Neděle 26. září 2021, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. září 2021 Andrea

Diskuse

Bůh nelituje

Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Z28d45e77n52ě55k 81Ž72í83k44o48v95e70c12k34ý 7780638340376

Gen. 6:6

Litoval Hospodin, že učinil člověka na zemi, a bolest měl v srdci svém.

+1/0
doporučit
2.8.2021 8:38
Foto

P68a73v57e82l 10K10r77á91l 3970811476704

Ano, máte pravdu. Však to také připomínám v perexu - v úvodním odstavci tohoto článku. A teď mi řekněte, jak to, že tady člověk ještě je ?

0/0
doporučit
2.8.2021 15:58
Foto

Z61d15e33n31ě36k 75Ž51í60k85o49v25e55c43k21ý 7870258310136

Přiznávám, že jsem reagoval před čtením článku, pouze na základě názvu a perexu (v perexu to není, až v následujícím odstavci). U novinových článků je sice běžné, že titulek často neodpovídá obsahu (prý je někdy nepíše autor ale titulkář), ale u blogu jsem to nečekal.

"jak to, že tady člověk ještě je ?"

Tady? Tady byli naši předkové už 30 tisíc let před tím, než Bůh stvořil ty svoje lidi.

"Ale jestliže Bůh na sebe vzal lidskou podobu. A když se tak stal Synem člověka. Nezačal potom litovat svých zaslíbení, která už jednou vyslovil?"

Křesťanství by mohlo dávat smysl za předpokladu, že Bůh po vtělení do člověka začal litovat zla, které páchal ve starozákonní době (Exodus 32,2 "zabí jeden každý bratra svého, a každý přítele svého i bližního svého").

0/0
doporučit
2.8.2021 19:54
Foto

P55a48v92e62l 84K68r44á44l 3770731636824

Moje otázka, kterou jsem vám položil, byla sugestivní. Protože celá úvaha byla o tom, že Bůh svá zaslíbení nevezme zpátky ať se na zemi děje co se děje. Platilo to v době izraelského putování do země zaslíbené a platí to i dnes.

Samotná Boží lítost nad smrtí asi 3.000 můžů (ze zhruba 600.000) by Izraeli ani lidstvu jako takovému moc nepomohla. Jejich provinění by nad nimi zůstalo viset jako damoklův meč. Základní otázka tedy je, zda něco mohlo odstranit vinu izraelského společenství ? Svým jednáním totiž porušili předchozí dohodu. A to nemohl Pán Bůh jen tak přejít. Nemohl nad tím přimhouřit oči. Z Božího pohledu mělo zemřít celé společenství včetně kněze Árona. Však to také Pán Bůh Mojžíšovi navrhnul. Ale stalo se něco jiného. Otázka je, proč dal Pán Bůh izraelskému lidu ještě další šanci ?

0/0
doporučit
3.8.2021 13:48
Foto

Z90d46e73n49ě44k 64Ž78í13k52o87v82e76c81k33ý 7420378650876

Otázka, kterou považuji za podstatnou, je jak poznáte dobrého Boha od zlé bytosti? Nabízí se odpověď "po ovoci poznáte je".

Dovedl bych pochopit, že se někomu nelíbí, když ho zpodobní jako tele; ale rozpoutat kvůli tomu takový masakr, to je prostě neomluvitelné. Pokud tedy definujeme Boha jako dobrého, pak to zjevně není ten Mojžíšův.

Lítost pachatele nad svými činy by mohla pomoci především samotnému pachateli. A také těm, kteří jsou jím svedeni.

0/0
doporučit
3.8.2021 20:02
Foto

P88a76v75e77l 90K31r15á97l 3300631856904

Rozumím tomu, že vám Boží jednání připadá tvrdé. Zvláště v současném evropském kontextu. Přemýšlím, k čemu bych přirovnal situaci v Mojžíšově době. Zkusím ji přirovnat k trsu banánů. Postupně dozrávají a já se těším, jak si na nich pochutnám. Tu uvidím, jak jeden z nich začíná nejprve hnít a pak plesnivět. Když ho tam nechám, tak "nakazí" všechny ostatní. Všechny banány "zahynou". Není teda zcela přirozené, když postižený banán vylomím a hodím do smetí ?

Hospodin miloval svůj národ. Chtěl aby se mu dařilo dobře. Vždyť ho vedl do skvělé země, kterou mu slíbil. Když se během putování někteří lidé zkazili, hrozilo, že nakazí celý národ. Aby se to nestalo, slovy Nového Zákona: "Vylomil ty ratolesti, které se svým jednáním odpojili od životodárného kmene.

Z našeho evropského pohledu nám připadá takové jednání hodně drsné až kruté. Ale zkuste se na věc podívat z pohledu Stvořitele. Prvního Adama uhnětl z prachu země. Pokud přijmeme tento křesťanský předpoklad jako pravdivý, neměl Pán Bůh plné právo udělat s každým člověkem to, co uzná za vhodné ?

0/0
doporučit
6.8.2021 10:00
Foto

Z97d77e96n13ě57k 77Ž81í93k76o33v46e28c60k67ý 7650258800606

Mají rodiče plné právo zabít své děti?

A co se týče toho podívat se na to z pohledu Stvořitele, připadá mi psychologicky nepravděpodobné, aby se někdo, kdo dokázal stvořit svět, choval tak jak to popisuje Bible, která ho opakovaně označuje výrazem "prchlivý". Skutečný jediný Bůh by byl nad věcí a nenechal by prchlivost cloumat svým majestátem; tohle spíše vypadá na jednoho z mnoha pohanských bohů, který se cítí ohrožen svými konkurenty.

0/0
doporučit
6.8.2021 11:10
Foto

P35a17v78e88l 83K85r16á23l 3550511436454

A má právo stát zabít - popravit své občany ? V řadě evropských států jsme toto právo opustili. Ale třeba v USA si toto právo nechali. Otázka je, kdy toto právo uplaňují ? A pokud má toto právo člověk, který jiného člověka nestvořil, má také toto právo Stvořitel člověka ?

A k vaší druhé části: Má právo Hospodin mít emoce ? Bylo by pro člověka lepší - výhodnější, kdyby se Pán Bůh projevoval jako bezcitný stroj ?

Jiná otázka je, zda je Stvořitel ve své prchlivosti přístupný argumentům. Mojžíšův zápas, kdy nabízel svůj život za život svého národa, mi dosvědčuje, že ano. Pán Bůh se nenechá ovládnout svými emocemi. I ve svém nejsilnějším projevu emoce, i ve svém nejsilnějším rozlobení nepřestává slyšet hlas svého služebníka Mojžíše. A to je pro mne nadějí. A tato naděje je k dispozici každému člověku. Zvláště těm, kdo se domnívají, že si na ně Pán Bůh zasedl nebo že se na ně zlobí.

0/0
doporučit
9.8.2021 9:22
Foto

Z44d24e27n60ě88k 15Ž78í78k74o64v55e70c20k65ý 7400578260326

Trest smrti je odpovídající reakce na vraždu. Smyslem jeho nahrazení doživotním vězením je hlavně to, že si nikdy nemůžeme být zcela jisti, že jsme dopadli pravého pachatele. Něco zcela jiného jsou popravy lidí, kteří mají odlišné politické/ideologické/světonázorové názory - tak jak to dělali komunisté, nacisté, křesťané a podle Bible i Mojžíš na boží příkaz.

0/0
doporučit
9.8.2021 9:40
Foto

P65a89v27e68l 38K77r22á18l 3920201956444

Máte naprostou pravdu. Člověk si častokrát nemůže být jist, zda se druhý skutečně dopustil toho zlého činu, ze kterého je obviněn. V tom má Pán Bůh obrovskou výhodu. Předpokládám, že tušíte, jakou.

Pokud vám dobře rozumím, tak trest smrtí vám připadá příliš přísný. Zvláště když hovoříme o porušení smlouvy mezi Pánem Bohem a Izraelci. Z lidského hlediska to tak vypadá. Vždyť šlo jenom o názor. O způsob života.

Problém byl v tom, kam tento nový způsob života směřoval. Jaký dopad měl pro samotné Izraelce. Z Božího pohledu nešlo jen o život na zemi, ale také o život po fyzické smrti. Šlo o věčnost - buď smrt nebo život. Z hlediska věčnosti si Izraelský národ začal podřezávat větev sám pod sebou.

Druhý problém byl v tom, že to nikdo z Izraelců neviděl. Pokud by nepřišel důrazný šok, klidně by pokračovali dál na své cestě k věčné smrti. Neměli by žádnou možnost se zachránit.

Nakonec kdo je člověk, aby určoval Stvořiteli, jak má jednat se svým stvořením. On mu život dal, On mu život může také odebrat. Kdo ho kvůli tomu požene na soud? Když Bůh sám je soudcem nejvyšším a také posledním!

Tato poslední poznámka vás asi zvedla ze židle. Ale pokud přijmeme představu existence Pána Boha jako Stvořitele a Vládce vesmíru. Měli bychom počítat s tím, že tak bude také jednat.

Pán Bůh svůj národ miloval a miluje ho i dnes. Pokud ho trestal, vždy mu šlo o jeho dobro. Věřím, že každý trest (včetně zmíněné smrti asi 3.000 mužů) jeho samotného bolel. Ale vzpoura národa mu nedala jinou možnost, než aby úměrně k činu také zasáhl. Vše k vůli tomu, aby zbytek národa zachránil. Aby nezahynuli všichni. Proto dovolil a přikázal, aby zahynuli jen někteří.

0/0
doporučit
13.8.2021 11:08
Foto

P32a39v59e41l 87K31r10á10l 3770601456114

Záleží na tom, jak se na Pána Boha díváme. Vidíme v něm malého boha, který měl význam jen pro pár pošetilců, kteří mu občas věřili a občas také nevěřili? Nebo v něm vidíme Stvořitele země, nebe a celého vesmíru. Jak velký je náš Bůh ? To je, oč tu běží. Podle tohoto hodnocení pak hodnotíme i Jeho činy. Podle toho mu pak máme odvahu klást meze a odsuzovat jeho rozhodnutí a tresty. Anebo naopak se ptáme, čeho tím chtěl dosáhnout ? Měl jinou možnost ? Ukázalo se později, že jeho zásah byl podoben chirurgickému noži, který odstranil smrtelný nádor ? To už je na každém z nás, aby zaujal odpovědný postoj a názor.

0/0
doporučit
13.8.2021 11:09
Foto

P84a70v61e17l 77K27r55á58l 3950321856534

Pokud mám správné informace, tak Hegelovo pojetí idealismu je dnes spíše “historicky zkoumáno než rozvíjeno.” (tolik Wikipedia)

Já se zabývám raději otázkami pro “tady a teď.” Nikdo přece nemůže žít pořád jen minulostí.

0/0
doporučit
1.8.2021 18:46
Foto

Z27d74e84n48e47k 79N21o68v81a39c42e26k 3216784779

Radeji si precist Hegela.

0/0
doporučit
1.8.2021 16:41
Foto

P18e56t26r 53Š14i53n26d82e67l26á14ř 8399756645464

Bůj, bůh a patrně i vůl jedno jest. 8-o

0/0
doporučit
1.8.2021 15:41
Foto

P48a98v52e15l 23K23r45á60l 3610961486764

Omlouvám se za překlep.

0/0
doporučit
1.8.2021 15:45
Foto

V28í55t37ě45z95s98l49a47v 11D78r77o80z10d 9113909276324

Hlavně, že víte, co dělá ta vaše vymyšlená, fiktivní bytost... Jen nevím, proč jí říkáte "Bůj"... I když je to v podstatě úplně jedno.

+1/0
doporučit
1.8.2021 14:22
Foto

P43a49v45e13l 45K90r42á72l 3150651636714

Omlouvám se za překlep.

0/0
doporučit
1.8.2021 15:45

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz