Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak získat dvojnásobný díl dědictví?

„Tobě dávám o jeden díl víc než tvým bratrům; …“ Když jsem o této větě přemýšlel, tak se mi hned rozběhly myšlenky k dvojnásobnému dílu. Vzpomněl jsem si na proroka Elíšu, jak žádal Eliáše o dvojnásobný díl. 2 Královská 2:9

Genesis 48:1-22

Pokud se nemýlím, tak takový dvojnásobný díl byl spojen s prvorozenstvím. Prvorozený syn dostal dva díly dědictví.

Ale my víme, že Josef nebyl prvorozený. Přesto dostává více, než jeho bratři. Proč to Jákob udělal? Bylo to jen z lásky? Nebo z vděčnosti? Josef přece zachránil celý rod před smrtí hladem. Nebo to bylo jen naplnění snů, které Josef vyprávěl své rodině?

Řekl bych, že tam byl ještě jeden důvod. Josef byl totiž poslušný. A v té poslušnosti prorocky ukazuje i na další biblickou postavu. Na toho, který byl poslušný až do své smrti na kříži. Vždyť i Jákob ve svém závěrečném požehnání se této postavy dotýká, když říká: „Své oslátko si přiváže k vinné révě, mládě své oslice k révoví. Oděv svůj vypere ve víně, háv knížecí v krvi hroznů.“ Genesis 49:11

To však zmiňuje v souvislosti s Judou. My ale uvažujeme o Josefovi. Josefova poslušnost přinesla úžasné ovoce. A toto ovoce mohl Jákob užívat celých sedmnáct let. To nejlepší na konec. Také to tak máte? Po letech strádání, zápasů a návratů jste spočinuli v zemi podobné Gošen. A teď přijímáte z Boží ruky to, co jste celý život před tím zasévali?

Spolu s vámi mám totiž naději. V poslední době jsem četl dvakrát o zmíněném Elíšovi a v duchu jsem si pokaždé přál: Kdybych tak mohl získat také dvojnásobný díl. Jinak jsem nejmladší ze tří dětí našeho otce. Dnes jsem si uvědomil, že Josef byl na tom podobně jako já. A právě jeho příběh mě povzbuzuje. Odvážím se proto tvrdit: Každý z nás může získat dvojnásobný díl. Každý z nás může získat stejné dědictví, jako by byl prvorozený.

Jak by se to mohlo stát? A stojí to vůbec za případné úsilí? To, jak by se to mohlo stát, jsem již naznačil. Ukazuje to předchozí Josefův příběh. Na začátku byly prorocké sny. Pokračovalo to velkými nesnázemi. V ekumenické překladu je několikrát použito slovo jáma. Právě zní nakonec Josefa vysvobodili. Aby pak završil svůj příběh na výsluní faraonovi přízně. Stal se totiž druhým po faraonovi. Faraon říká: „Budu tě převyšovat jen trůnem.“ Genesis 41:40

I to mi připadá symbolické. Vždyť i Hospodin podloží všechno pod nohy svého prvorozeného Syna, aby ho převyšoval jen tím, že spočívá na trůnu. A jeho Syn se posadil po pravici svého Otce.

Teď se nabízí otázka: Může se nám stát něco podobného? Můžeme něco podobného prožít? Když přemýšlím o svém vlastním životě, tak vidím rozhodnutí. Rozhodnutí, které mě katapultovalo z usedlého života do života plného nejistot a stěhování z místa na místo. Provázený mnohým trápením. Častými změnami postavení. Jednou pomocník trhovce. Podruhé rovnocenný partner velvyslanců nebo premiéra. To vše jsem se během dvaceti let naučil přijímat z Boží ruky.

A tak se dnes mohu přihlásit k apoštolu Pavlovi: „Dovedu trpět nouzi, dovedu mít hojnost.“ Filipským 4:12 A současně s tím přijímám i Jobův pohled: „To máme od Boha přijímat jenom dobro, kdežto věci zlé přijímat nebudeme?“ Jób 2:10 Takový postoj jsem však nezískal ze dne na den. Stalo se to díky drobné každodenní práce Božích rukou na mém nitru. Častokrát mi připadalo, že se vůbec nic neděje. Ale ve skutečnosti nebylo tak malé události. Tak drobné příhody. Aby se jí nepodařilo odrolit alespoň malý kousek mého tvrdého kamenného srdce. A tak získala prostor pro srdce masité.

Teď už tedy víme, jak se to může stát. Jak každý z nás může získat dvojnásobný díl, který by jinak po právu patřil jen prvorozeným. Ale bude ten díl vůbec stát za to? Stát za to všechno úsilí, trápení a nesnáze?

Pro odpověď na tuto otázku můžeme opět sáhnout do Josefova příběhu. Je sice ojedinělý, ale o to více plastický. V jednu chvíli byl vězněm v jámě a vzápětí se stal správcem celé egyptské země. Dostal nový oděv, dům, manželku. Co více si člověk může přát? Měl najednou tolik, že to nemohl spotřebovat do konce svého života.

Není právě toto přáním řady lidí? Nesází proto velké částky? Co kdyby vyhráli? To by se pak měli. Zbytek života by prožili v hojnosti a obklopeni luxusem.

Nechci hlásat evangelium prosperity. Ale když se dívám na svůj život, získávám přesvědčení, že Boží požehnání mě skutečně obohatilo. A to po všech stránkách. Můj duchovní život je nesrovnatelně bohatší. Dnes nechápu, jak jsem mohl dříve tak duchovně živořit. A v této rovině vidím první paralelu. Právě z duchovní jámy mne vytáhly Hospodinovy ruce. A postavily mě na cestu, která je naplněná svobodou a radostí.

A jako bonus navíc jsem dostal úžasné zaměstnání, ke kterému patří také úžasný plat. Přitom díky duchovní skále na této praktické hojnosti nevisím. Jsem připraven na změnu. Protože jak víme, nic tady na zemi netrvá věčně. A za to jsem Pánu Bohu vděčný.

Dnes jsme uvažovali o dvojnásobném dílu. Už víme jak ho získat a že opravdu stojí za to úsilí. Nezbývá než vám požehnat. A tak se jako Jákob odvážím vyslovit: „Bůh, před nímž ustavičně chodívali moji otcové Abraham a Izák, Bůh, Pastýř, který mě vodí od počátku až dodnes, Anděl, Vykupitel, jenž před vším zlým mě chránil, ať požehná těm chlapcům. Ať se v nich hlásá mé jméno a jméno mých otců Abrahama a Izáka; ať se nesmírně rozmnoží uprostřed země.“ Amen.

Autor: Pavel Král | neděle 26.3.2023 13:00 | karma článku: 6,38 | přečteno: 230x
  • Další články autora

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,09 | Přečteno: 143x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,20 | Přečteno: 134x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Světlo mých dní

Během jedné mé zkoušky z Lineární algebry přišel za profesorem Holendou jeho známý. A z úst zkoušejícího zaznělo: „Vítej světlo mých dní.“ Tento výraz mi utkvěl v paměti po celý další život. A představoval jsem si, jak uprostřed..

31.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,86 | Přečteno: 169x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Spravedlnost

Po přečtení tohoto příběhu bych mohl jen poznamenat, že spravedlnost je v Božích rukou. A tím by bylo celé téma vyčerpáno. Ale já bych rád spolu s vámi uvažoval o potřebě spravedlnosti v širších souvislostech. A k tomu bych rád...

24.3.2024 v 13:00 | Karma: 5,67 | Přečteno: 166x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Svoboda

„Každý dělal, co uznal za správné.“ Není právě tohle svoboda? Netouží právě po tomto lidé? Aby je nic a nikdo neomezoval. A tak aby si konečně mohli dělat jen to, co sami chtějí!

17.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,94 | Přečteno: 132x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Srdce je nebezpečná věc

Hospodin řekl Jozuovi: „Všechny obyvatele ... vyženu před Izraelci já sám. Jen přiděl zemi losem Izraeli za dědictví ...“ Tak mi při četbě tohoto pokynu vytanulo na mysli to, jak se říká úpravě státního rozpočtu – „porcování medvěda.“

10.3.2024 v 13:00 | Karma: 4,64 | Přečteno: 72x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak uslyšet Pána Boha

Když jsem v sobotu četl: „Kéž neslyším už hlas Hospodina, svého Boha ...," tak jsem si uvědomil, jak mi připadá Hospodinovo slovo vzácné. A teď mám na mysli přesně to, co Izraelci odmítli na hoře Choréb. Mám na mysli slovo, ...

3.3.2024 v 13:00 | Karma: 6,48 | Přečteno: 124x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Muž by neměl mlčet

Jak my muži řešíme situaci, když se máme vyjádřit k nějaké ožehavé věci? Já při tom zatvrzele mlčím. A proč to dělám? Možná to dělám s nadějí, že se věc nakonec sama nějak vyřeší. A mě to pak nebude nic stát. Vždyť jsem k tomu ...

25.2.2024 v 13:00 | Karma: 5,76 | Přečteno: 180x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Všichni jsme v Božích rukou

Četli jsme: „Avšak i když budou v zemi svých nepřátel, nezavrhnu je a nezprotivím si je, ...“ Rozumím tomu tak, že Izraelci měli zůstat Božím lidem, ať provedou, co provedou. Připomíná mi to zaslíbení o církvi: „ani brány pekelné...

18.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 82x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dosáhnout úspěchu?

Dnes přemýšlím o tajemství úspěchu. O tajemství úspěchu Božích služebníků na Božím díle. Protože co jiného by si každý věrný služebník přál? No přece to, aby ta jeho služba byla završena úspěchem! Nikdo přece nechce být podoben...

11.2.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 63x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak se zachránit?

Tato egyptská rána se zásadním způsobem liší od těch všech ostatních. A čím se tedy liší? Egypťané mohli této ráně uniknout. Mohli se tomu vyhnout. Mohli zabránit tomu, aby na ně tentokrát dopadla ruka Hospodinova plnou silou.

4.2.2024 v 13:00 | Karma: 6,53 | Přečteno: 186x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak vykročit zlehka?

„Jákob vykročil lehkým krokem ...“ Vzhledem k tomu, co měl právě za sebou, to byl vlastně zázrak. Druhou lstí připravil svého bratra Ezaua o Izákovo požehnání. Ten se na něj rozzlobil a chtěl ho zabít. Utíká tedy z domova. Míří sice

28.1.2024 v 13:00 | Karma: 0 | Přečteno: 84x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Vítězové berou vše!

Dnes jsme spolu četli nejkrásnější dvě kapitoly v bibli. Alespoň mně tak připadají. Co bych si totiž jako člověk mohl více přát? Místo, kde najdu pokoj. Místo bez trápení. Místo, kde budou naplněna všechna má nejtajnější přání.

21.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,61 | Přečteno: 137x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Máme do církve přijmout opravdu každého?

Společným jmenovatelem obou dnešních textů je láska. Máme milovat jedni druhé. A Gaios měl dobré svědectví od bratrů: „... oni vydali před církví svědectví o tvé lásce.“ Přesto v prvním textu se i tato láska má mít na pozoru.

14.1.2024 v 13:00 | Karma: 4,46 | Přečteno: 130x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Naděje nás drží nad vodou

V našem sboru začíná výzva k účasti na Večeři Páně v poslední době slovy: „Pojďte, vše je připraveno.“ A právě podobnou výzvu slyším i z dnešních veršů z epištoly Židům. Tyto verše hovoří o dvou nezměnitelných věcech, „v nichž ...

7.1.2024 v 13:00 | Karma: 6,70 | Přečteno: 83x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Pojďme prosit za tichý a klidný rok 2024

Tak dnes přemýšlím o tom, jak spolu může působit láska a pevné vedení. Protože právě láska je „cílem našeho vyučování,“ jak napsal apoštol Pavel. Ale to mu vůbec nebránilo v tom, aby před tím napsal: „... žádal jsem tě, abys ...

31.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,68 | Přečteno: 107x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Co se Bohu líbí?

Dnes mne oslovilo toto: „... činíte, co se mu (rozuměj Pánu Bohu) líbí.“ A vzápětí se mi okamžitě vynořila otázka: A co se tedy Pánu Bohu líbí? Jaké myšlenky, jaká slova a jaké činy si zaslouží ocenění v Božích očích? K čemu ...

24.12.2023 v 13:00 | Karma: 6,05 | Přečteno: 119x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak porazit toho starého člověka v nás?

Dnes mě oslovil poslední verš z textu, který jsme si přečetli: „Ne ten, kdo doporučuje sám sebe, je osvědčený, nýbrž ten, koho doporučuje Pán.“ A hned se mi vynořila myšlenka: Jak mě může doporučit Pán Ježíš Kristus, když přece...

17.12.2023 v 13:00 | Karma: 7,12 | Přečteno: 154x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak dodat kázání tu správnou „šťávu?“

Apoštol Pavel napsal: „Tak jsem celý okruh od Jeruzaléma až po Illyrii naplnil Kristovým evangeliem.“ To mě oslovilo. A tak jsem si v duchu představil plán. Co kdybych podobně jako apoštol Pavel naplnil evangeliem celý okruh ...

10.12.2023 v 13:00 | Karma: 4,41 | Přečteno: 94x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Jak daleko je Hospodin?

Když jsem si přečetl kázání apoštola Pavla, tak jsem si řekl: „Co dalšího bych k tomu mohl ještě přidat? Nic lepšího už nevymyslím!“ Ale přece jen připojím několik reakcí. Vždyť i tehdejší posluchači také na kázání nějak ...

3.12.2023 v 13:00 | Karma: 5,79 | Přečteno: 71x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 189
  • Celková karma 4,67
  • Průměrná čtenost 139x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky