Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak získat duchovní bohatství?

Kdo ze čtenářů Písma by neznal toto slovo? A přesto až dnes jsem porozuměl, co znamená prakticky. Týká se duchovního života. A ten, jak víme, má dopad na náš život pozemský. Protože kolikrát z kazatelen už zaznělo: „ … a to ...

Lukáš 11:5-13

... ostatní vám bude přidáno.“

Já si teď dovolím neslýchanou věc. Prohodím pořadí výzev, které zazněly z úst Pána Ježíše. V této chvíli mi to pak připadá lidsky logičtější. Ale možná, že na závěr dnešního uvažování je vrátím do původního pořadí.

Upřímně si totiž myslím, že nejprve bych měl začít hledat, pak prosit a nakonec tlouci. Ale uvidíme. K tomuto pořadí mě povzbuzuje i známá výzva: „Hledejte nejprve …“

Co to vlastně člověk hledá, když už se rozhodne něco hledat. První oblastí pro hledání je ten případ, kdy člověk něco ztratí. Něco někam založí. A zrovna teď to potřebuje a nemůže to nalézt. Znáte to. Prohrabete potřetí svůj batoh a pořád nic.

Ale jsou situace, kdy hledáte něco zcela nového. Ještě jste to nikdy v ruce neměli. Jen jste o tom něco zaslechli. A moc byste to chtěli. A tak se pustíte do hledání. Já tak obvykle hledám nějaký přístroj nebo návod k použití tohoto přístroje. A hledám to v Googlu.

Pán Ježíš připomíná královnu ze Sáby. Ta slyšela o moudrosti Šalomounově. Nedalo jí to a tak vyrazila do Izraele. A jak víte, byla překvapena. Její očekávání předčila skutečnost.

Kde tedy člověk může hledat duchovní věci? Do jakého království má vyrazit? V době Nového Zákona byla připravena tato odpověď: „Ptejte se na Písma; nebo vy domníváte se v nich věčný život míti, a tať svědectví vydávají o mně.“ Jan 5:39 To je rada od Božího Syna. A tato rada platí až do dnešního dne: „Ptejte se na Písma …“

Ale copak jsem už nepřečetl celou bibli od začátku až do konce? Copak jsem neslyšel stovky kázání? Co bych v něm potom mohl po tolika letech ještě nalézt?

A tak můžeme Písmo odložit do knihovny. Nebo odinstalovat Theophila. Či apku MyBible z mobilu. Ale to bychom o hodně přišli.

Jak tedy můžeme nalézt poklad na místě, kde už jsme byli snad stokrát? V té souvislosti si vzpomínám na učedníka Šimona - Petra. Co říká Petr na Ježíšovu výzvu jeď na hlubinu? „Ale když to říkáš ty, spustím sítě.“ Lukáš 5:5

Takže vidíme, že jediným způsobem, jak ještě něco nového a dobrého nalézt v Písmu, je mít k tomu dobrý důvod. A co je takovým dobrým důvodem? Dobrým důvodem je výzva Pána Ježíše. Když říká: „Ptejte se na Písma …,“ je zároveň v této výzvě skryto zaslíbení. Pokud se opravdu začneme ptát. Pokud poslušně hodíme své sítě na hlubinu. Tak nevyjdeme naprázdno. Naše sítě budou tak plné, že se začnou trhat.

Nevěříte? Tak to zkuste. Týden. Čtrnáct dní. Měsíc. A buďte si jisti, že vás to tak zaujme, že s tím nepřestanete do konce svého života. Tak to aspoň teď prožívám já sám.

Pojďme však dál. Předpokládejme, že už jsme to nalezli. Získali jsme nějakou duchovní moudrost. Něco nás oslovilo a teď bychom to rádi uvedli do svého života.

Je to podobné tomu, jako bychom stáli před výkladní skříní. A viděli bychom v ní spoustu úžasných věcí. Kdybychom si tak alespoň jednu z nich mohli vzít! Kdybychom si ji mohli koupit.

Jak se tedy nakupuje v Božím království? Určitě jste již někdy četli slovo: „Kupujte bez peněz.“ Izajáš 55:1 A tak nyní přichází ke slovu prosba.

Prosba není nic neznámého. Rodiče nás učili prosit o věci už od mala. Je pravda, že někdy místo prosby jsme si věc vzali násilím. A některým z nás to zůstalo až do dospělosti.

Ale prosba je o pokoře. A zároveň o důvěře. Věříme, že skutečně dostaneme věc. O kterou žádáme. Věříme, že Dárce má dostatek moci, aby nám zmíněnou věc daroval. A zároveň jako věrní služebníci jsme odhodláni počkat na Dárce. Až nastane jeho čas, kdy nám věnuje toužebně očekávaný dar. Je to tedy také o trpělivosti.

A v této chvíli přichází ke slovu třetí aktivita Božích služebníků. Tlučte! Poprosil jsem. Trpělivě čekám. Ale nejsem pasivní čekatel.

Hned jsem si vzpomněl na nápis na dveřích sesterny. Neklepejte! Ale v duchovních věcech to neplatí. Pán Ježíš to řekl zcela jasně. Nejen klepejte, ale přímo tlučte!

Tak jsem při této výzvě začal přemýšlet, co to tlučení vlastně znamená? Jak bych měl tlouci? A vzpomněl jsem si na matku Ježíšovu. Požádala o pomoc během svatby v Káni Galilejské a pak vyzvala služebníky: „Udělejte, cokoli vám řekne.“ Jan 2:5 Nenechala se odradit odmítnutím. Jan 2:4 Ale ve víře vyslovila pokyn. Byl to krok víry, který vyžadoval značnou odvahu. Její syn před tím žádný mocný čin nevykonal. Přesto se jeho matka odhodlala vyzvat svého syna k činu.

Kde ale vzít odvahu k takovému kroku? K takovému vyzývavému činu? Kde tu odvahu vzala Marie? Je pravda, že před narozením Ježíše prožila řadu podivuhodných věcí. A vždy u nich byla poznámka: „Marie všechna ta slova uchovávala a zvažovala ve svém srdci.“ Lukáš 2:19 A já se domnívám, že o těch věcech přemýšlela celých dalších třicet let.

Přemýšlíme také o věcech, které jsme prožili? Chlapi vzpomínají na vojnu. Ženy na narození dítěte. Ale přemýšlíme také o podivuhodných věcech, které jsme dostali z Božích rukou? Přemýšlíme o tom, když jsme byli uzdraveni? Když jsme minuli autohavárii, protože Hospodin nás vedl jinou cestou. Když jsme utekli před záplavou, protože jsme vyjeli z dovolené o den dříve.

Takové přemýšlení v nás buduje důvěru. Protože když nás Hospodin ochránil v této věci, jak by nám také nedal ty další. Tak krok za krokem jsme připravováni. Dozráváme. A pak můžeme vykročit dál na duchovní cestě. Kdy nejprve hledáme, pak za nalezenou věc prosíme a nakonec kvůli ni tlučeme. A to jen proto, abychom nakonec získali vše, po čem naše srdce touží.

Dnešní uvažování bylo o získávání. Je to pro ty z nás, kdo si připadáme duchovně chudí. A právě nám je určeno zaslíbení: „Těm patří Boží království.“ Matouš 5:3 Tato myšlenka mě rozechvívá. Ale zároveň mě naplňuje nadějí. Tak přece jen ten můj život může za něco stát. Tak přece jen nemusí být tak prázdný a nanicovatý. Ale právě naopak plný smyslu. Bude mě to sice stát trochu námahy s hledáním, prosbami a tlučením. Ale já už tuším, že to bude stát za to. Tak pojďte se mnou! Vykročme na tu cestu k duchovnímu bohatství. Myslím, že už jsme jako národ živořili dost dlouho. A teď se může všechno změnit. Toužíte po takové změně ve svém životě? Já ano.

Autor: Pavel Král | neděle 15.1.2023 13:00 | karma článku: 5,17 | přečteno: 98x
  • Další články autora

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,09 | Přečteno: 144x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,21 | Přečteno: 136x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,88 | Přečteno: 172x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,67 | Přečteno: 167x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Svoboda

„Každý dělal, co uznal za správné.“ Není právě tohle svoboda? Netouží právě po tomto lidé? Aby je nic a nikdo neomezoval. A tak aby si konečně mohli dělat jen to, co sami chtějí!

17.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,96 | Přečteno: 135x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Srdce je nebezpečná věc

Hospodin řekl Jozuovi: „Všechny obyvatele ... vyženu před Izraelci já sám. Jen přiděl zemi losem Izraeli za dědictví ...“ Tak mi při četbě tohoto pokynu vytanulo na mysli to, jak se říká úpravě státního rozpočtu – „porcování medvěda.“

10.3.2024 v 13:00 | Karma: 4,66 | Přečteno: 73x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak uslyšet Pána Boha

Když jsem v sobotu četl: „Kéž neslyším už hlas Hospodina, svého Boha ...," tak jsem si uvědomil, jak mi připadá Hospodinovo slovo vzácné. A teď mám na mysli přesně to, co Izraelci odmítli na hoře Choréb. Mám na mysli slovo, ...

3.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,51 | Přečteno: 127x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Muž by neměl mlčet

Jak my muži řešíme situaci, když se máme vyjádřit k nějaké ožehavé věci? Já při tom zatvrzele mlčím. A proč to dělám? Možná to dělám s nadějí, že se věc nakonec sama nějak vyřeší. A mě to pak nebude nic stát. Vždyť jsem k tomu ...

25.2.2024 v 13:00 | Karma: 5,77 | Přečteno: 181x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Všichni jsme v Božích rukou

Četli jsme: „Avšak i když budou v zemi svých nepřátel, nezavrhnu je a nezprotivím si je, ...“ Rozumím tomu tak, že Izraelci měli zůstat Božím lidem, ať provedou, co provedou. Připomíná mi to zaslíbení o církvi: „ani brány pekelné...

18.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 85x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dosáhnout úspěchu?

Dnes přemýšlím o tajemství úspěchu. O tajemství úspěchu Božích služebníků na Božím díle. Protože co jiného by si každý věrný služebník přál? No přece to, aby ta jeho služba byla završena úspěchem! Nikdo přece nechce být podoben...

11.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 65x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak se zachránit?

Tato egyptská rána se zásadním způsobem liší od těch všech ostatních. A čím se tedy liší? Egypťané mohli této ráně uniknout. Mohli se tomu vyhnout. Mohli zabránit tomu, aby na ně tentokrát dopadla ruka Hospodinova plnou silou.

4.2.2024 v 13:00 | Karma: 6,53 | Přečteno: 187x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak vykročit zlehka?

„Jákob vykročil lehkým krokem ...“ Vzhledem k tomu, co měl právě za sebou, to byl vlastně zázrak. Druhou lstí připravil svého bratra Ezaua o Izákovo požehnání. Ten se na něj rozzlobil a chtěl ho zabít. Utíká tedy z domova. Míří sice

28.1.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 85x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Vítězové berou vše!

Dnes jsme spolu četli nejkrásnější dvě kapitoly v bibli. Alespoň mně tak připadají. Co bych si totiž jako člověk mohl více přát? Místo, kde najdu pokoj. Místo bez trápení. Místo, kde budou naplněna všechna má nejtajnější přání.

21.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,62 | Přečteno: 139x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Máme do církve přijmout opravdu každého?

Společným jmenovatelem obou dnešních textů je láska. Máme milovat jedni druhé. A Gaios měl dobré svědectví od bratrů: „... oni vydali před církví svědectví o tvé lásce.“ Přesto v prvním textu se i tato láska má mít na pozoru.

14.1.2024 v 13:00 | Karma: 4,46 | Přečteno: 131x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Naděje nás drží nad vodou

V našem sboru začíná výzva k účasti na Večeři Páně v poslední době slovy: „Pojďte, vše je připraveno.“ A právě podobnou výzvu slyším i z dnešních veršů z epištoly Židům. Tyto verše hovoří o dvou nezměnitelných věcech, „v nichž ...

7.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,70 | Přečteno: 84x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Pojďme prosit za tichý a klidný rok 2024

Tak dnes přemýšlím o tom, jak spolu může působit láska a pevné vedení. Protože právě láska je „cílem našeho vyučování,“ jak napsal apoštol Pavel. Ale to mu vůbec nebránilo v tom, aby před tím napsal: „... žádal jsem tě, abys ...

31.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,69 | Přečteno: 108x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Co se Bohu líbí?

Dnes mne oslovilo toto: „... činíte, co se mu (rozuměj Pánu Bohu) líbí.“ A vzápětí se mi okamžitě vynořila otázka: A co se tedy Pánu Bohu líbí? Jaké myšlenky, jaká slova a jaké činy si zaslouží ocenění v Božích očích? K čemu ...

24.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,08 | Přečteno: 122x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak porazit toho starého člověka v nás?

Dnes mě oslovil poslední verš z textu, který jsme si přečetli: „Ne ten, kdo doporučuje sám sebe, je osvědčený, nýbrž ten, koho doporučuje Pán.“ A hned se mi vynořila myšlenka: Jak mě může doporučit Pán Ježíš Kristus, když přece...

17.12.2023 v 13:00 | Karma: 7,12 | Přečteno: 154x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dodat kázání tu správnou „šťávu?“

Apoštol Pavel napsal: „Tak jsem celý okruh od Jeruzaléma až po Illyrii naplnil Kristovým evangeliem.“ To mě oslovilo. A tak jsem si v duchu představil plán. Co kdybych podobně jako apoštol Pavel naplnil evangeliem celý okruh ...

10.12.2023 v 13:00 | Karma: 4,41 | Přečteno: 96x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak daleko je Hospodin?

Když jsem si přečetl kázání apoštola Pavla, tak jsem si řekl: „Co dalšího bych k tomu mohl ještě přidat? Nic lepšího už nevymyslím!“ Ale přece jen připojím několik reakcí. Vždyť i tehdejší posluchači také na kázání nějak ...

3.12.2023 v 13:00 | Karma: 5,79 | Přečteno: 71x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 189
  • Celková karma 4,52
  • Průměrná čtenost 139x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky