Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak získat čelo tvrdé jako křemen?

„Dávám ti čelo jako křemen, …“ Toto slovo mi dává odpověď na otázku, kterou si v poslední době často kladu. Proč jsem v dětství neuměl říci ne? Vzpomínám si totiž na situaci, kdy mě můj pronásledovatel a trapič vybídnul: „Dej ...

Ezechiel 1:13-21

Ezechiel 2:3-8

Ezechiel 3:4-9

... pěstí svému spolužákovi!“ A já jsem ho poslechl. Vůbec jsem se nevzpíral. Naštěstí ten spolužák uhnul a já jsem se pořádně praštil úderem do dřevěné stěny. Ale pachuť poslušnosti zlého pokynu ve mně zůstala. Proč jsem tak snadno souhlasil se zlým nápadem? Proč jsem neodmítl? Proč jsem byl tak měkký?

Ale je tu i druhý extrém. Pokud bych uměl odolat zlým návrhům. Pokud bych byl tak tvrdý a neoblomný. Uměl bych přitom naslouchat těm dobrým návrhům? Uměl bych jednat dobře? Neodmítnul bych je stejně jako ty návrhy zlé? „Nevyléval bych přitom s vaničkou i dítě?“

Podobné dilema probírají texty z proroka Ezechiele, které jsme četli. Protože jaký pokyn slyší prorok Ezechiel? „Nebuď vzpurný jako ten vzpurný dům.“ Na jiném místě také čteme o tom, že Izrael byl lid tvrdé šíje. Exodus 32:9 Těžko se ovládal. Těžko se vedl. A právě o to jde. Aby se prorok Ezechiel nechal snadno vést. Ale nepodlehl pak snadno svým nepřátelům? A bylo by jedno, jestli by to byli nepřátelé vnější nebo s přístupem do jeho nitra.

Základní otázka tedy zní: Jak současně nemít tvrdou šíji a přitom odolat všem nástrahám? Jak slovy Nového Zákona být „obezřetní jako hadi a bezelstní jako holubice?“ Matouš 10:16

Řešení nabízí Hospodin sám, když proroku Ezechielovi říká: „Dávám ti čelo jako křemen, …“ Takže šíje proroka musí zůstat měkká, povolná. To proto aby se nechal snadno vést. A zároveň čelo musí získat takovou tvrdost, jako má křemen. To dává smysl. Šíje je obrácena k Hospodinu. To Hospodina má přece prorok v zádech. Je jeho ochranou a zároveň vůdcem. Přitom směrem k posluchačům má obrácené čelo. To čelo je tak tvrdé, že se od něj každé zlé slovo odrazí a nezraní ho.

Zcela přirozeně se pak vynoří otázka: Jak je něco takového možné? Jak může obyčejný člověk získat takové vlastnosti? A prorok Ezechiel byl takovým obyčejným člověkem. Byl sice kněz. Ale před tím, než se poprvé setkal s Hospodinem, byl zcela podobný lidem, ze kterých pocházel. Proto i on musí slyšet z Hospodinových úst: „Nebuď vzpurný jako …“ ti ostatní.

Co se to vlastně s prorokem stalo? Kdybychom četli Ezechielovo proroctví od začátku, tak bychom na to přišli. Prorok měl zjevení. Podrobně ho popisoval. A byl naprosto v pohodě až do chvíle, kdy pohlédl na Hospodina. Když se s Hospodinem osobně setkal, tak padl k zemi a neodvažoval se znovu povstat. A tím by to mohlo celé skončit. Ale nekončí. Co se to pak stalo? Ví to někdo z vás?

Staly se dvě věci. Nejprve Hospodin proroka vyzval: „Lidský synu, postav se na nohy; budu s tebou mluvit." Ezechiel 2:1 A pak, jakmile Hospodin k prorokovi promluvil, zažil prorok zcela novou zkušenost. A on si tuto zkušenost nenechal pro sebe, ale vydal o tom svědectví: „… vstoupil do mě duch a postavil mě na nohy.“ Ezechiel 2:2

Právě v těchto dvou věcech je skryto tajemství, jak může člověk vykonat věci, na které jeho přirozenost nestačí. Zaslechne Boží slovo a během toho do něj vstoupí Duch od Hospodina. A tento Duch opět slovy Nového zákona dá člověku „chtění i skutečné činění.“ Filipským 2:13 Právě tento Duch připodobní prostého člověka Božímu Synu s velkým “S.“ Takže pak takový člověk nejen prohlásí: „Hle, zde jsem, pošli mne!“ Izajáš 6:8 Ale také skutečně jde a vykoná to, k čemu ho Pán Bůh povolal.

Když se vrátím k příběhu, který jsem vám vyprávěl na začátku. To, jak jsem se snadno nechal svést k tomu, abych se pokusil ublížit svému bližnímu. V duchu jsem si přitom vzpomínání stěžoval Hospodinu: „Proč jsi mě učinil tak poddajným? Kdybys mě učinil tvrdším, tak by se to třeba ani nestalo.“ A dostal jsem odpověď: „No to bys pak měl jiný problém. Měl bys problém se podvolit Boží vůli.“ A já jsem dal Hospodinu za pravdu.

Není tedy důležité, jaký kdo je. Poddajný nebo tvrdohlavý. Pro oba má Hospodin řešení. Když totiž vstoupí do člověka Duch od Hospodina, umí si poradit s každou variantou. Kdo je poddajný, dostane tvrdé čelo. A kdo už tvrdohlavý je, dostane poddajnou šíji. Každý člověk dostane přesně to, co potřebuje. A právě v tom je skryta moje i ta vaše naděje. A k této naději vztahuji své ruce. Pojďme své ruce vztáhnout k této naději všichni společně a proto společně prosme: „Hospodine, prosím, dej nám svého Ducha.“ Amen.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel Král | neděle 1.10.2023 13:00 | karma článku: 5,32 | přečteno: 125x
  • Další články autora

Pavel Král

Krok víry

Kdo bez pozvání vešel ke králi Achašveróšovi, měl být podle zákona usmrcen. Proč by měla královna Ester podstoupit takové riziko? Mordokaj takový důvod zmínil: „Nedomnívej se, že v domě králově vyvázneš životem, ...“ Okamžitě ...

5.5.2024 v 13:00 | Karma: 3,50 | Přečteno: 55x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Mít tak odvahu se vrátit

A příběh krále Menaše dále pokračuje. Pustil se potom do stavby hradeb kolem Jeruzaléma. Odstranil z chrámu všechny cizí bohy a sochy. „Opravil Hospodinův oltář a obětoval na něm oběti pokojné a oběť díků.“ 2 Paralipomenon 33:16

28.4.2024 v 13:00 | Karma: 4,06 | Přečteno: 87x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Moudrost

„... moudrost, kterou mu Bůh vložil do srdce.“ To mě zaujalo. Copak Hospodin už nenaplnil srdce Šalomouna moudrostí až po okraj? Během setkání v Gibeónu přece takové zaslíbení dostal. 2 Paralipomenon 1:11-12 A to se hned také ...

21.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,12 | Přečteno: 106x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Ztráta přináší zisk

Po přečtení této kapitoly knihy Paralipomenon jsem si uvědomil, že jsem si přitom nevšiml ani slova protestu. Pisatel se neptá proč? Nic nevyčítá, ani proti ničemu neprotestuje. V tomto postoji vnímám takový jobovský pohled:

14.4.2024 v 13:00 | Karma: 5,13 | Přečteno: 149x | Diskuse| Kultura

Pavel Král

Správné místo a čas

Elíša řekl svému mládenci Géchazí: „Copak je čas brát stříbro a brát šaty a olivoví či vinice, brav či skot, otroky či otrokyně?“ A já jsem si okamžitě vzpomněl na slova z knihy kazatel: „... je čas kameny rozhazovat i čas kameny...

7.4.2024 v 13:00 | Karma: 6,21 | Přečteno: 138x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy

3. května 2024

Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...

Jak astronomové slíbili, v Česku je k vidění silná polární záře

9. května 2024  12:33,  aktualizováno  10.5 22:42

Díky mimořádně silné eruptivní aktivitě Slunce v posledních dnech je v Česku opět možné vidět...

V Petrohradě autobus s dvacítkou lidí divoce kličkoval a pak se zřítil do řeky

10. května 2024  14:27,  aktualizováno  22:30

V centru Petrohradu v pátek přišlo o život nejméně sedm lidí, když z mostu do řeky Mojky spadl...

QR kód vedl k zubaři. Policie v první den MS řeší falešné lístky za 400 tisíc

10. května 2024  17:56,  aktualizováno  22:24

S pátečním začátkem hokejového šampionátu přicházejí i první podvedení fanoušci, kteří si zakoupili...

Pivo za stovku a žádný kravský zvonec! Hokejové fanzóny před stadiony ožily

10. května 2024  19:27,  aktualizováno  21:42

Fanzóny zaplnily stovky fanoušků oblečených do národních dresů, s pomalovanými tvářemi a...

  • Počet článků 192
  • Celková karma 4,65
  • Průměrná čtenost 137x
Jsem křesťan a bible je pro mne čím dál tím více vzácnější knihou. V poslední době ji opakovaně čtu od začátku až do konce a pokaždé díky Bohu objevím něco nového, co mě osloví. A právě to předkládám čtenářům tohoto blogu. Více o bibli zde: https://bible-kde-jsi.webnode.cz/

Seznam rubrik

Oblíbené stránky