odrazí od jejich mysli jako hrách od stěny? Avšak přes tyto pochybnosti spolu s prorokem Ezechielem mohu přijmout povzbuzení od Pána Boha: To nevadí Ezechieli. To nevadí, Pavle. Pokud jsi opravdu věrný, tak to ostatní přenech mne. To je má starost. Má pravice. Má moc, která si s každou myslí poradí. To můj Duch pronikne do nitra každého člověka, otevře oči, probudí, obživí a znovu navrátí k Hospodinu.

A pevně doufám, že stejné povzbuzení platí i pro každého z vás. Kdykoli je před vámi nějaké svědectví. Sousedům, spolužákům nebo spolupracovníkům. Nemusíte se obávat o výsledek. Ten má v rukou Hospodin. Na vás je, aby vás příležitost ke svědectví nezaskočila. Abyste si ji nenechali proplout mezi prsty. Ale chytli ji pořádně za pačesy. A ve chvíli nejistoty prostě jen řekli: Hospodine, tady jsem. Pošli mne. Použij si mne tak, jak potřebuješ.

Takže dnes jsme hovořili o radosti a o hněvu. Radosti, když nás osloví Boží slovo. A hněvu, když máme přijmout nebo vyřídit napomenutí. Obojí je potřeba. A to jak pro nás samotné, tak také pro naše bližní. Každý z nás má velkou zodpovědnost. Nejsme přece lhostejní vůči druhým. Není nám jedno, jak skončí. A proto buďme věrní. Radujme se. Ale také se hněvejme, když je to potřeba. Protože jednou ze všech těchto věcí vydáme počet. Kéž uslyšíme mou oblíbenou a toužebně očekávanou větu: `Správně, služebníku dobrý a věrný, nad málem jsi byl věrný, ustanovím tě nad mnohým; vejdi a raduj se u svého pána.´ Matouš 25:21 Amen.

Autor: Pavel Král | neděle 27.11.2022 13:00 | karma článku: 4,57 | přečteno: 104x
  • Další články autora

Pavel Král

Moudrost

„... moudrost, kterou mu Bůh vložil do srdce.“ To mě zaujalo. Copak Hospodin už nenaplnil srdce Šalomouna moudrostí až po okraj? Během setkání v Gibeónu přece takové zaslíbení dostal. 2 Paralipomenon 1:11-12 A to se hned také ...

21.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,02 | Přečteno: 98x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,13 | Přečteno: 148x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,21 | Přečteno: 136x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,88 | Přečteno: 172x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,67 | Přečteno: 167x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Svoboda

„Každý dělal, co uznal za správné.“ Není právě tohle svoboda? Netouží právě po tomto lidé? Aby je nic a nikdo neomezoval. A tak aby si konečně mohli dělat jen to, co sami chtějí!

17.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,96 | Přečteno: 135x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Srdce je nebezpečná věc

Hospodin řekl Jozuovi: „Všechny obyvatele ... vyženu před Izraelci já sám. Jen přiděl zemi losem Izraeli za dědictví ...“ Tak mi při četbě tohoto pokynu vytanulo na mysli to, jak se říká úpravě státního rozpočtu – „porcování medvěda.“

10.3.2024 v 13:00 | Karma: 4,66 | Přečteno: 73x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak uslyšet Pána Boha

Když jsem v sobotu četl: „Kéž neslyším už hlas Hospodina, svého Boha ...," tak jsem si uvědomil, jak mi připadá Hospodinovo slovo vzácné. A teď mám na mysli přesně to, co Izraelci odmítli na hoře Choréb. Mám na mysli slovo, ...

3.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,51 | Přečteno: 127x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Muž by neměl mlčet

Jak my muži řešíme situaci, když se máme vyjádřit k nějaké ožehavé věci? Já při tom zatvrzele mlčím. A proč to dělám? Možná to dělám s nadějí, že se věc nakonec sama nějak vyřeší. A mě to pak nebude nic stát. Vždyť jsem k tomu ...

25.2.2024 v 13:00 | Karma: 5,77 | Přečteno: 181x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Všichni jsme v Božích rukou

Četli jsme: „Avšak i když budou v zemi svých nepřátel, nezavrhnu je a nezprotivím si je, ...“ Rozumím tomu tak, že Izraelci měli zůstat Božím lidem, ať provedou, co provedou. Připomíná mi to zaslíbení o církvi: „ani brány pekelné...

18.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 85x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dosáhnout úspěchu?

Dnes přemýšlím o tajemství úspěchu. O tajemství úspěchu Božích služebníků na Božím díle. Protože co jiného by si každý věrný služebník přál? No přece to, aby ta jeho služba byla završena úspěchem! Nikdo přece nechce být podoben...

11.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 65x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak se zachránit?

Tato egyptská rána se zásadním způsobem liší od těch všech ostatních. A čím se tedy liší? Egypťané mohli této ráně uniknout. Mohli se tomu vyhnout. Mohli zabránit tomu, aby na ně tentokrát dopadla ruka Hospodinova plnou silou.

4.2.2024 v 13:00 | Karma: 6,53 | Přečteno: 187x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak vykročit zlehka?

„Jákob vykročil lehkým krokem ...“ Vzhledem k tomu, co měl právě za sebou, to byl vlastně zázrak. Druhou lstí připravil svého bratra Ezaua o Izákovo požehnání. Ten se na něj rozzlobil a chtěl ho zabít. Utíká tedy z domova. Míří sice

28.1.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 85x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Vítězové berou vše!

Dnes jsme spolu četli nejkrásnější dvě kapitoly v bibli. Alespoň mně tak připadají. Co bych si totiž jako člověk mohl více přát? Místo, kde najdu pokoj. Místo bez trápení. Místo, kde budou naplněna všechna má nejtajnější přání.

21.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,62 | Přečteno: 139x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Máme do církve přijmout opravdu každého?

Společným jmenovatelem obou dnešních textů je láska. Máme milovat jedni druhé. A Gaios měl dobré svědectví od bratrů: „... oni vydali před církví svědectví o tvé lásce.“ Přesto v prvním textu se i tato láska má mít na pozoru.

14.1.2024 v 13:00 | Karma: 4,46 | Přečteno: 131x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Naděje nás drží nad vodou

V našem sboru začíná výzva k účasti na Večeři Páně v poslední době slovy: „Pojďte, vše je připraveno.“ A právě podobnou výzvu slyším i z dnešních veršů z epištoly Židům. Tyto verše hovoří o dvou nezměnitelných věcech, „v nichž ...

7.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,70 | Přečteno: 84x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Pojďme prosit za tichý a klidný rok 2024

Tak dnes přemýšlím o tom, jak spolu může působit láska a pevné vedení. Protože právě láska je „cílem našeho vyučování,“ jak napsal apoštol Pavel. Ale to mu vůbec nebránilo v tom, aby před tím napsal: „... žádal jsem tě, abys ...

31.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,69 | Přečteno: 108x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Co se Bohu líbí?

Dnes mne oslovilo toto: „... činíte, co se mu (rozuměj Pánu Bohu) líbí.“ A vzápětí se mi okamžitě vynořila otázka: A co se tedy Pánu Bohu líbí? Jaké myšlenky, jaká slova a jaké činy si zaslouží ocenění v Božích očích? K čemu ...

24.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,08 | Přečteno: 122x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak porazit toho starého člověka v nás?

Dnes mě oslovil poslední verš z textu, který jsme si přečetli: „Ne ten, kdo doporučuje sám sebe, je osvědčený, nýbrž ten, koho doporučuje Pán.“ A hned se mi vynořila myšlenka: Jak mě může doporučit Pán Ježíš Kristus, když přece...

17.12.2023 v 13:00 | Karma: 7,13 | Přečteno: 155x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dodat kázání tu správnou „šťávu?“

Apoštol Pavel napsal: „Tak jsem celý okruh od Jeruzaléma až po Illyrii naplnil Kristovým evangeliem.“ To mě oslovilo. A tak jsem si v duchu představil plán. Co kdybych podobně jako apoštol Pavel naplnil evangeliem celý okruh ...

10.12.2023 v 13:00 | Karma: 4,41 | Přečteno: 96x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 190
  • Celková karma 4,56
  • Průměrná čtenost 138x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky